Senaste nytt

Go East 2025! (Yanbian Korean Autonomous Prefecture + kringområde) [semi-live]

hco

Medlem
Det tredje Korea

Årets Go East-tur går till Yanbian Korean Autonomous Prefecture i Jilin-provinsen i nordöstra Kina.

Yanbian täcker östra delen av Kinas gränsområde där koreanska halvön sitter fast i fastlands-Kina. Geografiskt sätt är det inte svårt att förstå att det historiskt bott koreaner där och Yanbian kallas ibland för "Det tredje Korea". I dagsläget är cirka en tredjedel av befolkningen koreaner.

Till ytan är Yanbian stort som nästan halva Sydkorea men invånarantalet är bara två miljoner, jämfört med Sydkoreas ca 50 miljoner och Nordkoreas ca 25 miljoner. Befolkningstätheten är knappt dubbla Sveriges och knappt 10% av Sydkoreas.

Korean Air ska ta oss dit i morgon från Incheon men först ska jag sova.

Tillbakablick

Jo, positioneringsflyg ARN-AMS-ICN med KLM + Korean Air i ekonomi är redan avklarat. Korean bjöd på bibimbap, tofflor och STE+ recognition. Bra flygtider med att komma fram på eftermiddagen till Seoul men Koreans säten är tyvärr modernt hårda vilket jag inte är så förtjust i. Tyvärr heller inga fotstöd.

Seoul har bjudit på tropiskt värme några dagar och behagligt strax under 30 C några dagar.

Under en morgonpromenad på Namsan (berget nära stadens mitt) stötte vi på både en fasan och den här vandrande pinnen.

20250805_071517.jpg

När vi kom nära så ramlade den omkull med flit för att se ut mer som en pinne! Efter att ha legat en stund på sidan så ställde den sig sedan upp och vandrade vidare.

Med alarm satt på 04.30 börjar dagen i Seoul. Ösregn innebär att planen att promenera 10 min till flygbusshållplatsen snabbt ändras till taxi till Seoul Station och flygtåg.

Taxi beställs genom Kakaos taxi-app (utländska kort inklusive AMEX OK!). Ingen vanlig taxi svarar men appen förslår efter en kort stund att utöka till premiumtaxi vilket vi självklart accepterar. Taxin hittar den lilla gatan vi väntar på utan problem och tar oss snabbt till Seoul Station. Där kör den trevliga chauffören oss så nära han kan och vi kan gå ut under något slags tak. Han upplyste oss även om att det precis börjat ösregna runt kl 4.

Vi funderar på att ta expresståget men det är långt till nästa avgång så vi tar all stop train vilket betalas smidigt med T money appen (AMEX OK!).

Jag är en stor vän av flygbussar i Seoul. Mycket bekvämare och man kommer oftast "ända fram" utan byten. I ösregn är det dock ingen höjdare att stå och vänta på flygbussen så jag får uppskatta möjligheten att ta flygtåget, vilket måste vara mer än 10 år sedan sist. All stop train är precis lika bekvämt/obekvämt som att åka tunnelbana. Fördel med att hoppa på i Seoul Station är att det finns i alla fall sittplatser. Billigt är det också, 5040 KRW (35 SEK) istället för flygbussen som skulle gått på 17000 KRW. Trots premiumtaxi (10000 KRW) så blev det lite billigare än flygbuss hela vägen. Kombinerar man flygtåg med tunnelbana blir det förstås väldigt konstnadseffektivt.

ICN - YNJ
B737-900

Jag kunde inte lägga till EBG till min bokning varken innan eller under online checkin. Vilket inte är så konstigt då det är en award köpt för Korean miles.

Direktrutten ICN-YNJ tar både Asiana och Korean rätt bra betalt för. Vill man komma undan billigare (halva priset när jag sonderade priser) så kan man flyga med något kinesiskt bolag med ett byte. Men det är ju skönt med direktflyg när det är så nära! Flygrutten är pga omständigheter dock ändå en liten omväg.

Screenshot_20250813_094850_Flightradar24.jpg

Gårdagens rutt. Rimligtvis samma i dag.

Det gick bra att visa EBG genom SAS appen för att bli insläppt i Koreans premium incheckningområde. Incheckningsagenten ställde sig lite frågande till varför vi var där eftersom det bara syntes Korean SkyPass-nummer i bokningen. Efter att ha visat SAS-appen med STE+ så var det dock inga problem. Hon frågade även om hon skulle lägga in mitt EBG i bokningen. "Absolut, gärna! Om du kan. Annars inget problem!". Efter konsultering med kollega hur man gör så löstes det, boardingpasset visade STE+ och jag fick en fin lounge voucher.

