Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

ARN01

Medlem
Ja g gissar på att de öppnar Minnesota innan de öppnar Seoul, framförallt med tanke på att det är en extrem omväg i dagsläget till Seoul så lär nog ingen just nu titta på den rutten.
Är nog ingen omöjighet vad det lider men måtte det bli från ARN eller att de åtminstone utökar och flyttar över till JFK så snart det går innan de öppnar ännu en destination. Nu är det ju EWR där det är minst sagt begränsat med connections. Och bättre lär det knappast bli.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Är nog ingen omöjighet vad det lider men måtte det bli från ARN eller att de åtminstone utökar och flyttar över till JFK så snart det går innan de öppnar ännu en destination. Nu är det ju EWR där det är minst sagt begränsat med connections. Och bättre lär det knappast bli.
ARN lär det inte bli. Men långsiktiga planen är säkert att alla New York kärror ska gå på JFK. Men det är väl inte obegränsat med slots tillgängliga där.

Att flyga på EWR framöver är ju lika fel som att flyga på JFK förra året... Vilket man väl iofs började med innan man hade börjat fundera på skyteam, så med sas kan man ju aldrig vara säker...
 

fcx

Medlem
ARN lär det inte bli. Men långsiktiga planen är säkert att alla New York kärror ska gå på JFK. Men det är väl inte obegränsat med slots tillgängliga där.

Att flyga på EWR framöver är ju lika fel som att flyga på JFK förra året... Vilket man väl iofs började med innan man hade börjat fundera på skyteam, så med sas kan man ju aldrig vara säker...
"Ryktet" sa ju att man började med JFK för att pressa priset hos EWR.
 

Doctor-X

Medlem
Äntligen ett datum att förhålla sig till och att SAS för ovanligheten skull är ganska tydliga vad som gäller med awards och 2-4-1 vouchers. Hur det blir med tillgänglighet för awards i andra SkyTeam-bolag och poängkostnad återstå att se.

Mest nöjd är jag med att äntligen kunna börja utgå från LPI istället för ARN och kunna utnyttja status och tjäna poäng till mitt huvudprogram den vägen. Flyga LPI-AMS-DTW, istället för ARN-FRA-DTW kommer spara mig många timmar. Tyvärr tror jag Delta flyger AMS-DTW med en A330-300.
 

StarFlyer

Medlem
Personligen ämnar jag stanna i Star Alliance (eller möjligen byta till One World). Skyteam lockar mig inte alls. Blir intressant att se hur Lufthansa reagerar när det kommer till att matcha status för att behålla kunder i Star Alliance. Pratade med personalen i First Class Terminal i Frankfurt för ett par veckor sen, dom hävdar att LH har något på gång för status match. Någon som vet mer?
 

mha321

Medlem
"Ryktet" sa ju att man började med JFK för att pressa priset hos EWR.
Det hade jag missat, men det är ju en rimlig anledning. Men hursom så lär man knappast vilja ligga kvar på EWR som Skyteam. Möjligen andra vägen isåfall, att man har en CPH-avgång kvar på EWR och alla andra på JFK.
 

Piffsan

Medlem
Finns intressant information om detta på SAS Salesinfo:

Tack @SK989 !
Till er som har en bokad code flight med LH; verkar vara en manuell ombokningsprocess på gång! Ska ske 11 april men kan göras redan nu. Om någon har sådan bokning bör ni nog vara extra vaksamma att ombokningen blir rätt.
Från utdraget;

——

Updated on 09 Apr 2024 at 07:30 CEST

Due to a change in the Codeshare agreement with Lufthansa Group (LH,LX and OS), passengers booked on SK-marketing flights on LH,LX and OS-operating flights with travel from 1 September 2024 must be rebooked to the LH,LX and OS operating flight number on the same flight as originally booked.
Automatic re-accommodation is not possible due to system requirements. Affected bookings will be queued with status UN to respective responsible office for handling. The system transaction will be executed 11 April 2024.
Rebooking
Manual rebooking shall be made with all reasonable efforts to adhere to the commercial class conversion table below. Responsible office may start manual rebooking already from 8 April 2024.
 

fcx

Medlem
Det hade jag missat, men det är ju en rimlig anledning. Men hursom så lär man knappast vilja ligga kvar på EWR som Skyteam. Möjligen andra vägen isåfall, att man har en CPH-avgång kvar på EWR och alla andra på JFK.
Ja, dagens situation är rätt konstig. Två avgångar CPH-JFK med två timmar emellan. Kan inte se att man vill ha kvar EWR som huvudflygplats på lång sikt, nej
 
Toppen