Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Verkligen! Märkt att den än så länge knappt dyker upp som förslag ens inom USA. Nuvarande USA situation tror jag verkligen inte är bra. Bjuder in till att folk hittar andra resmönster och bolag. Som bekant svårare att vinna en kund än att behålla...
Har inte tänkt tanken att byta till något annat men har slagit mig senaste att Star Alliance inte kanske är otänkbart ändå. Bor för tillfället på Unitedhub (Denver), blir kanske kvar något/ett par tre år. Vid det laget kanske Norwegian är uppköpta av Lufhansagruppen och Air Baltic har inkörda samarbeten och linjer. Air Baltic uttalade sig ju häromdagen att de ser specifikt Star Alliance som mål inom ett antal år.
Man vill i vilket fall ha "alliansrena" bokningar med bra bolag i samma allians. Vill inte åka med Avianca som EBG när SAS är med i Skyteam.
 

imartin

Medlem
Nej usch, tusen gånger lättare med BKK än PVG. Med Zero-COVID och immigration går halva transfern till att köa...

Håller med tidigare inlägg om att TPE hade varit drömhuben för vidare resor i Asien!

Min favorit vore om SAS gör BKK till en året-runt-linje (kanske till och med med någon avgang från Stockholm då och då också), och fixar codeshare med alla Sky Team bolag som trafikerar BKK, så att man kan flyga vidare därifrån på samma biljett till Taiwan (China Airlines), Vietnam (Vietnam Airlines), Sydkorea (Korean Air), Indonesien (Garuda), andra Kina-destinationer än Peking och Shanghai (China Eastern, Xiamen Airlines). Om detta görs på ett snyggt sätt med vettiga priser, så borde det väl kunna gå att fylla många plan till Bangkok på det viset från Norden.
 
Last edited:

lillemannen

Medlem
Min favorit vore om SAS gör BKK till en året-runt-linje (kanske till och med med någon avgang från Stockholm då och då också), och fixar codeshare med alla Sky Team bolag som trafikerar BKK, så att man kan flyga vidare därifrån på samma biljett till Taiwan (China Airlines), Vietnam (Vietnam Airlines), Sydkorea (Korean Air), Indonesien (Garuda), andra Kina-destinationer än Peking och Shanghai (China Eastern, Xiamen Airlines). Om detta görs på ett snyggt sätt med vettiga priser, så borde det väl kunna gå att fylla många plan till Bangkok på det viset från Norden.
Jag tror absolut detta kan bli verkligt när man nu lämnar *alliance. Finnair kör dagligen och höst/vinter kör man två avgångar/dag.
 

imartin

Medlem
Det kanske till och med skulle kunna vara en idé för SAS att ansöka om en fifth freedom flight mellan BKK och Bali (DPS). Många Norden-bor som reser dit. Och det finns ett enda direktflyg om dagen just nu mellan BKK och DPS, med Thai. Men nästan 20 från närliggande Singapur (däribland en som utförs av KLM. Så de skulle säkert kunna hjälpa SAS med tillståndsprocessen och allmänna lärdommar).
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
Det kanske till och med skulle kunna vara en idé för SAS att ansöka om en fifth freedom flight mellan BKK och Bali (DPS). Många Norden-bor som reser dit. Och det finns ett enda direktflyg om dagen just nu mellan BKK och DPS, med Thai. Men nästan 20 från närliggande Singapur (däribland en som utförs av KLM. Så de skulle säkert kunna hjälpa SAS med tillståndsprocessen och allmänna lärdommar).
Definera många? Jag tvivlar på att det finns över ett tre-siffrigt antal svenska ri veckan som åker denna sträcka, och då på högsäsong.
 

Hachans

Medlem
Det kanske till och med skulle kunna vara en idé för SAS att ansöka om en fifth freedom flight mellan BKK och Bali (DPS). Många Norden-bor som reser dit. Och det finns ett enda direktflyg om dagen just nu mellan BKK och DPS, med Thai. Men nästan 20 från närliggande Singapur (däribland en som utförs av KLM. Så de skulle säkert kunna hjälpa SAS med tillståndsprocessen och allmänna lärdommar).

Det är så få resenärer från de nordiska länderna att de inte ens får en egen stapel i diagrammet. Det landet med lägst antal resenärer var Spanien med 8000 resenärer. Om man tänker att svenskar åker i lika stor utsträckning som spanjorer innebär det att det är cirka 1600 personer per år. Det är 32 resenärer i veckan.

 

ARN01

Medlem
Min favorit vore om SAS gör BKK till en året-runt-linje (kanske till och med med någon avgang från Stockholm då och då också), och fixar codeshare med alla Sky Team bolag som trafikerar BKK, så att man kan flyga vidare därifrån på samma biljett till Taiwan (China Airlines), Vietnam (Vietnam Airlines), Sydkorea (Korean Air), Indonesien (Garuda), andra Kina-destinationer än Peking och Shanghai (China Eastern, Xiamen Airlines). Om detta görs på ett snyggt sätt med vettiga priser, så borde det väl kunna gå att fylla många plan till Bangkok på det viset från Norden.
Nu börjar det iof bli många år sedan, om än inte en evighet, och ny/annorlunda marknad numera men historiskt var väl BKK en året runt/frekvent linje som de lade ner? Vad jag kommer ihåg för att man inte kunde ta ordentligt betalt. Men som sagt annorlunda flygvärld nu så kanske kan vara något.
Jag hoppas att jag har fel men överlag verkar det som att många tror att världen kommer vändas upp och ner pga detta ägar- och alliansbyte. Även om jag tror och hoppas att AF/KLM och övriga nya ägare kommer att vara offensiva och satsa så har de ändå en verklighet att förhålla sig till. Tex som att varken Köpenhamn eller Arlanda ligger i Dubai, Frankfurt eller Amsterdam, att Skandinavien har 22 miljoner invånare och inte 220, att SAS har förlorat XX miljarder senaste 20 åren och att Norwegian, Flyme, Goodjet, Skyways, BRA, Cimber, Flyr, Nextjet, Sterling, DAT, LEAP inte heller direkt täljt/täljer guld.

