Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Om du ska ha ett ledigt mittsäte, betala för de
Det är precis det som är min poäng. Jag är beredd att betala för det men att hålla på och ringa in för att kunna göra det är inte smidigt. Därför välkomnar jag återinförandet av Business class inom Europa. Dessutom, om det nu har någon betydelse, så låter vi alltid mittsätespersonen få gångplatsen när det är fullt så jag tycker vi är schyssta ändå.

Absolut, problemet är att SAS tillåter det. Det har du rätt i, inte de som bokar så. Hur som strular nuvarande systemet till det när man bokar sent och reser med barn, de får inte sitta ensam. Alltid någon som blir sur i slutändan. Charter systemet som nämns är ju en lösning men blir väl inte heller poppis.

PS snart är det ju löst för då får vi business class igen.

Förstår inte riktigt varför din brist på planering är någon annans problem. Folk har bokat tidigt och valt platser. Folk vill inte sitta i mitten och har planerat, bokat och betalt därefter.

Det är precis det som är min poäng. Jag är beredd att betala för det men att hålla på och ringa in för att kunna göra det är inte smidigt. Därför välkomnar jag återinförandet av Business class inom Europa. Dessutom, om det nu har någon betydelse, så låter vi alltid mittsätespersonen få gångplatsen när det är fullt så jag tycker vi är schyssta ändå.
Jag har träffat lite för många sura gubbar genom dotterns fyra år av flygande tyvärr. Gate och incheckning vägrar oftast också hjälpa till. Det har hänt att de inte ens löser seating med en förälder och låtit oss fixa det ombord (dvs de flyttar ansvaret för säkerheten till oss och ombordpersonalen). Sedan finns det trevliga människor som själva minns när de reste med barn, men jag skulle uppskatta det till 50-50.

”Jag har minsann bokat/betalat för detta säte”.

”Varsågod, SAS tycker du får sitta med min 3-åring, hör av dig om du behöver en tvättlapp.”

Plus hade cäl blockat mittsäte inledningsvis, så SAS har såklart lärt folk att det är en fördel.
Dvs bra att det kommer i business, men det löser inte problemet att par i ekonomi väljer A+C säten.
Andra bolag låter dig boka tomt säte i bokningen eller erbjuder "full rad" dvs A+B+C om du är 2 på bokningen.

Problemet för SAS är kanske att de räknar med att tjäna mer pengar på någon som verkligen flyger än som tomt säte.

Jag har träffat lite för många sura gubbar genom dotterns fyra år av flygande tyvärr. Gate och incheckning vägrar oftast också hjälpa till. Det har hänt att de inte ens löser seating med en förälder och låtit oss fixa det ombord (dvs de flyttar ansvaret för säkerheten till oss och ombordpersonalen). Sedan finns det trevliga människor som själva minns när de reste med barn, men jag skulle uppskatta det till 50-50.

”Jag har minsann bokat/betalat för detta säte”.

”Varsågod, SAS tycker du får sitta med min 3-åring, hör av dig om du behöver en tvättlapp.”
Jag är en sån sur gubbe, jag väljer alltid säte med omsorg tex gångplats eller 1:a raden så man slipper få någon som fäller sätet mitt i maten. Aktivt platsval gäller även vid familjeresor

Har väldigt låg acceptans för folk som sparar några hundralappar på att inte boka säte och sen förväntar sig att övriga passagerare skall leka hela havet stormar och flytta på sig.

Gnäll på SAS istället som säljer biljetterna. Långt ifrån hela befolkningen och i synnerhet barnfamiljer som kan kasta omkring sig hundralappar eller för den delen planera vilka resor man behöver göra med framförhållning.

Var snäll mot barnen, om inte annat för att hela svenska pensionssytemet vilar på deras axlar.

Jag är en sån sur gubbe, jag väljer alltid säte med omsorg tex gångplats eller 1:a raden så man slipper få någon som fäller sätet mitt i maten. Aktivt platsval gäller även vid familjeresor

Har väldigt låg acceptans för folk som sparar några hundralappar på att inte boka säte och sen förväntar sig att övriga passagerare skall leka hela havet stormar och flytta på sig.
Jag betalar med glädje för seating och försöker alltid lösa det på bästa sätt. Jag ställer inte heller krav på att sitta på en specifik rad, bara att säkerhetskriteriet uppfylls: barn sitter med minst en förälder. Som jag skrev i mitt första inlägg angående detta innebär det ibland att välja andra flyg och bevakning med ExpertFlyer. Problemet som jag påpekar är att SAS sitt system ställer till det för båda parter. Hänga på låset vid incheckningen hjälper inte om bara mittsäten är kvar, då måste antingen ombord- eller incheckningspersonalen lösa att barnet inte sitter ensam. Det har faktiskt blivit bättre nu platsval kostar för statuslösa. Kan tillägga att det aldrig är ett problem dem få gånger jag har åkt low-cost där alla måste betala för platsval.

Toppen