Senaste nytt

EuroBonus-biljett – SAS ställde in CPH→Nuuk, vägrar boka om till Air Greenland. Tips?

Tråkig situation. Jag tycker att du även ska höra av dig till de som du bokat utflykterna med, och förklara situationen och fråga om de kan gå med på att återbetala dig.

Däremot så säger EU-förordningen vad du som resenär har rätt till, och vad SAS är skyldiga till. Det är dock ingen lag.

Som tidigare nämnts, jo, det är en lag. Inom EU-rätten finns två typer av rättsakter, EU-förordningar (Regulations) och EU-direktiv (Directives). Skillnaden mellan de två är att förordningar är direkt bindande lag i alla medlemsländer, medan direktiv måste omsättas i nationella lagar som föreskriver det direktivet säger.

261/2004 är en EU-förordning, vilket gör att bolag som inte följer dem kan dras inför domstol för lagbrott.

261/2004 är en EU-förordning, vilket gör att bolag som inte följer dem kan dras inför domstol för lagbrott.
Precis, och frågeställaren har rätt till ombokning. Jag har varit i liknande sits flera gånger och stämt Lufthansa, Norwegian och Sas i sådana ärenden. Alla med framgång.

Jag tror att du har mycket goda chanser att få tillbaka dina pengar men det kommer ta tid. Klart att du har rätt att kräva ränta men det blir likaväl likvida medel du är utan. Om du kan det, kör på!

Ps tänk på att det blir svårt att tyda på värdet av poängbiljetten. Enklast är om bokningen är kvar och du kan kräva sas på hela kostnaden för nya biljetterna. Annars behöver ni bli överens om värdesättningen på dina award biljetter för att räkna ut mellanskillnaden.

Som tidigare nämnts, jo, det är en lag. Inom EU-rätten finns två typer av rättsakter, EU-förordningar (Regulations) och EU-direktiv (Directives). Skillnaden mellan de två är att förordningar är direkt bindande lag i alla medlemsländer, medan direktiv måste omsättas i nationella lagar som föreskriver det direktivet säger.

Direktiv kan iofs ha vertikal direkt effekt dvs. man kan (om de är tydliga gällande vilka rättigheter de ger) göra dem gällande mot medlemsstater (dock, inte privata rättssubjekt som är fallet med förordningar som har horisontell direkt effekt) även om medlemsstat inte har implementerat dem.

Sitter för övrigt i en liknande sits sen förra veckan då Virgin ställde in vintersäsongen till Dubai och jag har en resa bokad i januari. Virgin är operating carrier och skjuter över till SAS. SAS vill bara boka om för det fall det finns bonusbiljetter. Antar att jag får jaga Virgin men SAS sa att Virgin inte får röra deras biljetter så blir en jäkla röra att reda ut speciellt för att få ihop det med connection från GOT eller CPH....

Vad är orsaken till att SAS ställer in flygen till Grönland? Brist på bränsle eller brist på intresse? Eller bara dålig ekonomi i största allmänhet på grund av att priserna går upp mer än de kan ta betalt?

Har för mig att SAS varit tydliga i sin kommunikation att de "enbart" ställer in avgångar där det finns lämpliga alternativ. Nuuk har förvisso ett alternativ men inte om de inte tänker boka om passagerare dit... :(

Någon med revenuebiljett här som fått Nuuk-flighten avbokad i sommar?

Trist, har själv letat biljetter till Grönland i sommar.

Kan du inte be SAS boka om dig med deras gamla allians partner United?

Liten omväg förvisso ;)

Toppen