20250813_084547.jpg

Med bara tid till 15 min i loungen blev det inte mer än yoghurt, frukt och jos men jag tyckte att matutbudet såg bra ut för den som har tid och är hungrig.

Nu sitter vi planet och väntar på take off. Vilken är försenad pga heavy rain...

20250813_090814.jpg

Regn

20250813_093701.jpg

I väntan på att regnet ska lätta

Pga regnet i Seoul landade vi ca 1,5 h för sent.

Intressant landning på YNJ - Yanji Chaoyangchuan International Airport. En helt nedsläckt kabin med alla window shades stängda, pga security area och dubbelfunktion som militär flygplats.

20250813_133552.jpg

Många språk blir det. Kinesiska, koreanska, engelska, japanska, ryska och vad jag gissar är manchu(?).

Immigration på flygplatsen
På Yanji flygplats landar vad jag vet bara inrikesflyg från Kina och flyg från Sydkorea. Förklarligt att någon som kommer med ett icke-sydkoreanskt pass får lite extra uppmärksamhet och frågor. Speciellt då sydkoreanska medborgare kan besöka Kina utan att ansöka om visum (visa on arrival).

Fick lite frågor om vad jag skulle göra i Yanji och Kina och mitt "turista"-svar tillsammans med att jag räknade upp vad jag ska besöka accepterades som tillräckligt bra svar.

Fick dock backning på att jag inte fyllt i något svar på frågan på Arrival Card om jag har en kontakt som ska ta emot mig i Kina. Tänkte att den bara ska användas om man ska på en tour eller är inbjuden av någon men nej. "Write hotel phone number". Okej, inga problem. Och visst är det så, ska man fylla i ett formulär så lämna aldrig någon ruta tom.

Efter att tre personer inklusive en supervisor diskuterat mitt pass så stämplades jag in.

Yanji
Reflektioner om Yanji (största staden i Yanbian Korean Autonomous Prefecture, med ungefär en halv miljon invånare, dvs en fjärdedel av alla som bor i prefekturen)

Inte lika lätt att kommunicera på koreanska som jag trott. Skyltar på stan är nästan uteslutande tvåspråkiga på kinesiska och koreanska. Så det är enkelt att hitta och orientera sig (för den som kan läsa hangul/koreanska) Flertalet menyer, men långt från alla, är tvåspråkiga.

Att prata med människor har visat sig svårare dock. Jag kanske bara har haft oflyt med vem jag pratat med men min egen statistik i Yanji motsvarar inte den officiella med 30% koreaner (som iofs gäller prefekturen, inte staden).

En(!) Didi-chaufför, en servitris på en nudelrestaurang och en försäljare i ett varuhus gick bra att kommunicera med på koreanska. Vi har säkert tagit 10 Didi-turer hittills för jämförelse. Sedan är min koreanska ganska dålig också så kanske är det på min sida kommunikationen faljerar från start -- om folk inte förstår vad jag säger!

20250814_095609.jpg

20250815_114259.jpg

Physalis / Gyllenbär verkar vara i säsong. Fullt med gyllenbär överallt. Köpte en box från en försäljare på gatan för 15 yuan. Bären är mindre än gyllenbär som finns i matbutiker i Sverige men åh så söta.

20250814_154325.jpg

Att äta kalla nudlar i sommarvärmen är en självklarhet både för lokalbefolkning och turister.

20250813_185028.jpg

 Stämningsbild

20250814_122152.jpg

Hello Kitty-dekorerad Didi-bil med kvinnlig chaufför. Rosa handtag, rosa ratt och självlysande stjärnor i taket. Tjusigt när vi åkte igenom en tunnel. Jag som av princip aldrig dricksar lade till lite dricks för extra effort.

Screenshot_20250815_121044_Alipay.jpg

Saknar man västerlandet finns förstås Starbucks även här. Bara att gå in och beställa en Tripple Cheese Latte så känner man sig som hemma(?). (Jag tog en espresso istället)

Toppenmat och dryck än så länge. Kalla nudlar, Guobaorou, mapo tofu och kreativa fruktteer med oändliga customisations. Tyvärr en matförgiftning! Käkade ett gäng dumplings sent igår på en food court precis innan stängningsdags. Dom kom i retur med besked vid midnatt. Så idag har jag balsamerat om magen med Congee och bara snälla saker. Verkar vara OK nu (ta i trä). Och det är bäst det för att...

