Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men vi gör ett försök.

Jag använder idag Resurs World kreditkort då deras webshop med poäng funkar oss i dagsläget. Men vid utlandsresor, tre weekend och en längre sommar, så så har jag fört över pengar till Revolut för att slippa valutapåslag etc. Men nu har ju Resursbank börjat ta en avgift för sånna transaktioner, någon som känner till ett kreditkort som inte tar denna avgift? Gärna med bra bonusprogram/cashback? :)
Menar du kreditkort där man i princip kan ta ut kontanter och tjäna poäng på det?

Jag tror inte det finns några och är osäker på om det upplägget är tillåtet.

Menar du kreditkort där man i princip kan ta ut kontanter och tjäna poäng på det?

Jag tror inte det finns några och är osäker på om det upplägget är tillåtet.

Tillåtet eller inte vet jag inte, men det var möjligt att föra över pengar från Resurs kreditkort(apple pay) till Revolut.
Jag bryr ju mig egentligen inte om points/cashback(vid överföring till Revolut) utan men vill ju ha alla mina utgifter på en faktura. Men 2,97% avgift för att föra över till Revolut blir ju dyrare än att bara ta valutapåslaget.

"Från och med den 1 februari 2025 kommer vi införa en avgift i de fall du överför pengar från ditt kreditkort till en annan person eller företag. Ett exempel på en sådan elektronisk överföring kan vara när du från ditt kreditkort skickar pengar inom landet eller utomlands direkt till en annan mottagare.

Avgiften är på 2,97 % av beloppet, lägst 35 kr. Avgiften för den elektroniska överföringen tillkommer när transaktionen är genomförd."

Någon som gjort överföring från Revolut till sitt svenska konto den senaste tiden? Egentligen mest intresserad av överföringar till SEB. Skickas den ifyllda texten med? Förr i tiden när trustly gjorde överföringen åt Revolut så skickades ingen text/OCR med. Jag har nu fått höra att ett annat bolag gör överföringen åt Revolut. Tacksam om någon kan skicka screenshot

Inte till SEB men annan svensk bank. Det ser ut som att de bytt ordning på hur de förstör referensfältet. De lägger fortfarande på sin egen text, men nu läggs den sist. Eventuellt skulle du alltså kunna slippa deras text i referensen genom att se till att din referens är 11 tecken lång (iaf min bank har 11 tecken max i referensfältet). Skickar en screenshop på PM

Någon som gjort överföring från Revolut till sitt svenska konto den senaste tiden? Egentligen mest intresserad av överföringar till SEB. Skickas den ifyllda texten med? Förr i tiden när trustly gjorde överföringen åt Revolut så skickades ingen text/OCR med. Jag har nu fått höra att ett annat bolag gör överföringen åt Revolut. Tacksam om någon kan skicka screenshot
Inte SEB, utan Skandia.
A.jpg

• Gilla
Reactions: A87
Samma för Skandia.

Överföring från Revolut rubriceras där som "Insättning från annan bank" och i meddelande kommer först den referens som man angett och därefter ordet "FROM" följt av någon annan referens, ev kontonamn. Om referensen är "1234567" så ser mottagaren "1234567FROM".

Det man alltså bör testa nu är att padda sin referenstext till 11 tecken eller med. Tex "1234567...."

• Gilla
Reactions: A87
Tack alla. Tråkigt att inte lunar heller lyckats lösa detta. Fick däremot andra besked om överföringar till SEB. Max antal 8 tecken och därefter klipps referensen. Frågan är om det verkligen kan vara så olika..

Det som syns här är faktiskt exakt den referens som du haft i betalningen. Om man inte väljer att skriva in en egen referens så lägger Revolut-appen dit texten "Skickat från Revolut". Det som kommer fram då är de första 11 tecknen förutom "å" som den helt enkelt hoppar över.

IMG_20250304_081224.jpg

Av detta lär man sig
a) ÅÄÖ mm strippas bort
b) Text ändras till uppercase
c) blanksteg bevaras, åtminstone om de inte är i början/slutet
d) Är den ref man anger >11 tecken slipper man pålagt skräp

Värt att testa är alltså att ange den referens man vil latt mottagaren ska se, följt av ett antal blanksteg följt av en bokstav i intervallet [A..Z]

Toppen