Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

Är någon fortfarande förvånad över detta? Tycker det har varit tydligt att detta har varit strategin sedan alliansbytet?
Egentligen inte förvånad men om SAS och nya ägarna drar det så långt det går är det svårt att se affärsmässigheten i det. Tror t.ex. inte att marknaden för att flyga fån Stockholm till Helsingfors eller Tallinn via Köpenhamn är särskilt stor. Inte heller tror jag det är så många som kommer att flyga från Oslo eller Stockholm till t.ex. London eller Bryssel via Köpenhamn/Paris/Amsterdam för att ta ett annat exempel - d.v.s. om SAS/AF-KLM skulle få för sig att typ bara ha transfertrafik kvar i Sverige och Norge.

Det verkar lite ryckigt när SAS (väl trumpetat på detta forum) "satsar" och "ökar" på svensk inrikes om det inom kort ska tas bort.
Det har varit mycket snack om KLR, MMX, AGH, HAD,RNB eller GOT, fast samtliga har direkt-förbindelse med tåg till CPH och skulle kunna kopplas loss från att mata ARN helt och hållet.

Och tänk, de flesta finns inte ens med på SAS resmålskarta.
Skärmavbild 2026-05-14 kl. 20.46.34.png

Det finns ju ingen konkurrens om svensk inrikes längre, sedan kuppen med Bra, så det är säkert smart business att lägga ner och tvinga in Götalands-resenärerna till CPH.

Egentligen inte förvånad men om SAS och nya ägarna drar det så långt det går är det svårt att se affärsmässigheten i det. Tror t.ex. inte att marknaden för att flyga fån Stockholm till Helsingfors eller Tallinn via Köpenhamn är särskilt stor. Inte heller tror jag det är så många som kommer att flyga från Oslo eller Stockholm till t.ex. London eller Bryssel via Köpenhamn/Paris/Amsterdam för att ta ett annat exempel - d.v.s. om SAS/AF-KLM skulle få för sig att typ bara ha transfertrafik kvar i Sverige och Norge.
Äpplen och päron. Regionala flighter kommer med all säkerhet finnas kvar i selektion från alla 3 hubbarna men lång-distans linjerna kommer koncentreras till CPH. Det aktuella fallen gällde Miami och NEw York.

Äpplen och päron. Regionala flighter kommer med all säkerhet finnas kvar i selektion från alla 3 hubbarna men lång-distans linjerna kommer koncentreras till CPH. Det aktuella fallen gällde Miami och NEw York.
Min kommentar berörde inlägget som sade:

Jeg har desuden lidt indsigt i hvad der formentlig kommer til at ske fremadrettet når AF/KL senere på året overtager majoriteten af ejerskabet i SAS. Der kommer til at ske store ting - og du kommer nok ikke til at blive glad.

Jag tolkade det som att något mer än att koncentrera longhaul till Köpenhamn ska ske (eftersom det knappast är "store ting", då det redan skett).

Last edited:
Det finns ju ingen konkurrens om svensk inrikes längre, sedan kuppen med Bra, så det är säkert smart business att lägga ner och tvinga in Götalands-resenärerna till CPH.
Norwegian flyger till alla stora inrikesdestinationer som inte har rimliga tågförbindelser till Stockholm.

Norwegian flyger till alla stora inrikesdestinationer som inte har rimliga tågförbindelser till Stockholm.
Nja. Om vi tar Kiruna t.ex. så har SAS 2-3 flyg per dag, Norwegian har 2 flyg i veckan. Östersunds och Helsingborgs tågförbindelser med Stockholm är sådär, det tar 5-6 timmar, och dit flyger inte Norwegian alls.

Det verkar lite ryckigt när SAS (väl trumpetat på detta forum) "satsar" och "ökar" på svensk inrikes om det inom kort ska tas bort.
Det har varit mycket snack om KLR, MMX, AGH, HAD,RNB eller GOT, fast samtliga har direkt-förbindelse med tåg till CPH och skulle kunna kopplas loss från att mata ARN helt och hållet.

Och tänk, de flesta finns inte ens med på SAS resmålskarta.
Visa bifogad bild 174974

Nu pratar vi om två olika saker. SAS flyger mycket riktigt mer på svensk inrikes än på mycket länge och till fler destinationer.

Alla vi i södra Sverige behöver flyget till Stockholm och även för att därifrån komma vidare till övriga Sverige och Norden, MEN när vi i södra Sverige ska resa någon annanstans i världen/ut i Europa så är Köpenhamn det självklara valet.

Upptagningsområdet är också betydligt större för Köpenhamn än för Stockholm och därav lättare att driva långlinjer som kräver inmatning av passagerare till huben.

Lägg därtill att reseintresset för USA har minskat, höga bränslepriser och lågsäsong på vintern till New York - då förstår jag att SAS anpassar avgångarna på Stockholm - New York.

@EKCH Du skriver på hobbysvenska så missförstod vad jag menade, tror ledningen vanligen tar välgrundade beslut. Jag vill dock gärna höra anledningen här då ARN känns mer konkurrenskraftig nu än CPH.

Lägre löner, kortare flygsträcka; mindre JetA1, flygskatter borta.
Kundkretsen i närområdet har starkare köpkraft, nätverkseffekter, ägarens prioriteringar.
Inget av detta är väl hemligheter?

Planen kanske är att SAS ska bli som KLM, KLM har ju massor av feeder flights t.ex. från Norge till AMS, och från UK flyger de från 19 (nitton!) platser till AMS

Toppen