Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Sjuk upplevelse från förra måndagen på SK533.

Två herrar som uppenbarligen har druckit, kliver på planet. Under resan beställer de in ett antal groggar och blir allt mer högljudda, tvingar på konversation med sina medpassagerare osv. Folk kollar runtomkring sig väldigt mycket och undrar varför crew fortsätter att servera de alkohol?

Vid landning, dvs vi är fortfarande på landningsbanan, så ställer sig en av dessa upp och tvunget måste till toaletten, hen gör detta ett antal gånger på grund av nöden.

Till slut ställer sig hen i galley och kissar på sig, bredvid personalen, mig och andra medresenärer.

Har gett feedback genom appen, om någon vet en bättre väg in till SAS så PMa gärna.

Typisk grej som händer när ingen riktigt tar ansvar och gör sitt jobb.

Gateagenterna borde ha stoppat dem men de struntade de i. Flygpersonalen borde inte ha serverat dem men de struntade också i det. Men jag antar att de inte heller blev mötta av polis heller?

Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk men ibland är den bara helt genomrostad som i det här fallet för att ingen känner ägarskap.
 
Typisk grej som händer när ingen riktigt tar ansvar och gör sitt jobb.

Gateagenterna borde ha stoppat dem men de struntade de i. Flygpersonalen borde inte ha serverat dem men de struntade också i det. Men jag antar att de inte heller blev mötta av polis heller?

Kedjan är inte starkare än dess svagaste länk men ibland är den bara helt genomrostad som i det här fallet för att ingen känner ägarskap.
Nej, ingen polis. Polis borde ringts redan efter när hen ställde sig upp den andra gången, trots tillsägelse.
 
SK533 är väl till London? Otroligt slappt av personalen att inte ta kontakt med polisen. Tittar man på tv-serien om London Heathrow så framgår det att det tyvärr inte är helt ovanligt med fylla men också att polisen tar sådant beteende på stort allvar så det hade nog inte varit några större problem med att få dit polisen utan att äventyra tidtabellen.
 
Sjuk upplevelse från förra måndagen på SK533.

Två herrar som uppenbarligen har druckit, kliver på planet. Under resan beställer de in ett antal groggar och blir allt mer högljudda, tvingar på konversation med sina medpassagerare osv. Folk kollar runtomkring sig väldigt mycket och undrar varför crew fortsätter att servera de alkohol?

Vid landning, dvs vi är fortfarande på landningsbanan, så ställer sig en av dessa upp och tvunget måste till toaletten, hen gör detta ett antal gånger på grund av nöden.

Till slut ställer sig hen i galley och kissar på sig, bredvid personalen, mig och andra medresenärer.

Har gett feedback genom appen, om någon vet en bättre väg in till SAS så PMa gärna.
Drack de så mycket att de började som två män men sen blev en osäker på sin könstillhörighet och blev en hen?

Du börjar med två herrar och sen är det en hen som kissar på sig…
 
Krevende å legge til feeder-flights på Skyteam-bonusreise. Første gang virket det som at det gikk uten problem. Vi fikk lagt til 06.30 OSL-AMS. Reisen var synlig i appen lenge, men ingen e-ticket kom. Så forsvant reisen fra appen og nettsiden uten noen informasjon. Dette kunne vi potensielt ha oppdaget når vi skulle sjekke inn til reisen. Ringer for å høre hva som har skjedd. Får beskjed om at den var ikke mulig å legge til som feeder likevel. Håpløst. Forstår det er begrensninger, men kunden må hvert fall få beskjed. Gang nummer to legger vi inn en feeder med night stop i AMS. Reisen dukker opp i appen, men e-ticket kommer ikke. Jeg ringer for å høre. Da viser det seg at vi ikke har bekreftet ok at gebyret er 15EUR og ikke 150 kr. Når det er bekreftet venter jeg en dag til. Ingenting skjer. Ringte i ettermiddag for å høre for fjerde gang, og da får jeg beskjed om å oppdagere betalingskortet.
 
Krevende å legge til feeder-flights på Skyteam-bonusreise. Første gang virket det som at det gikk uten problem. Vi fikk lagt til 06.30 OSL-AMS. Reisen var synlig i appen lenge, men ingen e-ticket kom. Så forsvant reisen fra appen og nettsiden uten noen informasjon. Dette kunne vi potensielt ha oppdaget når vi skulle sjekke inn til reisen. Ringer for å høre hva som har skjedd. Får beskjed om at den var ikke mulig å legge til som feeder likevel. Håpløst. Forstår det er begrensninger, men kunden må hvert fall få beskjed. Gang nummer to legger vi inn en feeder med night stop i AMS. Reisen dukker opp i appen, men e-ticket kommer ikke. Jeg ringer for å høre. Da viser det seg at vi ikke har bekreftet ok at gebyret er 15EUR og ikke 150 kr. Når det er bekreftet venter jeg en dag til. Ingenting skjer. Ringte i ettermiddag for å høre for fjerde gang, og da får jeg beskjed om å oppdagere betalingskortet.

