Senaste nytt

SAS poäng och bonusresor

Bättre reseförsäkring (ena dottern tvingades akut operara blindtarmen på Mallorca för några år sedan och då var de extremt hjälpsamma och tillmötesgående med hotel och nya flygbiljetter trots att vi rest på bonusflygbiljetter. På det bättre EB-poängintjäning och dessa försvinner ju inte även om 2-4-1 råkar bränna inne.

PS! Betalade diamant på AwardFares. Klart värt det för otroligt mycket smidigare att få månadsvy och multipla destinationsfilter än att behöva vänta 20-30s per datum per transit destination till BKK när man söker hela sommaren på SAS-sidan. Ingen lycka än men bra med alternativ för max 2pers. Inte optimalt men bra tips att mixa BUS med plus men hittar inga plus utan bara BUS eller ECO så då återstår ev att splitta familjen på två olika resdagar. Får se, semester runt medelhavet är alltid ett bra alternativ.
På vilket sätt behövs 2 elite för detta? (Reseförsäkringar och poängintjäning). Vad är det jag inte förstår? ;)
 

JMG

Medlem
Nej, inte två AMEX.

Har 1x AMEX Elite för bättre försäkring, poängintjäning och 20k starthjälp varje år (även om det hittills inte behövts) och 1x SAS MC prem för ett kort som alltid funkar världen över. Hyrbilsfirmor kräver ganska ofta två olika kort.

SAS MC prem kostade bara 750kr/år i början för Diamond och har hängt med sedan dess trots fullpris numera och 2335kr/år från 1 maj.

Sorry för missförståndet, typo från min sida..
Inte 4st utan givetvis bara 2st nya 2-4-1 per år även om de råkat klumpa ihop sig igen med 2st som går ut 31 april och 2st den 31 dec i år.
 
Last edited:
Nej, inte två AMEX.

Har 1x AMEX Elite för bättre försäkring, poängintjäning och 20k starthjälp varje år (även om det hittills inte behövts) och 1x SAS MC prem för ett kort som alltid funkar världen över. Hyrbilsfirmor kräver ganska ofta två olika kort.

SAS MC prem kostade bara 750kr/år i början för Diamond och har hängt med sedan dess trots fullpris numera och 2335kr/år från 1 maj.

Sorry för missförståndet, typo från min sida..
Inte 4st utan givetvis bara 2st nya 2-4-1 per år även om de råkat klumpa ihop sig igen med 2st som går ut 31 april och 2st den 31 dec i år.
Då klarnar allt! :)
 

Coalcandy

Medlem
Tack för input!
Har kollat pö om pö sedan före nyår på SAS *A-sida och även ringt SAS men hittills utan framgång. Förutom enstaka TG eller LH så verkar det bara som att Turkish är frikostiga med BUS till BKK men då bara 1-2 platser och på det stört omöjligt att hitta bonusresor från CPH till IST. Kanske får göra som ena tipset ovan och hoppas på att kunna boka vid olika tillfällen, flyga familjen olika dagar (tar emot rejält) eller köpa biljett till/från destination som ev erbjuder bonusresor resten av sträckan. Bra tips med PVG, trevlig level5-stad och läge för någon övernattning för att ev sampla ihop familjen, får kolla upp det!

Självklart måste även flygbolagen först och främst tjäna pengar men om poängen bokförs som skuld så varför inte erbjuda extra bonusresor till attraktiva resmål för att få ner skulden och på det skapa ett enormt mervärde? Om något bolag med vettigt nätverk eller allians gjort så hade jag bytt utan att blinka och köpt "conscious traveler"-tvättbollar för SAS-poängen och skänkt dessa till hemlösa i Indien. Nej, tar tillbaka det sista, väl onödigt även om frustrerad..

Poängen är att poängen inte borde vara så svåra att nyttja. Som nu och för mig personligen så bättre med lägre priser för jobbresor och bara statusgrundande poäng för fast track, lounge och nivåer för e-vouchers för uppgadering likt LH SEN.
Kolla andra utgångspunkter än Cph. Jag bokade nyligen bonusresa med TK i business för två personer. Hittade resan genom att söka VIE-BKK som gav resväg VIE-IST-BKK. Agenten på SAS kunde sedan lägga på benet ARN-VIE.
 

