Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Så vad var orsaken till förseningen?

Jag har kollat lite och ser man på själva planet så var det lätt försenat hela dagen. Anlände PMI två timmar försenat (klockan 21), men borde rimligtvis ha kunnat avgå med en timmes turnaround, så klockan 22. Men sedan har nåt hänt som gjorde att ni inte avgick förrän 23:50.

Sent ankommande flyg är ingen giltig orsak för flygbolag, men ifall orsaken till ytterligare försening är att SAS inte fått tillstånd att avgå förrän 23:50 så finns det nog inte nåt att hämta här. Därför är det viktigt att du får redan på orsaken till att flyget stod på backen från 21-23:50.
Inget annat är riktigt relevant i din situation.

De ville att vi skulle boarda för att sedan vänta på planet skulle få tillstånd att lyfta.

Jag tänker att förseningen gjorde att man missade sin planerade ”lucka” för att lyfta. Samtidigt som det fanns många plan som drogs med förseningar pga strejken i Frankrike.

Jag är inte oresonlig i mitt tänkande, men jag tycker SAS har missbedömt och själv tom försvårat situationen.

Sitter i detta nu på timme nummer 15 på OSL. Skulle med en kärra 6.40 imorse till cph och när vi dök upp efter några timmars sömn på hotell (landade sent igår ) så var det myyycket aktivitet i departure hall. Visar sig att det är problem med bagagebandet och inget bagage kan checkas in. Efter 2 timmar börjar det röra sig sakta sakta och när vi kommer fram säger damen jag kan inget göra, er bagagelämning är stängd.

Vi får ta oss till servicedesk som checkar in oss iaf och tillbaka till bagagelämningen som går långsamt. Vi får gå in först hos samma dam dock. När väskorna till slut är inne, springer fru, jag, två barn till gaten där en osnuten agent säger att han stängt nu och vi borde ha kommit tidigare...

Tillbaka till Servicedesk (utanför säk kontroll eftersom de förstås inte har någon innanför ) och får ombonat till 21.00!

Lyckligtvis påpekar vi om bagaget blir ombokat också och agenten bokar förvånat om det till nya flighten. Nu återstår att se om vi får något bagage ikväll...

Hur som, kan vi claima detta? Jag bokar både bagage och oss självaed SAS, vem de anlitar till att sköta incheckning och bagage är deras ansvar. Kan vi inte komma med vårt flyg trots 2 timmar i kö en lördagsmorgon på OSL, är det inte SAS ansvar( och de får väl kräva avinor sen). Eller är det så illa att de kan skylla på varandra och komma undan?

Förutom 261 kommer det kosta och en del i parkering på cph och förstås en 15-20 timmar , återstår att se.

De ville att vi skulle boarda för att sedan vänta på planet skulle få tillstånd att lyfta.

Jag tänker att förseningen gjorde att man missade sin planerade ”lucka” för att lyfta. Samtidigt som det fanns många plan som drogs med förseningar pga strejken i Frankrike.

Jag är inte oresonlig i mitt tänkande, men jag tycker SAS har missbedömt och själv tom försvårat situationen.
Jag är ganska säker att SAS kommer säga att det var pga att de inte fick lyfta, dvs ATC-orsakad försening.
Förstår inte hur du menar att SAS skulle ha försvårat situationen. Visst, de hade kunnat informera om förseningen tidigare på dagen, men du hade ändå behövat vara på plats samma tid. Och de hade knappast kunna boka om er till tidigare flyg eller andra flyg, då som du själv säger fanns massor med andra plan som var försenade.
Utomstående strejker är tyvärr extraordinära omständigheter, i många fall.

Sitter i detta nu på timme nummer 15 på OSL. Skulle med en kärra 6.40 imorse till cph och när vi dök upp efter några timmars sömn på hotell (landade sent igår ) så var det myyycket aktivitet i departure hall. Visar sig att det är problem med bagagebandet och inget bagage kan checkas in. Efter 2 timmar börjar det röra sig sakta sakta och när vi kommer fram säger damen jag kan inget göra, er bagagelämning är stängd.

Vi får ta oss till servicedesk som checkar in oss iaf och tillbaka till bagagelämningen som går långsamt. Vi får gå in först hos samma dam dock. När väskorna till slut är inne, springer fru, jag, två barn till gaten där en osnuten agent säger att han stängt nu och vi borde ha kommit tidigare...

Tillbaka till Servicedesk (utanför säk kontroll eftersom de förstås inte har någon innanför ) och får ombonat till 21.00!

Lyckligtvis påpekar vi om bagaget blir ombokat också och agenten bokar förvånat om det till nya flighten. Nu återstår att se om vi får något bagage ikväll...

Hur som, kan vi claima detta? Jag bokar både bagage och oss självaed SAS, vem de anlitar till att sköta incheckning och bagage är deras ansvar. Kan vi inte komma med vårt flyg trots 2 timmar i kö en lördagsmorgon på OSL, är det inte SAS ansvar( och de får väl kräva avinor sen). Eller är det så illa att de kan skylla på varandra och komma undan?

Förutom 261 kommer det kosta och en del i parkering på cph och förstås en 15-20 timmar , återstår att se.

Hade jag haft omkostnader iom förseningen så hade jag skickat alla kvitton till SAS, det skall de hantera. Det jag tycker är konstigt är hur de totalt missbedömt situationen.

SAS själv uttalade sig i frågan innan strejken var igång:
- ”Flygbolaget SAS uppger att man inte bedömer att den franska strejken kommer att få omfattande påverkan på bolagets på trafiken till och från Skandinavien.”

