Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Söker en feeder, helst direktflyg såklart, från CPH till CDG inför en transatlantisk flight. Den aktuella dagen så finns totalt 9 direktflyg med SAS/AF, 5 av dessa flyg
hade passat tidsmässigt med MCT. Det enda som erbjuds är detta (ser liknande ut dagen före och dagen efter).
7e569cb09db5679bf1e50e258de5010e.jpg

Vilken är den tänkta målgruppen för denna resa… Vem hoppar på kl 8 på morgonen för fyra flighter och vara framme i CDG kl 22? Eller är detta bara en taktik för SAS att kunna påstå att de har miljontals resor (likt denna) bokningsbara till sina eurobonusmedlemmar? Om ni inte kan erbjuda en direktflight som feeder bonusresa, varför inte ge möjligheten att köpa till en vettig feeder som man lägger till en existerande bokning?
Detta tycker man skulle kunna vända till något positivt också: Det finns inte tillgänglighet på bra flyg, men då filtrerar man inte bort de "dåliga" utan tillåter bokning även på dem - dvs. bra att man inte artificiellt begränsar vad som visas.

Det där är ju på gränsen till löjligt och kan inte på något sätt stärka flygbolagens kassor (eller miljöambitioner). En försening och de 20000 poängen SAS fått in har rykt all världens väg ur ett ekonomiskt perspektiv.

Söker en feeder, helst direktflyg såklart, från CPH till CDG inför en transatlantisk flight. Den aktuella dagen så finns totalt 9 direktflyg med SAS/AF, 5 av dessa flyg
hade passat tidsmässigt med MCT. Det enda som erbjuds är detta (ser liknande ut dagen före och dagen efter).
7e569cb09db5679bf1e50e258de5010e.jpg

Vilken är den tänkta målgruppen för denna resa… Vem hoppar på kl 8 på morgonen för fyra flighter och vara framme i CDG kl 22? Eller är detta bara en taktik för SAS att kunna påstå att de har miljontals resor (likt denna) bokningsbara till sina eurobonusmedlemmar? Om ni inte kan erbjuda en direktflight som feeder bonusresa, varför inte ge möjligheten att köpa till en vettig feeder som man lägger till en existerande bokning?
Svaret på frågan är väl förmodligen: en del som är aktiva här på BC, om det ger möjlighet att prova flera olika flygplanstyper och flygbolag på en billig bokning? ;)

Nu skulle jag kanske inte välja den resan för att komma till CDG (jag skulle nog kunna leva med hoppen men mest troligen inte med restiden - speciellt i fallet som OP nämner, en anslutningsresa) men jag håller med Gnopps här. Väldigt mycket bättre att sökmotorn visar vad som finns än att flygbolaget sätter upp godtyckliga regler för vad som är rimliga resor. Att sökmotorn hittar förbindelser som är biljetterbara och visar dem, är ju faktiskt lite ett bevis på att det inte göms undan award-platser. Det hade så klart varit ännu bättre om det funnits plats på direkt eller 1-stopp resor, men det är en annan problematik.

Eller, ännu värre, att flygbolaget ("Finnair, I'm looking at you") sätter upp farerules som förbjuder "orimliga" biljetter så att även en bra sökmotor inte kan hitta förbindelserna. Eller micklar med married-segment så att det inte finns awards på förbindelsen trots att det finns award seats på alla ingående segement

Det jag inte förstår är varför det inte går att hitta längre resor med den här mellanlandningshoppningen direkt. Om jag söker exempelvis AMS-MNL så hittas resor med med mellanlandning i CGK. Men inte om jag söker ARN-MNL. ARN-CGK går däremot bra. Eller att ringa in och lägga på ARN-AMS på ett bokat AMS-CGK-MNL-segment. Så borde det ju inte heller vara kan jag tycka om den lyckas spotta ur sig den där snygga förbindelsen CPH-CDG.

Ser ut som SAS drar ner kraftigt till New York från Stockholm i vinter i alla fall om man kollar under december.
Verkar bli a321 från ARN. Dagliga turerna ser ut att försvinna.
Trist utveckling.

Ser ut som SAS drar ner kraftigt till New York från Stockholm i vinter i alla fall om man kollar under december.
Verkar bli a321 från ARN. Dagliga turerna ser ut att försvinna.
Trist utveckling.
Jag ser A321LR på ARN-EWR redan från 25 okt (känns igen på 9 h 5 min för ARN-EWR, istället för 8 h 30 min för A330), och 6 turer/vecka.
OSL-JFK ser ut att ryka från samma datum, så det är väl ena A321LR:an från OSL som flyttas till ARN. 6 turer/vecka kvar även för OSL-EWR, med A321LR. A321orna behöver en vilodag per vecka?

Men 28 mars 2027 är A330 tillbaka på ARN-EWR så det verkar inte vara en permanent nedväxling. Några dagar senare även OSL-JFK, så A321LR återvänder dit efter att ha haft ARN som sin vinterbas.

Jag hittar heller inga direktflyg ARN-MIA eller ARN-OSL denna vinter.

Så sammanlagt två A321LR på ARN & OSL i vinter, och resten av long haul-flottan på CPH. Måste vara ett nytt bottenrekord för SAS long haul ARN & OSL?

Jag ser A321LR på ARN-EWR redan från 25 okt (känns igen på 9 h 5 min för ARN-EWR, istället för 8 h 30 min för A330), och 6 turer/vecka.
OSL-JFK ser ut att ryka från samma datum, så det är väl ena A321LR:an från OSL som flyttas till ARN. 6 turer/vecka kvar även för OSL-EWR, med A321LR. A321orna behöver en vilodag per vecka?

Men 28 mars 2027 är A330 tillbaka på ARN-EWR så det verkar inte vara en permanent nedväxling. Några dagar senare även OSL-JFK, så A321LR återvänder dit efter att ha haft ARN som sin vinterbas.

Jag hittar heller inga direktflyg ARN-MIA eller ARN-OSL denna vinter.

Så sammanlagt två A321LR på ARN & OSL i vinter, och resten av long haul-flottan på CPH. Måste vara ett nytt bottenrekord för SAS long haul ARN & OSL?
Som sagt väldigt tråkigt, då blir det till att leta alternativ även till New York i fortsättningen.
Lite märkligt att de behåller OSL-EWR och inte OSL-JFK

Toppen