JMG

Medlem
Tack, har gjort det (grymt om SAS-agenten kan lägga till benet till CPH eller ARN, har utgått från att boka det som separat resa för bonus eller pengar) och likaså kollat olika resrutter både dit och hem. Med AwardFares (Europa till BKK/SIN/HKG/PVG) tog det bara 15s att hitta riktigt bra ToR i BUS för 2 pers från Europa till BKK då det tidvis kryllar av sådana. För 4st enormt mycket svårare och som att jämföra 6 eller 7 rätt på lotto. Bästa alternativet hittills är att splitta familjen på två olika kortflyg som tex. VIE-IST för åtminstone gemensamt långflyg till BKK därifrån eller i värsta fall resa BKK ToR olika dagar men ska kolla lite till innan jag fär det på tal.

Trots allt sem så det viktigaste är att vara tillsammans även om lite lyx och extravagans alltid är kul.
 

JMG

Medlem
För återkoppling, eländes elände äntligen över!

För andra som är intresserade, Strax före lunch idag släppte Thai hela 9st BUS-platser på ett antal BKK-direktflyg till och från CPH och ARN i sommar.

Har sökt till förbannelse på SAS hemsida sedan i dec. Sedan drygt en mån tillbaka på Awardfares med diamantmedlemskap (klart värt det). Långt ifrån perfekt men ändå en dröm mot SAS-sidan med olika filter även om man titt som tätt måste klicka förstoringsglas på datumen och växla mellan EUROPE, ASIA och exakta destinationer. Är man 2pers så räcker det att ge det någon dag för att hitta det mesta men 4pers är riktigt jobbigt. Förstår heller inte tanken där man ex kan bonusflyga VIE-ZRH-FRA-BKK men inte bara sträckan FRA-BKK (non concious travel award??). Oavsett, som andra redan gjort, rekommenderar AWARDFARES för att inte slita allt sitt hår under dagar, veckor och månader av sök. Köper att man inte kan boka ett helt flyg för bonuspoäng men det ska vara lättare att boka bonusresor än att vinna på lotto. Kommer fortsätta mitt medlemskap hos AWARDFARES för de två 2-41 som går ut i dec och kommande 2-4-1. Mycket bök men kul när det lyckas.

Hursom, sökeländet över och lyckades få till direktflyg ToR CPH-BKK för 4pers i BUS.
Tack för AWARDFARES-tipset och hjälpen!
 
Last edited:

JacobGBG

Medlem
För återkoppling, eländes elände äntligen över!

För andra som är intresserade, Strax före lunch idag släppte Thai hela 9st BUS-platser på ett antal BKK-direktflyg till och från CPH och ARN i sommar.

Har sökt till förbannelse på SAS hemsida sedan i dec. Sedan drygt en mån tillbaka på Awardfares med diamantmedlemskap (klart värt det). Långt ifrån perfekt men ändå en dröm mot SAS-sidan med olika filter även om man titt som tätt måste klicka förstoringsglas på datumen och växla mellan EUROPE, ASIA och exakta destinationer. Är man 2pers så räcker det att ge det någon dag för att hitta det mesta men 4pers är riktigt jobbigt. Förstår heller inte tanken där man ex kan bonusflyga VIE-ZRH-FRA-BKK men inte bara sträckan FRA-BKK (non concious travel award??). Oavsett, som andra redan gjort, rekommenderar AWARDFARES för att inte slita allt sitt hår under dagar, veckor och månader av sök. Köper att man inte kan boka ett helt flyg för bonuspoäng men det ska vara lättare att boka bonusresor än att vinna på lotto. Kommer fortsätta mitt medlemskap hos AWARDFARES för de två 2-41 som går ut i dec och kommande 2-4-1. Mycket bök men kul när det lyckas.

Hursom, sökeländet över och lyckades få till direktflyg ToR CPH-BKK för 4pers i BUS.
Tack för AWARDFARES-tipset och hjälpen!

Grattis till kapet! Vilka datum är det som gäller, hade varit intressant att föra lite bok på hur långt i förväg Thai spontant släpper platser.
 

JMG

Medlem
De släppte idag (26 april) för ett antal direktflyg i juni och juli.

Tror mer på att försöka hitta kopplingen mellan släpp inför en period med klumpdatum. Av min ringa erfarenhet från AWARDFARES-sökningar senaste dryga månaden så släpper olika bolag biljetter i klump.

Ex. släppte Thai några 5x First på LHR-BKK i juni/juli i början på veckan men hittade tyvärr ingen vettig hemresa.
 
Toppen