Senaste nytt

BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

Om SAS betalade ett uppenbart överpris för att BRA skulle sluta flyga i egen regi och därmed upphöra att konkurrera med SAS för istället bli underleverantör åt dem kanske Norwegian haft ett case men det verkar ju inte vara fallet. Eller så har inte Komkurrensverket tittat på det så.
 
Fast 72 -> 90 platser är 25% Det är en signifikant skillnad tänker jag.

I en fullsåld ATR är det en utmaning att hitta plats för jackor och handbaggage. Utmaningen är iaf något mindre i en CRJ900, speciellt om man växlar över till den större maskinen redan innan den är helt full, vid tex 90% loadfactor.

65% LF på 72 stolar = 65 pax. Det blir 72,2% LF på en 90 stolars CRJ. Om det då också betyder att pluskabinen kan få lov att vara lite mer luftig så att en och annan seat block tillåts så skulle jag tro att kundnöjdheten blir radikalt högre!
Håller med om att det är en stor skillnad procentmässigt. Än mer blir det egentligen med tanke på att alla ATR-72 dessutom endast tar 70 pax. Rad 19 har bara 2 stolar ;)
 
Håller med om att det är en stor skillnad procentmässigt. Än mer blir det egentligen med tanke på att alla ATR-72 dessutom endast tar 70 pax. Rad 19 har bara 2 stolar ;)

Jämfört mot SAS övriga flotta är det en lite skillnad mellan mängden stolar i en CRJ900 och ATR72.

BRA;s ATR maskiner har 72 stolar.
 
Hur blev det med det här nudå, upptäcker att jag ska flyga med SAS men operated by Braathens från Landvetter till Stockholm i Go light. Kommer jag som EBG in i sas lounge då? Det här blev wet lease och då ska det gå? Nästan säker på att det är samma som att flyga med SAS men vill inte stå där och se dum ut och inte komma in så bäst ändå att jag frågar här. :)
 
Hur blev det med det här nudå, upptäcker att jag ska flyga med SAS men operated by Braathens från Landvetter till Stockholm i Go light. Kommer jag som EBG in i sas lounge då? Det här blev wet lease och då ska det gå? Nästan säker på att det är samma som att flyga med SAS men vill inte stå där och se dum ut och inte komma in så bäst ändå att jag frågar här. :)
Ja.
 
Hur blev det med det här nudå, upptäcker att jag ska flyga med SAS men operated by Braathens från Landvetter till Stockholm i Go light. Kommer jag som EBG in i sas lounge då? Det här blev wet lease och då ska det gå? Nästan säker på att det är samma som att flyga med SAS men vill inte stå där och se dum ut och inte komma in så bäst ändå att jag frågar här. :)
Det är samma sak som som när Cityjet eller Jettime är/var underleverantör, räknas som SK metall vad gäller service och poängintjäning osv...
 
Än så länge har jag bara haft "nöjet" att uppleva Braathens på danska inrikeslinjer och det har inte varit speciellt positivt.

Av någon anledning har de strukit all service. Inte ens en kopp kaffe kan man få numera när man flyger med BRA. Med moderbolaget går det däremot bra och det trots att de flyger med A320 som har 10 minuters kortare flygtid (25-30 min mot 35-40 min med ATR72).
Vid avgång från Kastrup har de nu också på avgånger med BRA infört "omvänd priority boarding" så pax i SAS Minus åker med första bussen ut till flyget (ja ja, bussgate ska vi också ha nöjet av) medan de som flyger i Plus får vänta till andra svängen. Det sägs vara av säkerhetsskäl då flygplanet enligt personalen skulle kunna tippa baköver. Men det upplevde jag nu aldrig när det var Xfly som opererade flygen. Vad har månntro förändrats undrar man ju...
 
Toppen