Med det sagt älskar jag diskussionerna och alla spekulationer, full fart framåt!
 
Definera många? Jag tvivlar på att det finns över ett tre-siffrigt antal svenska ri veckan som åker denna sträcka, och då på högsäsong.

Det är så få resenärer från de nordiska länderna att de inte ens får en egen stapel i diagrammet. Det landet med lägst antal resenärer var Spanien med 8000 resenärer. Om man tänker att svenskar åker i lika stor utsträckning som spanjorer innebär det att det är cirka 1600 personer per år. Det är 32 resenärer i veckan.


Tidigare i den här tråden så finns en tabell med "Top 15 unserved destination of 2023 CPH" som toppas av just Bali. I snitt så rör det sig om runt 360 resenärer i veckan. Så något mer än vad ni antyder, men troligtvis ändå inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt att flyga dit.
 

RobHK

Medlem
Skulle va riktigt bra om SAS fick till en longhaul destination ifrån Stockholm till Asien, då kan sådana som mig börja flyga t.ex. till BKK eller Vietnam och sedan därifrån direkt till Arlanda. Vietnam Airlines har ju riktigt bra connections till resten av Asien och Vietnam torde va ett populärt resmål i sig.

Men nuvarande flygningar runt Ryssland skulle de fortfarande bli en av de snabbaste rutterna. Jag saknar SAS Premium Economy och även BC som är riktigt trevlig! Har inte flugit dom sen 2017 när de la ner HKG linjen.
 

imartin

Medlem
Det är så få resenärer från de nordiska länderna att de inte ens får en egen stapel i diagrammet. Det landet med lägst antal resenärer var Spanien med 8000 resenärer. Om man tänker att svenskar åker i lika stor utsträckning som spanjorer innebär det att det är cirka 1600 personer per år. Det är 32 resenärer i veckan.


Tidigare i den här tråden så finns en tabell med "Top 15 unserved destination of 2023 CPH" som toppas av just Bali. I snitt så rör det sig om runt 360 resenärer i veckan. Så något mer än vad ni antyder, men troligtvis ändå inte tillräckligt för att det ska vara lönsamt att flyga dit.

Man får ha lite fantasi och affärstänk här. En grundförutsättning för att en sådan linje skulle kunna funka, iaf som en säsongslinje, vore att SAS marknadsför destinationen Bali hårt. Och det är ju verkligen ingen svår uppgift. Finns få solsemester-destinationer som är så pass etablerad som "varumärke", även i Norden. Alla känner till Bali. Men sedan så har Bali alltid varit lite krångligare att åka till från Norden, jämfört med andra destinationer som riktar sig till samma målgrupp. En linje CPH(ARN)-BKK-DPS skulle lätt kunna ändra på det. Jag har ingen tvivel att man skulle kunna få tusen Nordenbo extra per vecka att semestra i Bali under högsäsong.

En annan grundförutsättning vore att man lyckas fylla planen mellan BKK och DPS även med lokala resenärer från Thailand eller andra närliggande länder i Asien. Det är säkert lite svårare på ett sätt. Men om man ser att det finns en enda daglig direktflygning mellan BKK och DPS i nuläget, men nästan 20 från Singapur, så blir det iaf för mig uppenbart att en generell efterfråga i regionen finns. Och att ett enda SkyTeam bolag flyger mellan BKK och DPS kanske 3 ggr i veckan (dvs typ 1000 passagerere max), känns väl inte totalt orimligt. Dessutom verkar det som om Vietnam airlines inte flyger till DPS heller. Så man kanske till och med skulle kunna sälja den som codeshare med Vietnam Airlines och få lite feeder trafik från Ho Chi Min City och Hanoi.

Speciellt ett codeshare samarbete med Vietnam Airlines i Asien borde komma på plats. Vietnam har blivit ett populärt resemål i Sverige, men det är inte sannolikt att Vietnam Airline själva skulle vilja flyga till Norden.

Jag har ingen aning så klart om alla delar i en sådan här affärsmodell, men jag hoppas iaf att SAS gör lite kreativ brainstorming och tänker out of the box.

Mitt förslag blir iaf så här:
- CPH-BKK: 3-5 avgångar i veckan året runt.
- ARN-BKK: 2-3 avgångar i veckan året runt.
- Codeshare från BKK med SkyTeam till andra asiatiska destinationer som inte trafikeras av SAS
- SAS Fifth freedom flygningar från BKK till DPS 3 ggr i veckan under Bali-högsäsongen.
 
Last edited:
Toppen