Lite oplanerat fick jag chansen att köra skiten av same-day-change nyligen.
Landade i Malmö 13:30 och hade den sedvanliga 30 minuters pausen mellan ankommande och avgående. Gick på toa och lite annat man behöver när man är på marken och strosade sedan lojt över till e-gaten när det var typ 5 passagerare kvar att boarda. Gaten piper. Går till disken och säger att jag fick rött ljus.
- Ja, för du ska ju med 16-flyget!
Och det var ju sant, jag hade glömt att jag inte bokade med direct-turn.
- Aha, sa jag. Jag är visst lite förvirrad. Men kan du flytta mig till detta flyget?
- Nä, det går inte, det är för sent för det och dessutom måste du ha den allra dyraste biljetten för att vi ska kunna göra det. Sa killen samtidigt som han boardar den sista passageraren.
- Det är plus pro bio, säger jag samtidigt som jag kom på att han menade C-klass såklart. Och så är jag diamond, lägger jag till.
- Diamond! Ja men då kör vi! sa killen och började knappa frenetiskt.
Det var ju super-nice och strax vandrar jag nedför gången med ett pappers-boardingpass i handen, med både MMX-ARN och ARN-UME ombokade till tidigare avgång. Insåg att jag nu skulle hinna med ett tidigare flyg tillbaka från UME, så jag plockade snabbt upp den resan i appen, avbröt incheckningen och bokade om till tidigare avgång. Gick smidigt och så var det dags att stänga av telefoner och påbörja resan mot Stockholm.
Tittade ner på mitt boardingpass och såg först nu att sittplatsen på ARN-UME var "GATE". Klump i magen, var jag bara standby på det benet?! SEQ 89 är ingen vinnare på en fullsatt CRJ, men såklart inget internet på BRA-maskinen så jag kunde inte kolla bokningen.
Touchdown Arlanda och mycket riktigt är jag Standby. Vågar inte chansa utan avbryter incheckning på UME-ARN och byter tillbaka till den senare avgången. Skyndar mig sedan till gaten (why oh why ska man alltid få E9 till F39 i den här lägena?!) och kommer dit 5 minuter innan boarding ska starta.
-Hej, jag verkar vara standby på avgången, hur ser det ut?
Tjejen bara glor på mig och utan att titta på min bokning säger hon
- Ja, det kommer nog inte att gå.
- Oj, är det så illa.
- Du kan vänta till sist och hoppas att minst 2 inte kommer.
Så ropar de ut efter frivilliga av inte åka med. 2 anmäler sig, de accepterar en. Boarding påbörjas och slutförs. 2 andra personer som väntar SBY får plats. Sedan börjar de ropa ut efter en som saknas. De ringer hans mobil. Inget händer. Jag inser att det alltså finns en plats kvar och det ser hoppfullt ut.
Jag avbryter incheckning igen på UME-ARN och kollar om det finns plats att flytta tillbaka till tidiga avgången igen. Det gör det, men jag avvaktar lite med det.
Problemet är att den saknade passageraren har incheckad väska. De börjar ropa på lastaren att hitta väskan och ta av den. Lastaren gnölar för den är svårt att hitta och undrar om de inte bara kan vänta lite till. Nej, säger gaten, oavsett om han kommer nu så kommer han inte att flyga när jag har plockat bort honom från listan. Lastaren suckar och kryper in i lastrummet igen.
Gaten ropar på kabinen om de har verifierat att sittplatsen är tom. Efter en del fram och tillbaka och allmän förvirring återkommer kabinen och säger att passageraren är ombord. Gaten suckar. Ropar på lastaren att de kan sluta leta. Hon vänder sig till mig, men jag säger att jag har hört och förstått att det är kört. Hon erbjuder sig iaf att dubbelkolla att min riktiga bokning ligger kvar och gör ett fint boardingpass på det.
Den flyttade MMX-ARN har inte postat ännu (men det var en BRA så kanske det kommer) men jag kan iaf säga att funktionen i appen känns stabil!