Senaste nytt

SAS lanserar nya långlinjer - från Skandinavien till Los Angeles och Miami

Det finns ju ingen konkurrens om svensk inrikes längre, sedan kuppen med Bra, så det är säkert smart business att lägga ner och tvinga in Götalands-resenärerna till CPH.

Jag kan inte föreställa mig att det finns särskilt många resenärer i GOT området som känner sig "tvingade" till att åka via CPH. För en stark majoritet av alla SAS destinationer så blir CPH en logistiskt bättre knutpunkt kontra OSL/ARN, om alternativet att flyga direkt ej finns.

Nja. Om vi tar Kiruna t.ex. så har SAS 2-3 flyg per dag, Norwegian har 2 flyg i veckan. Östersunds och Helsingborgs tågförbindelser med Stockholm är sådär, det tar 5-6 timmar, och dit flyger inte Norwegian alls.
Ja, Östersund var den största jag kom på. Helsingborg har ju Köpenhamns flygplats en dryg timme bort.

Men det som är viktigare än vilka flyg som går just nu är att det fortfarande finns en aktör som flyger ordentligt på svensk inrikes till Stockholm, och troligtvis är villig att ta en tillräckligt stor öppning om SAS ger den.

Ja, Östersund var den största jag kom på. Helsingborg har ju Köpenhamns flygplats en dryg timme bort.

Men det som är viktigare än vilka flyg som går just nu är att det fortfarande finns en aktör som flyger ordentligt på svensk inrikes till Stockholm, och troligtvis är villig att ta en tillräckligt stor öppning om SAS ger den.
Jag håller med om konkurrensen från Norwegian är viktig. Den håller priserna nere och antalet avgångar uppe.

Jag kan inte föreställa mig att det finns särskilt många resenärer i GOT området som känner sig "tvingade" till att åka via CPH. För en stark majoritet av alla SAS destinationer så blir CPH en logistiskt bättre knutpunkt kontra OSL/ARN, om alternativet att flyga direkt ej finns.
GOT har ju en dirkekt flyg-förbindelse till CPH, så det är jag med på. Götaland är dock liiite mer än bara Göteborg.
Jag listade flygplatser som ligger med direkt tåg-anslutning till CPH och som skulle kunna slinka in i en strategi där SAS ger upp på orter i sverige som enkelt når CPH med tåg. Även om GBG teoretiskt går in där, var det lite optimistiskt att lista GOT, somn antagligen kan behålla sina direkt-flyg. (GOT är ju dessutom kvar på SAS egen destinations-karta för inirkesdestinationer, vilket alltså varken AGH, MMX, KLR, RNB eller HAD är.

Det jag tänker är alltså den strategi som det pratats om - att förbinda fler orter direkt med CPH. Från norra sverige är det kloockrent och bra för de flesta.
Den strategin (som SAS varit öppna med) betyder ju per automatik mindre inrikes trafik till arlanda, eftersom Arlanda tappar alla resenärer vars byte ändå ska ske på CPH.
I samma strategi kan man säga att flygplatser i södra sverige aldrig någonsin kommer ha en direkt till CPH. Men de kommer inte heller att skeppas via ARN och det minskar alltså ytterligare underlaget för inrikestrafik. De kommer snabbare, bättre och billigare til CPH med tåg och SAS har liksom inte visat något intresse för att konkurrera med SJ.

Och då blir ARN en marginell flygplats - inte en hubb, utan bara för O/D mellan små-orter och Stockholm, servat med mindre plan med liten kabin, effektiv propulsion och längere flygtider. Ironiskt nog en roll som hade passat BMA perfekt, och som SAS medverkade till nedläggningen av.

Last edited:
Norwegian flyger till alla stora inrikesdestinationer som inte har rimliga tågförbindelser till Stockholm.
Vi är nog inte överens om definitionen på rimliga tåg-förbindelser.
Jag hittar SFT, KRN, LLA, UME och VBY som Norwegians inrikes destinationer. Dvs ingenting söder om 64°N typ. Jag tänkar att boende i dalarna, värmland, småland med flera uppfattar att de varken har rimliga tåg-förbindelser till Stockholm eller kan flyga Norwegian.