...I morgon blir det en dagsutflykt till gränsen mot grannlandet i söder.

Yalufloden under dig?
Intressant rapport, tack för att du delar med dig. :)
Tumenfloden! Var i den lilla gränsorten Tumen som är döpt efter floden. Namyang i Nordkorea ligger på andra sidan floden. En närmare beskrivning av dagsutflykten kommer!

Härligt! Jag har länge varit sugen på norra Kina.

Ser fram emot att följa din resa :)
Det är ett intressant område! (Beroende på vad man har för intressen förstås)

Dagsutflykt till Tumen

Tumen är en liten stad med runt 100k invånare som ligger precis på gränsen mot Nordkorea. Namyang i Nordkorea ligger på andra sidan Tumen-floden. I stort sett alla turister som besöker Tumen, lokala och andra, är där av samma orsak. Att spana över gränsen.

Screenshot_20250819_165849_Chrome.jpg

Geografisk orientering (cred till Wikipedia).

20250816_075600.jpg

Ankomst med Didi till Yanji station för höghastighetståg innan kl 8 på morgonen. Yanjis flygplats ligger för övrigt mer centralt än stationen för höghastighetståg.

Kaféet inne på tågstationen har ett 'cheat sheet' för dryckerna mest efterfrågade av utlänningar.

20250816_080637.jpg

Hela menyn

20250816_080633.jpg

Cheat sheet för utlänningar.

20250816_083945.jpg

Snabbtåget som tar oss till Tumen på en kvart från Yanji West för det facila priset av 11 yuan (15 SEK). Jag tror att vi åker över 200 km/h ett tag.

20250816_090523.jpg

Buss tar oss från Tumens tågstation ner till området kring floden för 2 yuan.

Tumen och Namyang binds ihop av tre broar. En järnvägsbro, en bro för fordon och en mindre gång/cykelbro. Förr i tiden kunde man, enligt vad jag läst, betala en slant och gå ut längs halva gångbron, fram till ett par gränsgrindar. Så är inte fallet längre tyvärr. Kinesiska medborgare kan dock fortfarande betala 25 yuan och gå ut på bron men bara en liten bit, långt ifrån halvvägs.

20250816_094708.jpg

Portal över järnvägen innan järnvägsbron.

I Tumen gick det bättre att prata koreanska än i Yanji. Enligt ägaren av restaurangen där vi åt lunch är 70% av invånarna i Tumen koreaner. Enligt Wikipedia är det 57% (utan källa!) så det ligger väl däromkring.

Det är hög polisnärvaro vid gränsen. När vi för tredje gången på 500 meter(!) approcheras av en polis som vill se våra pass och ställa några kontrollfrågor inser jag att jag borde skapat en FAQ i Google Translate. All vår kommunikation sker genom översättningsappar. Alla poliser är formella men efter att vi svarat på kontrollfrågor, visat våra pass och fått möjlighet att öva på att uttala Sverige på kinesiska så avslutas utfrågningarna med ett leende och ibland ett "Welcome to China".

20250816_100727.jpg

Järnvägsbron och turister som likt oss tittar över floden.

20250816_101912.jpg

En trappa upp för ett litet berg tar oss till en bättre utkiksplats.

20250816_102637.jpg

Grannlandet i söder från utkiksplatsen.

20250816_102625.jpg

Tumen-floden rinner från väster till öster. Här Kina till höger och Nordkorea till vänster. Väldigt vacker natur i området.

20250816_103135.jpg

Namyang till höger och Tumen till vänster.

Namyang är inte en Potemkin-kuliss, som en del av byggnader man kan se när man blickar norrut över DMZ från Sydkorea, utan är en plats där riktiga människor bor och lever sina liv.

Om man läser recensioner av utkikspunkterna på kinesiska Amap så är det flera som skriver att det dom ser av Namyang på andra sidan floden påminner dom om Kina på 70- och 80-talet.

I slutet av 1800-talet var det många koreaner som flyttade norrut från missväxt och hungersnöd på koreanska halvön till vad som i dag är Yanbian i Kina. På 60- och kanske även 70-talet var det inte ovanligt att koreaner boendes i Yanbian flyttade till Nordkorea pga att ekonomi såg bättre ut där. En del av dom tog sedan det livsavgörande beslutet att flytta tillbaka till Kina medan det fortfarande gick att flytta.

Det är många tankar och känslor när jag blickar ut över Namyang och Tumen. I en publik reserapport väljer jag dock att hålla dom för mig själv. Men jag önskar att dela med mig av bilderna.