Det där händer på tok för ofta. Jag har också råkat ut för det där och så visar det sig att det är något problem med betalningen eller att de glömt berätta vad det kostar. Men SAS berättar ingenting om det!
 
Just den här bristen på automatiserade rutiner förvånar. Vill SAS inte ha betalt?
Har någon enstaka gång haft något som varit obetalt på en Finnair-biljett och djäklar vad snabbt man får mail om att det saknas betalning. Med tydlig (och kort!) deadline på att om betalning inte är klar kl x så annuleras biljetten.

Sedan är ju betalningspåminnelser på mail en hotvektor. Någon kan enkelt kopiera layouten och skicka egna påminnelser och fiska kreditkortsnummer, tex. Men SAS skickar miljoner "före din resa"-mail och hade lätt kunnat be folk gå in på bokningen på mina sidor för att se vad som är fel. Eller använda appen.
 
Mina 2 bröder med familjer skulle imorse flyga UME-ARN-BIQ(Biaritz)
6.20-07.25 UME-ARN med SK25
08.10-11.35 ARN-BIQ med SK2855

Bror 1 (family of 4) med EBG i Plus
Bror 2 (family of 3) statuslös i Go

SK25 får teknik efter pushback och taxar åter till gate.
Dålig prognos från start så jag familjens reserupport går upp i stabsläge, dvs jag

Tekniker flygs upp från Arlanda och lagar felet.
De är i luften 10.05 typ och direkt efter plingar det till och både bröderna är ombokade,
givetvis till dåliga alternativ!

Bror 1 får åka ARN-CDG med SK Plus och vidare imorrnbitti med AF CDG-BIQ (ekonomi) (23h sen)
Bror 2 får åka ARN-CPH-BIQ imorgon Lördag 13.40(!) med landning 18.40 (dvs drygt 30h sen)

Finns bra alternativ med AF strax efter lunch och jag chansar att ringa medan dom är i luften, testar 2 olika agenter och bägge förstod problemet men hävdar att de inte för sitt liv kunde se ett enda alternativ som tog dom ner ikväll. gav 3-4 olika rutter (bland annat AF ARN-CDG-BIQ och LH ARN-FRA-LYS-BIQ).
Zip nada nothing!
Sista agenten säger att de enda alternativ de får upp är via OSL/GOT/CPH och med SK-flyg för att sedan ankomma sent imorgon Lördag!
Försöker kämpa med tålamodet men inser att det inte går (vilket jag iofs inte trodde skulle gå)

Landning vid 11 och givetvis bussgate, Beordrar gatlopp till servicecenter vid E1.

Väl framme så är jag med på whatsapp och bombarderar med alternativ dom med alternativ
ARN-CDG-LYS-BIQ med AF
ARN-FRA-CDG-LYS-BIQ LH+AF
ARN-AMS-CDG-BIQ KL+AF
ARN-ZRH-CDG-BIQ LX+AF

Ingenting går, Agenten påstår att SAS endast får boka om 3st till Lufthansa!

Vad är det för snack!? Nån ny regel? Nåt som enskild agent hittar på?
De kan såklart dela upp sig, men då är platserna helt borta. inte platserna ombord, utan SAS 3st dagliga ombokningar till Lufthansa!?
1 timme har nu gått

Ny plan, ta sig till CDG och sova där, flyga imorrnbitti (enligt Bror 1's orginala ombokning)

Hittar direktflyg vid 18 med AF, ARN-CDG
Gott om plats, fler än 9 går att boka. 3st behövs

Helt omöjligt
Ytterligare 30 minuter går.
Det som till slut går att lösa är att åka ARN-CPH SK, CPH-CDG AF.

Vad är det som händer?
Fick en känsla att alla ombokningar måste i princip starta med en SK flygning!



kommer avsätta en dags support sen för EU261 claims (både försening och downgrade) och claim för hotell :cool:
Känns så konstigt att de aktivt inte kan hjälpa (på 1,5h) att få till en omboking som inte innebär hotell vilket också är en merkostnad!
 
Toppen