Rimligen ska huvudkontor/stödfunktioner i SAS bantas något om de går in i samma koncern och kan dela på en del funktioner. Men nu pratar vi gissningsvis mer om "bantas" än att flytta hela huvudkontors-rasket till Köpenhamn (som har ett högre kostnadsläge än Stockholm), när den nye största ägaren rimligen har som fokus att driva ett lönsamt flygbolag snarare än att bedriva sysselsättningspolitisk verksamhet i Köpenhamn, som är fokus för danska statens ägande?
Men för oss resenärer spelar det ju inte så stor roll i sig var företagsledningen sitter, utan mer hur ruttnättverk, prissättning, bonusprogram m.m. ser ut.

Rimligen är det ett SAS med dagens strategi som AF-KLM köper, d.v.s. ett SAS där CPH numera officiellt är "huvudhub" och ARN & OSL är "sekundärhubbar". Å andra sidan kvarstår faktum att SAS har fyra gånger så stora intäkter från Norge+Sverige än från Danmark. Så om SAS ska nå och behålla lönsamhet inom ramen för dagens upplägg på bolaget är de beroende av att behålla sin ställning i Norge och Sverige.
Nu borde rimligen integrationen i det transatlantiska JV:t bli av rätt snart. Bra för SAS men inte nödvändigtvis bra för priserna på transatlantiska biljetter med SAS? Man kan också lägga märke till att AF-KLM och Etihad totalt bröt sina relationer i våras, utan någon närmare förklaring. Så jag gissar att partnerskapet med Etihad sitter löst?
Jag måste dock säga att jag är lite förvånad att det här gick så pass fort. Jag trodde att AF-KLM ville vänta längre och se att det verkligen gick att få SAS lönsamt innan de gick upp i ägarandel innan de "committade" mer kapital. Nu får jag väl se hur de hanterar de som ligger på 6/10 år till LTG, för det är väl bara dit jag har hunnit innan det blir byte av bonusprogram.