GOT har ju en dirkekt flyg-förbindelse till CPH, så det är jag med på. Götaland är dock liiite mer än bara Göteborg.
Jag listade flygplatser som ligger med direkt tåg-anslutning till CPH och som skulle kunna slinka in i en strategi där SAS ger upp på orter i sverige som enkelt når CPH med tåg. Även om GBG teoretiskt går in där, var det lite optimistiskt att lista GOT, somn antagligen kan behålla sina direkt-flyg. (GOT är ju dessutom kvar på SAS egen destinations-karta för inirkesdestinationer, vilket alltså varken AGH, MMX, KLR, RNB eller HAD är.
Det jag tänker är alltså den strategi som det pratats om - att förbinda fler orter direkt med CPH. Från norra sverige är det kloockrent och bra för de flesta.
Den strategin (som SAS varit öppna med) betyder ju per automatik mindre inrikes trafik till arlanda, eftersom Arlanda tappar alla resenärer vars byte ändå ska ske på CPH.
I samma strategi kan man säga att flygplatser i södra sverige aldrig någonsin kommer ha en direkt till CPH. Men de kommer inte heller att skeppas via ARN och det minskar alltså ytterligare underlaget för inrikestrafik. De kommer snabbare, bättre och billigare til CPH med tåg och SAS har liksom inte visat något intresse för att konkurrera med SJ.
Och då blir ARN en marginell flygplats - inte en hubb, utan bara för O/D mellan små-orter och Stockholm, servat med mindre plan med liten kabin, effektiv propulsion och längere flygtider. Ironiskt nog en roll som hade passat BMA perfekt, och som SAS medverkade till nedläggningen av.