Senaste nytt

Varför SAS Diamond - vad tycker ni?

Bild 2023-10-19 kl. 15.40.jpeg

Nästan hela flygplanet Diamond blockat åt mig den här gången :D

Som diamant fungerar det överlag mycket bra att få blockat säte bredvid mig (start 72h innan avgång tror jag det träder i kraft).

Enda minuset jag märkt är att SAS datorer struntar i blocken när passagerare uppgraderas: Det har flera gånger hänt att passare som budat på uppgradering placeras automatiskt bredvid mig fastän det finns andra likvärdiga säten lediga (jag är säker på att det är SAS datorer, för det har hänt flera gånger exakt 24/6t innan avgång).

Last edited:
Som diamant fungerar det överlag mycket bra att få blockat säte bredvid mig (start 72h innan avgång tror jag det träder i kraft).

Enda minuset jag märkt är att SAS datorer struntar i blocken när passagerare uppgraderas: Det har flera gånger hänt att passare som budat på uppgradering placeras automatiskt bredvid mig fastän det finns andra likvärdiga säten lediga (jag är säker på att det är SAS datorer, för det har hänt flera gånger exakt 24/6t innan avgång).

Inte bara datorerna sliter i det. Gateagenterna och kundtjänst ignorerar det också. Jättekul när det kommer folk som bokat de billiga sena flygen och vill med de dyrare tidigare och man ser sin seatblock försvinna.

Bokar SAS Plus Pro UME-ARN-CDG och tillbaka åt mig och sexåringen. Jag är EBD (ungen statuslös i år).

Att välja plats kostar pengar. Kan det vara meningen att det ska vara så!?

Bokar SAS Plus Pro UME-ARN-CDG och tillbaka åt mig och sexåringen. Jag är EBD (ungen statuslös i år).

Att välja plats kostar pengar. Kan det vara meningen att det ska vara så!?
Kolla att namn är rätt registrerat och testa ta bort och lägga till EBD. Funkar det inte så kontakta SAS för manuell seating, det ska inte kosta så länge ni är på samma PNR.

Snart fyra år som diamant ska jag ta å summera mitt intryck. Eftersom jag bor i Finland har jag inte tillgång till kreditkort som ger status, utan diamantkortet är helt baserad på att flyga (första året dock hjälpt av 4x kampanjen). Sedan jag blivit diamant har jag flugit 186 gånger med SAS, mestadels ekonomi eller plus.

Summerat tycker jag statusen är suverän och kommer försöka fortsätta bibehålla den. Det jag saknar mest är att jag inte kan använda mina poäng eftersom det finns så få bonusplatser i affärsklass, och att jag alltid måste betala fullpris för dem jämfört med medlemmar i SE/DK/NO (eftersom jag inte har tillgång till t ex. 2-4-1 eller Flypremium).

Mest värderat
  • Courtesy upgrade - För tillfället ligger jag på 28% CU, detta är min absoluta favorit och får mig att boka SAS mycket mer på långflyg
  • Sätesblockering 72t innan avgång - Fungerar för det mesta fint, även om vissa system (som poänguppgraderingar) verkar ignorera det och automatiskt placerar någon bredvid mig
  • Fria drycker - Tror aldrig jag blivit ombedd att visa att jag är diamant, utan det funkar genom att de vet eller man säger att man är diamant.
  • Gratis ombokning på resedagen - Toppenförmån som jag använder rätt flitigt både på jobb och privat. Önskar den skulle implementeras lite bättre dock, som att slippa felmeddelanden i appen och att man inte kan boka om med mindre än 60 min bytestid fastän flygplatsen tillåter det
  • Fri bokning av sittplats
  • Snabb kundservice - Så gott som alltid blir jag kopplad direkt till en medarbetare när jag ringer, även om kompetensnivån hos dem (fortfarande) varierar
  • Det lilla extra - Med ett leende, respekt och diamantstatus brukar det gå att komma rätt långt med förfrågningar på flygplatsen, även om det såklart finns exempel på medarbetare som verkar ha haft en dålig dag. Ombord på flygplanet har jag 1 eller 2 gånger blivit välkomnad, men tycker det är rätt onödigt.
Bra att ha
  • 75% mer poäng - Dock hade jag hellre sett t ex 25% och mindre inflation i poängpriser
  • Priority boarding - Sköts nuförtiden bra av SAS
  • Prio check-in - Om än allt för oorganiserat på vissa flygplatser
  • 30% rabatt på poäng som betalmedel - Har varit värt det för mig ibland
  • 30% ökning på uppgraderingsbud - Dock undrar jag om det här verkligen fungerar
  • Poäng går inte ut
  • Lounger - Nu faktiskt användbar förmån igen sedan SAS återupptagit tredje-parts lounger.
  • Lounge vid ankomst - Oftast finns det inte någon SAS-lounge vid min ankomstflygplats, men jag har använt det ibland.
  • Fast track - SAS betalar inte för det på alla flygplatser (t ex. HND är endast för affärsklass)
  • Friends & Family - Är inte ofta jag fått kampanjen
  • Scandic statusmatch - Bor ej så mycket på Scandic, men har varit å ätit fri frukost ett par gånger
  • Ge bort guldstatus
  • Diamant-epost - Skönt att kunna lösa saker utan att behöva ringa/chatta, men ibland har jag fått Goddag yxskaft-svar.
  • OpUp - 3 uppgraderingar på kortsträckeflyg då ekonomi varit fullt

Använder ej
  • Ej bokningsavgift på bonusresor - Jag bokar sällan bonusresor på telefon nu, eftersom det finns så dåligt med alternativ att boka
  • Gratis wifi - Förvisso använder jag den här rätt mycket, men blir då mest frustrerad på dess otroligt dåliga hastighet
  • Extra bagage - Reser för det mesta med handbagage endast
  • Fritt handbagage - Mitt handbagage brukar vara en ryggsäck som får plats under stolen framför
  • Guaranteed seat - Har aldrig behövt
  • Evening of conversation - Aldrig blivit inbjuden, men hade nog gått om jag kunnat

Last edited:
Bra sammanställning!

Men vad är ”Sätesblockering 72t innan avgång..”?
Det är inte en publicerad förmån, men ofta så brukar sätet bredvid diamant blockas tre dygn innan avgång. Det är en rätt "mjuk" blockering, så andra diamanter, kundtjänst, och automatisk placering av dator brukar inte beröras av blocken.

Toppen