Senaste nytt

Diskussion om bokade Award-bokningar

Då är värdet mer än ok :)
En gång i tiden hade jag tillräckligt med poäng så jag kände för att "vaska" 100k på ett gäng flighter intra asien också, där och då kändes det bra, 2026 hade jag gärna behållt dom poängen och flugit LCC bolagen bara för typ samma pengar som skatter och avgifter va :D
Men det lockade att flyga SQ business 2 sträckor för mycket!
SQ, EVA, ANA och Thai på den gamla goda tiden hade jag absolut inga problem att kuska runt på 3-5 timmarsflyg i asien, underbart med samma kärror som går long-haul, fanns ju inget bättre än att ta en 2-3 stopp på vägen i asien när man kunde lägga på så gott man ville.

Fick möjlighet att ändra resan efter att schemaändringar så slapp ombokningsavgift och högre poängpris (bokades innan senaste justeringarna). Får en något smidigare väg till Cancun. Tre segment istället för fyra och en dag längre på plats i Cancun samt slipper coffin class med VS.

SK ARN-CPH (A320)
SK CPH-BOS (A33)
//Övernattning BOS
DL BOS-CUN (737-8)
Hur gick du/dom tillväga för att boka om dig?
Hittade du väg med bonusplatser?
Bakgrund: jag har en virgin flight med byte i LHR som bokats om så vi kommer inte hinna hemresan från LHR, SAS säger att det inte finns platser och där slutar "lösningarna" för nu. Avresa i juli. Som det är nu tänkte vi avvakta och se hur det "löser" sig, i värsta fall på LHR vid tillfället.

Bakgrund: jag har en virgin flight med byte i LHR som bokats om så vi kommer inte hinna hemresan från LHR, SAS säger att det inte finns platser och där slutar "lösningarna" för nu. Avresa i juli. Som det är nu tänkte vi avvakta och se hur det "löser" sig, i värsta fall på LHR vid tillfället.
Vi hade samma med Virgin i julas, då bokade vi om till dagen efter från LHR till CPH. Då fanns platser men sista flyget gick innan vi landade på LHR.

Jag hade notis på awardfares om smidigare väg till CUN och imorse fick jag notis på CPH-BOS-CUN. Så ringde in och bad om ändring och då meddelade personen på kundtjänst som jag upplevde som mycket kompeten att jag hade schedule change som berättigade mig till en fri ombokning.

Han försökte även sedan hitta något på hemvägen helt på eget initativ för att försöka få bort något ben på CUN-LAX-CDG-GOT-ARN, men han kunde inte hitta något.

Biljetterna biljetterades medan vi pratade så att gick smidigt.

P.S Mods, kanske flytta frågan + svar etc till frågor om att boka?

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: SAS, Air France, Aeromexico
Kabinklass: Business
Avreseort: Arlanda
Destination: Rio de Janeiro
Enkelresa eller Tur&retur: T/R open jaw
Antal poäng (per person): 95000 AmEx 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 2116 SEK + 750 ombokningsavgift för att lägga till hemresan
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): Jan 2027
Bokad: April 2026
Hur hittades tillgänglighet: Awardfares
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: Ja men fick ringa in för att lägga till hemresan
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): N/a

Flighter:
SAS ARN - CPH A320neo Business
Air France CPH - CDG A220-300 Business
Air France CDG - GIG 777-300 ER Business

Aeromexico GRU - MEX 787-9 Business
Aeromexico MEX - AMS 787-9 Business
SAS AMS-CPH A320neo Business

Hemresan är lång och har förbättringspotential. Får köpa till GIG - GRU. Men förhoppningsvis dyker det upp en bättre rutt så småningom.
Inga problem med dubbel open jaw?

Om det är dubbel så vet jag inte varför det är det. Bokningen gick i alla fall bra och den är biljetterad. Utresan bokade jag online och hemresan ringde jag in och fick gjord. På SAS hemsida var det två separat bokningsbara resor som behövde slås ihop, GRU - MEX och MEX- AMS - ARN.

Om det är dubbel så vet jag inte varför det är det. Bokningen gick i alla fall bra och den är biljetterad. Utresan bokade jag online och hemresan ringde jag in och fick gjord. På SAS hemsida var det två separat bokningsbara resor som behövde slås ihop, GRU - MEX och MEX- AMS - ARN.
Börjar resan på ARN och slutar på CPH? Isåfall blir det dubbel

Toppen