Jag är ingen expert, men även om min rutt inte går direkt till Frankrike fattar jag att det kan bli följdproblem som i sin tur kan påverka även min och andra avgångar.

Känns som att SAS tappade bollen helt och agerade försent, att då hävda att det var en "extraordinär situation" tycker jag verkar lite väl billigt.

Hade jag haft omkostnader iom förseningen så hade jag skickat alla kvitton till SAS, det skall de hantera. Det jag tycker är konstigt är hur de totalt missbedömt situationen.

- ”Flygbolaget SAS uppger att man inte bedömer att den franska strejken kommer att få omfattande påverkan på bolagets på trafiken till och från Skandinavien.”

Jag är ingen expert, men även om min rutt inte går direkt till Frankrike fattar jag att det kan bli följdproblem som i sin tur kan påverka även min och andra avgångar.

Känns som att SAS tappade bollen helt och agerade försent, att då hävda att det var en "extraordinär situation" tycker jag verkar lite väl billigt.
lägg din tid på något vettigare, detta kommer inte ge dig något. Begränsningar i franskt luftrum påverkar givetvis inte i större omfattning trafiken till och från Skandinavien för SAS precis som de skrev. Däremot påverkas vissa flyg. Från Palma till Köpenhamn krävs en rejäl omväg för att undvika Frankrike. Strejken slutade väl vid midnatt så när ni kom en bit norrut mot Frankrike så var det öppet igen, det var det ni fick vänta på.

Kanske de tappade bollen. Det betyder inte att du har rätt till kompensation. Två helt olika saker helt enkelt.

Och en strejk som lamslår hela Franrikes flygtrafik skulle jag ändå kalla extraordinär, för ordinärt är det inte. Extraordinärt kan det vara även om SAS visste om det i förväg. Och det kan bli det när ett flygplan står på plattan och nekas tillstånd att avgå.

Kanske de tappade bollen. Det betyder inte att du har rätt till kompensation. Två helt olika saker helt enkelt.

Och en strejk som lamslår hela Franrikes flygtrafik skulle jag ändå kalla extraordinär, för ordinärt är det inte. Extraordinärt kan det vara även om SAS visste om det i förväg. Och det kan bli det när ett flygplan står på plattan och nekas tillstånd att avgå.

OK, extraordinärt, jag köper det.. :)

Just det planet drogs med förseningar som ackumulerats under hela dagen, det fanns helt enkelt ingen chans att det skulle hinna i tid.

FlightRuttSTD*ATDSTA*Landning (ATA)Förseningvid landning
SK2596KEF ➜ CPH01 : 0501 : 3106 : 1006 : 13+ 0 h 03 m
SK2681CPH ➜ NAP08 : 4009 : 2811 : 2012 : 00+ 0 h 40 m
SK2682NAP ➜ CPH12 : 1013 : 5014 : 5016 : 07+ 1 h 17 m
SK2811CPH ➜ PMI16 : 0018 : 1419 : 0520 : 59+ 1 h 54 m
SK2812PMI ➜ CPH20 : 0023 : 5023 : 0502 : 21 (4 jul)+ 3 h 16 m

Tycker SAS skulle gett oss den informationen, så jag kan agera, eller att de kunde erbjuda ombokning.

Just det planet drogs med förseningar som ackumulerats under hela dagen, det fanns helt enkelt ingen chans att det skulle hinna i tid.

Tycker SAS skulle gett oss den informationen, så jag kan agera, eller att de kunde erbjuda ombokning.
Jag tycker också att SAS borde ha informerat er om förseningen tidigare, men i ärlighetens namn så (ifall jag räknat rätt) så har de gjort det i samma veva som planet lyft från CPH.

Och det är ändå rimligt att vänta in att planet är på väg ner innan man ger besked, delvis så att de vet att det är på väg, men också för att en för tidig notis om försening kan göra att folk inte tar sig till flygplatsen eller att man inte ger precis information kring hur mycket försenat planer är. Och det gör folk mer irriterade. Tänk ifall ni hade fått meddelanden hela dagen om att ni är en timme sena, en timme sena, nej två timmar, två timmar och sen till slut blir det över tre timmar?
Jag hade tyckt min sista dag på orten hade varit förstörd.

Det visste inte nödvändigtvis att just det här planet skulle flyga till PMI då det flög till NAP. Flygplansbyten kan ske mycket nära inpå avgång.

Du greppar efter halmstrån, önskar dig lycka till att driva detta case.

SAS kan inte bara ändra flygtider och "flyga tidigare" eller lägga in "extra tid" i sina flighter, bara för att det är strejk i Frankrike.

Orsaken till förseningen är strejken som pågick som gör att franskt luftrum blir begränsat. Varken ATC eller annat relaterat till strejken är saker sas kan påverka.

Du vill hävda att de skulle meddela dig tidigare. Vilka åtgärder hade du tagit då? Detta ger dig inte rätt till kompensation oavsett.

Att ni får boarda 2h tidigare än avgång är inte heller konstigt, utan sas har då gjort vad de kan för att komma iväg tidigare genom att vara "startklar" utifall att en tidigare slot öppnas. Vid förseningar av denna typ kan man bli av med sin slot även om man är i tid för avgång.

Du har inte heller rätt att bli ombokad på andra flyg pga en kort försening. Finns inget flygbolag som bokar om alla för att flyget är 2h sent (som sedan visade sig bli mer).

Mitt råd är att du lägger detta bakom dig och går vidare i livet. Du har inget starkt skäl, och troligtvis vill inte ens indrivningsföretagen ta i detta ens med tång.
Men varsågod och försök och meddela gärna sen hur det gick.

Toppen