Efter att ha besökt de intressanta punkterna längs med floden så tar vi en taxi några minuter (det är soligt och tokvarmt) för 5 yuan till en restaurang vi fått oss rekommenderad. Var visst så låg på energi där pga värmen att jag inte tog någon bild. Efter stärkande koreanska grytor, kimchi och ris tar vi en fika på sydkoreanskägda Hands Coffee.

20250816_152204.jpg

Interiör från Hands Coffee där man kan svalka sig med en iskaffe.

Vi orkar inte leta reda på var/när bussen till tågstationen går så vi tar en taxi till stationen för 20 yuan. Väl igenom den flygplatsliknande säkerhetskontrollen så hinner vi knappt sätta oss ned förrän vår sista polis för dagen kommer och vill prata med oss. Mha Google Translate förstår vi att han vill att vi ska följa med. Efter några kontrollfrågor är vi klara och vi kan gå och sätta oss i väntsalen igen - men inte förrän vi fått ännu ett - med leende levererat - "Welcome to China".

Bye bye Yanji - Hello Hunchun

Efter några dagar i Yanji och dagsutflykten till Tumen är det dags att röra sig österut. Men först lite mer om Yanji.

Famous Internet Wall at Yanbian University

Den här fasaden mitt emot ingången till Yanbian University i Yanji har blivit något slags Internet-fenomen i Kina. Jag tror det är grundat i att fasaden med sina blandningar av språk ger en känsla av att vara utomlands? Typ i Seoul? (Kanske)

Så inget besök till Yanji är komplett utan en selfie med denna byggnad i bakgrunden. På kvällen är trottoaren full med semi-professionella fotografer med stativ och grejer som erbjuder dig att ta den perfekta bilden. På dagen är det lite lugnare.

20250817_144351.jpg

20250814_123041.jpg

Självklart finns det mycket koreansk mat och dryck här. När jag gick runt på en stor marknad (West Market) så köpte jag den här lilla flaskan med makgeolli (koreansk risalkohol, konsumeras typ som öl, även om det oftast förklaras som risvin av koreaner). Tänkte dricka den tillsammans med kimbab. Blev tyvärr inte jätteimponerad av smaken. Drar fram Google Translate, lusläser innehållsförteckningen och blir rejält förvånad när jag att är den är alkoholfri! Har aldrig sett alkoholfri makgeolli i Sydkorea (inte för att jag letat heller...). Tyvärr var den även sötad med sukralos. Tur att flaskan var liten.

20250817_162014.jpg

20250817_162022.jpg

Liten instruktion på hur man blandar med öl (som jag såg försent). 1/3 öl + 2/3 makgeolli = "Yanji style". 2/3 öl + 1/3 makgeolli översätts till "om du vill bli full".

20250817_202256.jpg

Middag på koreansk restaurang som funnits sen 80-talet. Sidfläsk, kimchi och någon slags rot- och löksallad.

Jag hade spanat in att lägenheten vi hyrt genom Trip på en av bilderna visade ett ganska stort pentrykök. Okej, bra tänkte jag, då kan man ibland köpa middagsset på den närliggande marknaden och sedan laga/värma på hemma.

20250815_172201.jpg

Den planen faljerade dock. Inte bara pga att alla köksskåp var helt tomma på utrustning. Gasspisen ville heller inte tända.

Förklaringen fanns under...

20250815_172221.jpg

...den var inte inkopplad.

(Lusläste sedan under Amenities i bokningen och mycket riktigt finns varken hot plate eller gas hob listat så okej)

Några stämningsbilder från Yanjis promenadstråk längs floden som rinner genom staden:

20250816_193319.jpg

20250816_195021.jpg

20250816_195028.jpg

På lördagskvällen var det fullt med folk och marknad samt olika musikuppträdanden.

Då var det dags att lämna Yanji@ Snabbtåget tar oss till Hunchun på 40 minuter.

20250819_123455.jpg

Väntsalen i Yanji West.

20250819_140535.jpg

Hunchuns tågstation med skyltar på kinesiska, koreanska, engelska och ryska.

Vidare om Hunchun senare!

Attachments

• 20250817_202256.jpg
    20250817_202256.jpg
    {memory} MB · Visningar: 50
  • 20250816_193319.jpg
    20250816_193319.jpg
    791,3 KB · Visningar: 45
  • 20250816_195021.jpg
    20250816_195021.jpg
    449,1 KB · Visningar: 41
  • 20250819_140535.jpg