Senaste nytt

AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

Reser också framförallt till Asien och jag ser mest försämringarna sista åren som konsekvenser av Ryssland-Ukraina kriget. Hade SAS kunnat fortsätta flyga över Ryssland så hade nog det sett annorlunda ut.

Jag flyger lika gärna AF och SQ till APAC som LH-bolagen. Men direkta SAS flighter till t.ex. PVG och TPE från CPH hade jag gärna haft så klart.

Nu blir det ju China Eastern istället från CPH t.ex. Inte optimalt
Enig med dig. Den största försämringen med alliancebytet för mig var antalet bonusbiljetter till sydostasien. Från ett bra utbud till mycket lite. Saknar också linjerna Kina. China Eastern är ok men efter 2-3 veckor kuskande runt i Kina vill man gärna flyga icke Kina på hemvägen.

En tanke undrar hur SAS styrelse planerade 2021 när det anställde Anko van der Werf , gjorde man upp planer tillsammans med AF/KLM om hur skulle bli efter chapter 11, visserligen satt det representanter för familjen Wallenberg i styrelsen då men de insåg väl att svenska staten inte var intresserad som delägare i bolaget samt ingen annat svenskbolag var intresserad av ägarskap.

Det vi redan nu vet är när Anko van der Werf lämnar SAS om ett par år så blir det inte en Skandinav som blir VD utan en person som kommer från AF/KLM familjen.

Nu har jag inte aning om LH groups trafiktal ser ut från Skandinavien sedan SAS lämnade Star, det är förmodligen nu man kan börja se eventuella ändringar.
Kommer man ha några maskiner på ARN om man nu har kvar basen, eller finns det eventuellt planer på att öka antalet maskiner för eventuellt transportera inrikes passagerare till ARN och OSL för vidare transport med LH groups bolagen ut från dessa flygplatser.
Vill minnas att för ett 10 tal år sedan sa gruppen att Skandinavien var deras tredje viktigaste område efter hemma länderna och USA

Det vi redan nu vet är när Anko van der Werf lämnar SAS om ett par år så blir det inte en Skandinav som blir VD utan en person som kommer från AF/KLM familjen.

Hur kan vi veta detta?

Högsta chefen för AFKLM är kanadensare med bakgrund i Air Canada. Chefen för Air France är fransyska med lång bakgrund i Air France, typ 17-18 år. Chefen för KLM sedan runt 3 år är nederländska utan någon flygbolagsbakgrund.

På vilka grunder man kan hävda det du gör kan jag inte förstå. Om det är något mönster man kan se så är det väl i så fall att det mycket väl skulle kunna bli en skandinav, och kvinna.

Men högst troligt så väljer man nog Ankos efterträdare baserat på helt andra saker, typ kompetens.

AF/KLM behöver CPH för att öka sin kapacitet:

FlygplatsMax kapacitet (teknisk)Faktisk trafiknivå (2024/2025)ExpansionsmöjlighetBegränsande faktorer
CPH~84 rörelser/hNärmar sig men ej fullJa, inom bef. tillståndMiljö, bana 12/30 används mindre
CDG~120 rörelser/hNära max i peak-timmarSvårt, men nya terminaler hjälperSlot-begränsad, bullerregler
AMS~110 rörelser/hBegränsad till 440 000 flyg/årNej – regeringsbeslut sänker maxMiljölagstiftning, slot-reduktion

FlygplatsMöjlighet att ÖKA avgångar?Kommentar
CPH✅ Ja, särskilt off-peakKapacitet finns, inte slotfull, viss bana underutnyttjad
CDG⚠️ BegränsadTerminalexpansion på gång, men slots och buller bromsar
AMS❌ Nej – snarare minskningRegeringens miljöbeslut begränsar hela systemet
Intressanta uppgifter, vad är källan eller har du gjort spreaden själv?

För SAS skull hoppas jag att ni har rätt och jag fel. Den som lever får se. Personligen (allt mitt resande är till Asien) tycker jag att allt som hänt med SAS sista två åren är dåligt (förutom de nya Embraer planen. Ett mycket bekvämt flygplan).
Tråkigt att du tycker SAS införande av två fria bagage när man som EBG/EBD reser i SAS Go Light, återinförande av lounge på vissa outstations, intjänande av nivåpoäng på hyrbilar och webbshop, nya linjer till Seoul och Mumbai är dåliga nyheter!

Tråkigt att du tycker SAS införande av två fria bagage när man som EBG/EBD reser i SAS Go Light, återinförande av lounge på vissa outstations, intjänande av nivåpoäng på hyrbilar och webbshop, nya linjer till Seoul och Mumbai är dåliga nyheter!
Fast om man skrapar på ytan så är det väl bara en av de som är positiv för en som flyger mycket till och i sydostasien som var scenariot - och det vore möjligheten att byta i Mumbai (och där finns nästan inget skyteam att byta till och det börjar inte förrän nästa år). Möjligen Seoul tänker jag men det är rätt långt ur vägen till sydost särskilt nu när sas måste flyga söder om Ryssland.

Personligen tycker jag även light baggage och lite mer lounge i Europa är positivt. Men de är rätt irrelevanta för för original scenariot.

Om det är något alliansbytet har gjort är att jag har blivit mer lojal till SAS än tidigare. Delvis med tanke på de förbättringar som har gjorts i samband med bytet, dvs fler bonuspoäng statusmedlem, bättre mat/dryck i loungerna, samt att prisnivån på SAS överlag har varit bra. En annan bieffekt är att man även har varit mer låst till SAS då SkyTeam som allians är inte lika attraktiv som Star Alliance, främst på grund av flygbolagen och täckningen. Air France - KLM är Europas dyraste flygbolag, så där är man mer eller mindre låst till deras hutlösa priser om man ska resa till någon destination dit SAS inte flyger. Med Star Alliance fanns det betydligt fler valmöjligheter både österut, västerut, söderut och inom Europa till rimliga priser. Lufthansa Group, Turkish, TAP Portugal, LOT erbjuder bra prisnivå både inom Europa och long haul, förmåner som efterlevs inom hela alliansen och en mer konsekvent upplevelse som statusmedlem. Upplever att SkyTeam-flygbolagen i större utsträckning leker rövare när det kommer till att ge Elite Plus förmåner, inklusive SAS där man inte får tillgång till någon tredejpartslounge om man reser som Elite Plus från annat bolag.

Om Star Alliance-kreditkortet med transferrerbara poäng lanseras i Sverige, eller om Miles&More drar tummen ur och släpper sitt kreditkort, samt att man styr upp loungesituationen på Arlanda så finns det goda förutsättningar att vinna över före detta SAS-lojalister.

Toppen