Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

mha321

Medlem
Så fick man provat den. Sparade någonstans mellan 45 minuter och en timme på LAX idag. Hade sparat ännu mer om man suttit i ekonomi (jag satt i plus och kom av hyfsat snabbt). Tidsjämförelsen ungefärlig då jag jämför med en kompis som tog sig igenom ungefär en kvart före, ankommande från annan ort. Men köerna såg liknande ut kom vi fram till och det tog honom drygt 50 minuter.

Man får väl se om det håller när fler och fler börjar använda det. Men so far definitely so good. Tack för tipset!
 
Ansluter till hyllsningskören!:p
Ankom med SK935 till SFO igår kväll, det var tydligt uppmärkt vart man skulle gå för Mobile Passport Control (MPC) och i den kön var det bara några stycken före mig .
Så det tog nog inte mer än 10-15 minuter från att jag gick av planet tills att jag satt på tåget till hyrbilarna (jag hade bara handbagage)

Tack för tipset !
 

nissefalk

Medlem
Visst har jag förstått rätt att om man har varit i något land på USAs "naughty country"-lista så man har behövt söka visum till USA (dvs reser på visum istället för ESTA) så kan man inte använda detta?
Jag har inte varit i något land på listan men har ett B1/B2 visa och har sett info om denna app för ca 2 år sedan, kom fram till att den inte verkar gå att använda när man har visum utan fungerar bara med ESTA
 

jsn

Medlem
Finns det någon tidsbegränsning på hur långt i förväg man kan/får skicka in den?
 

guwonder

Medlem
Finns det någon tidsbegränsning på hur långt i förväg man kan/får skicka in den?
CBP prefers that it be submitted upon landing at the port of entry where the MPC-using passenger is being cleared to enter the US.

I used to electronically file MPC declarations while within 1-4 hours of landing at US ports of entry and eligible CBP Preclearance facilities, but CBP has since shifted to have a systematic preference for filings to be done upon/after landing at the US federal inspection service ports.
 

guwonder

Medlem
Jag har inte varit i något land på listan men har ett B1/B2 visa och har sett info om denna app för ca 2 år sedan, kom fram till att den inte verkar gå att använda när man har visum utan fungerar bara med ESTA

MPC fungerar med B1/B2-visum endast för kanadensiska medborgare med kanadensiska pass.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Förutom att MPC går i en egen kö, är det skillnad på vad som händer i immigration när man väl kommit fram i kön?
 
Toppen