Senaste nytt

Flygbolaget BRA ansöker om företagsrekonstruktion.

SK1989

Medlem
Jag tittade lite mer på BMA för januari 2023. De hade 70 728 inrikespax, i morgon måndag går det 36 avgångar från BMA, utgår ifrån att det såg likadant ut en januarivardag. 2 333 pax åker i snitt från Bromma och på de 36 avgångarna är det 65 pax i varje flight. Deras ATR 72 tar 72 pax så de har en hög genomsnittsbeläggning.
I dag har man 14 ATR 72 men två av dem ska lånas ut till Austrian så man står med 12 maskiner kvar, vilket bör innebära några svagare destinationer/avgångar kommer att tas bort när planen lämnat BMA.
Tror tyvärr att siffrorna är aningen feltolkade. Under Januari 2024 hade Bromma 70414 inrikes passagerare (36136 ankommande). Under samma period var det 801 inrikes landning (av totalt 1172). Säg att BRA står för alla inrikespassagerare (vilket inte är troligt med tanke på visst taxi och privatflyg) ger en genomsnittlig beläggning på 45,1 passagerare eller 62,6% om alla flygningar utfördes av ATR72 med 72 stolar. Notera att alla inrikesflygningar under 2023 hade en genomsnittlig kabinfaktor på 62,8% samtidigt som BRA tappar marknadsandelar så de verkliga siffrorna ligger troligen nånstans kring 55% kabinfaktor.

 
Fakta Transportstyrelsen för Stockholm/Bromma januari 2024
passagerarfrekvens
landningsfrekvens


BMA pax jan 2024.png
BMA landningar jan 2024.png
 

SK989

Medlem
Inte för att det lär vara avgörande för BRA:s ekonomi, men utöver charter och trafiken till/från Bromma ger väl också deras direktlinjer till Visby från andra flygplatser än Bromma lite klirr i kassan. Redan under våren har de några turer i veckan mellan Visby och Malmö respektive Göteborg och under sommaren så ökar den trafiken ganska mycket och omfattar fler städer med direktflyg till Visby, i fjol hade BRA direktflyg under sommaren (förutom till Malmö och Göteborg) också flyg mellan Visby och Norrköping, Ängelholm, Oslo samt Århus.
 
Toppen