Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

@EKCH Du skriver på hobbysvenska så missförstod vad jag menade, tror ledningen vanligen tar välgrundade beslut. Jag vill dock gärna höra anledningen här då ARN känns mer konkurrenskraftig nu än CPH.

Lägre löner, kortare flygsträcka; mindre JetA1, flygskatter borta.

@EKCH Du skriver på hobbysvenska så missförstod vad jag menade, tror ledningen vanligen tar välgrundade beslut. Jag vill dock gärna höra anledningen här då ARN känns mer konkurrenskraftig nu än CPH.

Lägre löner, kortare flygsträcka; mindre JetA1, flygskatter borta.
Dock stor risk att allt ser annorlunda ut i höst. Danmark mer stabilt mitten-höger.

@M.K - jeg tror nu nok at jeg ganske korrekt har forstået hvad du skrev og mente.

Det er jo desuden en illusion at du tror ARN nu er mere konkurrencedygtig end CPH ud fra de ting du nævner.

CPH har “the upper-hand” gennem større marked, højere betalingsvillighed, bedre geografisk placering, bedre effektivtet, større investeringsvillighed, højt kommercielt mindset m.v. Det er jo ikke tilfældigt at CPH er i stand til at tiltrække flere nye selskaber og ruter end ARN, samt at selskaber uden kommercielle bånd til hverken SAS eller Skyteam er villige til det investere mere kapacitet på CPH end ARN - Emirates og Qatar er gode eksempler på dette.

Jeg har desuden lidt indsigt i hvad der formentlig kommer til at ske fremadrettet når AF/KL senere på året overtager majoriteten af ejerskabet i SAS. Der kommer til at ske store ting - og du kommer nok ikke til at blive glad..

Jeg har desuden lidt indsigt i hvad der formentlig kommer til at ske fremadrettet når AF/KL senere på året overtager majoriteten af ejerskabet i SAS. Der kommer til at ske store ting - og du kommer nok ikke til at blive glad..
Betyder det att SAS ska flytta ännu mer trafik från Oslo och Stockholm till Köpenhamn? Det torde väl, med undantag för trafiken till New York, inte vara möjligt egentligen? Om man inte överger Sverige och Norge mer eller mindre helt förstås och bara har kvar inrikeslinjer och transfer till hubbarna i Köpenhamn, Amsterdam och Paris, men det låter som en dålig affärsidé.

Kommersiellt troligen möjligt med kommande Embraer flottan att mata in morgontrafik direkt till CPH och long haul avgångar från ett antal mindre flygplatser i Sverige och Norge. Görs redan i dag från GOT, BGO, ARN, OSL och säkert någon till.

Kommersiellt troligen möjligt med kommande Embraer flottan att mata in morgontrafik direkt till CPH och long haul avgångar från ett antal mindre flygplatser i Sverige och Norge. Görs redan i dag från GOT, BGO, ARN, OSL och säkert någon till.
Det skulle ju vara ett intressant experiment att flytta alla byten till cph (även inrikes) men det blir ju ganska ineffektivt att åka ”Norra Sverige”-Köpenhamn-Arlanda för de som vill åka inrikes. Men ”svenska modellen” är väl ändå att man tar tåget inrikes så då blir väl detta ett rimligt nästa steg?

Det skulle ju vara ett intressant experiment att flytta alla byten till cph (även inrikes) men det blir ju ganska ineffektivt att åka ”Norra Sverige”-Köpenhamn-Arlanda för de som vill åka inrikes. Men ”svenska modellen” är väl ändå att man tar tåget inrikes så då blir väl detta ett rimligt nästa steg?

Fungerar inte för Gotland och Umeå och uppåt, men annars jo. Jag hoppas att se nog rak räls för att hela norrlandskusten skulle rimligt kunna resa med tåg till Stockholm (<4h restid), men i nuvarande takt känns det som att det ligger 50+ år bort.

Ett problem med att dela flygen mellan huvudstadsresor och anslutningar i Sverige och Norge är att det skulle typ halvera frekvensen till vardera, vilket skulle göra resenärer ledsna och/eller öppna för konkurrenter.

Toppen