Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

xz0781

Medlem
Korkad som man är har jag bokat 5 pers till Tokyo med LOT och Air China i slutet på oktober med kreditering till Eurobonus familjekonto. Får hoppas på tidtabellsändringar som medger avbokning.
 

palmen

Moderator
Hoppas och hoppas, det är mer förutsägelser.

JFK är kanske lägst odds på listan och Korean kommer växa rejält när Asiana köpet går igenom. ATL-ARN på DL metall är väl också rimligt med tanke på att många fler svenskar kommer ha Skyteam status och vill använda den i resor till sekundära US flygplatser.
De amerikanska bolagen fraktar främst amerikanska resenärer och inte svenska resenärer. För att ta sig till ATL och vidare kommer nog högst troligt vi i Stockholm få leva med ett stopp i London, Köpenhamn, Paris eller Amsterdam.
Atlanta är ingen turistdestination för oss nordbor, att både United och Delta kan flyga NYC-ARN på sommaren är pga extrem efterfråga på New York och många amerikaner vill besöka Sverige (framförallt med vår valuta nu). Observera dock att de flyger mindre plan dessutom.

Drömma kan man alltid göra om nya linjer, men dubbla linjer till Atlanta från Skandinavien tror jag den dag jag ser det. Mer troligt att de öppnar MSP-ARN än ATL-ARN om jag ska gissa, även om det troligtvis är 98% chans att den linjen hamnar i Köpenhamn.

Man undrar ju när alla nya långlinjer börjar annonseras. Förväntar att följande dyker upp inom två år men förhoppningsvis börjar det hända en del redan till S25. Tänker främst Seoul som ju varit efterlängtad länge.

JFK-OSL

ATL-ARN
JFK-ARN
ICN-ARN

MSP-CPH
SEA-CPH
ICN-CPH
HAN-CPH
SGN-CPH
JED-CPH

Bubblare:
NBO-CPH/ARN
DTW-CPH
MEX-CPH
Mina kommentarer och tankar på dina gissningar.

JFK-OSL: Möjlig sösongslinje

ATL-ARN: Ej troligt i dagsläget
JFK-ARN: Existerar redan som säsong
ICN-ARN: Extremt otrolig, mer troligt med OSL då pga olja och fisk

MSP-CPH: Fullt möjlig och logisk
SEA-CPH: Fullt möjlig och logisk
ICN-CPH: Njae, inte med krig i Ryssland
HAN-CPH: Tveksam men är troligtvis för tunn
SGN-CPH: Samma som ovan
JED-CPH: Väldigt tveksam, eller är Jeddah en av de största icke flugna destinationerna från CPH idag?
 

palmen

Moderator
For SAS Golds and Diamonds and Pandions with a US or Canada-based BA account, a status match opportunity is now available:


Helpful to those who may choose Oneworld airlines more because of SAS leaving Star Alliance.

I move my BA account address between homes/countries without issues.
Intressant att Senator blir Silver medan EBD blir Gold. Man måste vara HON för att få Gold :)
 

SK989

Medlem
Förutsägelser baserat på vad? Att det finns ytterst få året runt långlinjer från ARN som har mer än något år på nacken (de försvinner när rabatterna för nya linjer går ut)?
SAS har valt att placera sina åretrunt-långlinjer från Köpenhamn med undantag för New York. Men om vi ser på andra bolag än SAS, hur mycket skiljer det sig mellan Arlanda och Kastrup? Med långlinjer menar jag inte destinationer i Mellanöstern som t.ex. Amman, Nordafrika som t.ex. Kairo eller asiatiska delen av Turkiet som Alanya. Inte heller Kanarieöarna som t.o.m. ligger längre bort än vissa destinationer i Mellanöstern. Uppdelningen widebody eller inte tycker jag inte är så relevant heller, för då skulle t.ex. Washington inte räknas som långlinje från Köpenhamn.

Arlanda har när det gäller andra bolag än SAS då totalt tre "riktiga" långlinjer åretrunt som har mer än något år på nacken: Addis Abeba med Ethiopian, Bangkok med Thai och Peking med Air China. Inte mycket.

Kastrup har, när vi pratar andra bolag än SAS, fem långlinjer åretrunt: Toronto med Air Canada, Peking med Air China, Delhi med Air India, Singapore med Singapore Airlines och Bangkok med Thai. Inte särskilt mycket det heller.

Att SAS har sin strategi med att ha en hub i Köpenhamn har sina förklaringar men vad gäller andra flygbolag så är det ärligt talat tunnsått med långlinjer åretrunt oavsett om vi pratar om Arlanda eller Kastrup.
 

Hachans

Medlem
SAS har valt att placera sina åretrunt-långlinjer från Köpenhamn med undantag för New York. Men om vi ser på andra bolag än SAS, hur mycket skiljer det sig mellan Arlanda och Kastrup? Med långlinjer menar jag inte destinationer i Mellanöstern som t.ex. Amman, Nordafrika som t.ex. Kairo eller asiatiska delen av Turkiet som Alanya. Inte heller Kanarieöarna som t.o.m. ligger längre bort än vissa destinationer i Mellanöstern. Uppdelningen widebody eller inte tycker jag inte är så relevant heller, för då skulle t.ex. Washington inte räknas som långlinje från Köpenhamn.

Arlanda har när det gäller andra bolag än SAS då totalt tre "riktiga" långlinjer åretrunt som har mer än något år på nacken: Addis Abeba med Ethiopian, Bangkok med Thai och Peking med Air China. Inte mycket.

Kastrup har, när vi pratar andra bolag än SAS, fem långlinjer åretrunt: Toronto med Air Canada, Peking med Air China, Delhi med Air India, Singapore med Singapore Airlines och Bangkok med Thai. Inte särskilt mycket det heller.

Att SAS har sin strategi med att ha en hub i Köpenhamn har sina förklaringar men vad gäller andra flygbolag så är det ärligt talat tunnsått med långlinjer åretrunt oavsett om vi pratar om Arlanda eller Kastrup.

Nä, du har rätt. Det är inte så många linjer. Men om inte Köpenhamn klarar att bära upp mer så är det totalt önskedrömmande att tro att Arlanda skulle fixa det.

Däremot så tycker jag nog man får räkna med SAS långlinjer i jämförelsen, det lägger till en linje på ARN men ganska många från Köpenhamn.
 
Toppen