Vi är nog inte överens om definitionen på rimliga tåg-förbindelser.
Jag hittar SFT, KRN, LLA, UME och VBY som Norwegians inrikes destinationer. Dvs ingenting söder om 64°N typ. Jag tänkar att boende i dalarna, värmland, småland med flera uppfattar att de varken har rimliga tåg-förbindelser till Stockholm eller kan flyga Norwegian.
"Stora" var lastbärande i min mening ovan, med Östersund som gränsfall.

GOT har ju en dirkekt flyg-förbindelse till CPH, så det är jag med på. Götaland är dock liiite mer än bara Göteborg.
Jag listade flygplatser som ligger med direkt tåg-anslutning till CPH och som skulle kunna slinka in i en strategi där SAS ger upp på orter i sverige som enkelt når CPH med tåg. Även om GBG teoretiskt går in där, var det lite optimistiskt att lista GOT, somn antagligen kan behålla sina direkt-flyg. (GOT är ju dessutom kvar på SAS egen destinations-karta för inirkesdestinationer, vilket alltså varken AGH, MMX, KLR, RNB eller HAD är.

Det jag tänker är alltså den strategi som det pratats om - att förbinda fler orter direkt med CPH. Från norra sverige är det kloockrent och bra för de flesta.
Den strategin (som SAS varit öppna med) betyder ju per automatik mindre inrikes trafik till arlanda, eftersom Arlanda tappar alla resenärer vars byte ändå ska ske på CPH.
I samma strategi kan man säga att flygplatser i södra sverige aldrig någonsin kommer ha en direkt till CPH. Men de kommer inte heller att skeppas via ARN och det minskar alltså ytterligare underlaget för inrikestrafik. De kommer snabbare, bättre och billigare til CPH med tåg och SAS har liksom inte visat något intresse för att konkurrera med SJ.

Och då blir ARN en marginell flygplats - inte en hubb, utan bara för O/D mellan små-orter och Stockholm, servat med mindre plan med liten kabin, effektiv propulsion och längere flygtider. Ironiskt nog en roll som hade passat BMA perfekt, och som SAS medverkade till nedläggningen av.
Som boende i Göteborg sedan några år (från Malmö där jag hade 30 minuter till CPH) så kan jag bara konstatera att GOT är hopplöst. Mkt tidiga morgnar för att hinna med connection, hemresor innebär ofta att man landar för sent för att hinna med flyg till GOT. Körde till Skåne sist och lämnade bilen hos mina föräldrar då det blev en smidigare lösning. Gången innan fick jag lägga till någon hotellnatt osv. Inte ens en sån enkel grej som flyg till London är enkelt att lösa året runt (beroende på hur BA belägger).

Har sagt det förr, har varit med och valt var en hyfsat business skulle lägga sitt Europa HQ och valet var mellan Gbg där det redan hade ett hyfsat stort fotavtryck eller köra greenfield i Amsterdam. Blev Amsterdam mkt pga att det inte gick att flyga på rimligt sätt från Asien (var ett kinesiskt bolag) till Gbg. Volvo har väl hållit igång några rutter men det behövs mer.

Som boende i Stockholm är jag inte lycklig över de senaste årens strategi med extremkoncentration av nästan alla linjer till CPH, men besluten är tagna och åtminstone under överskådlig framtid kommer det vara så här, att klaga eller älta orsaker är lika meningslöst som att skrika mot en vägg.

Men vad som verkligen stör mig är att SAS inte låtit konsekvenserna av strategibeslutet genomsyra hela linjenätet, att de är så dåliga på att mata trafik till CPH (och ännu sämre inom gruppen blir det att ta sig till AMS och CDG). Från ARN passar det sällan bra med tiderna till den verkliga destinationen, från resten av Sverige (borträknat den lilla del som lika gärna kan börja resan på CPH) är det katastrof och ofta omöjligt att genomföra vare sig utresa eller hemresa samma dag.

Man börjar ju undra om SAS egentligen har en hemlig affärsstrategi som innefattar stora investeringar i flygplatshotell…

Toppen