Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mylabel

Medlem
Efter att ha undersökt saken närmare är jag nog rätt säker på att jag inte kan driva detta ärende enl 261/2004 men vill ändå höra er åsikt kring detta;

Hade en flygning med Gulf Air för ca 6 v sedan. IST-BAH-MNL. IST-BAH kom iväg ca 3 timmar efter planerad avgång vilket gjorde att jag missade min anslutning i BAH. Gulf air ordnade transport+ logi tills nästa avgående flyg dagen efter enl duty of care. Landade i MNL med ca 14 h försening.

Min initiala tanke var att 261/2004 skulle gälla iom att IST ändå ligger inom Europa och sålunda i dess luftrum men detta är ju redundant då turkarna (ännu) inte är EU-medlemmar. Är detta rätt iakttagelse? Isf, finns det något annat hämta någon annanstans om någon kompensation skall kunna utgå?

mvh

Turkiet har egna lagar liknande EU261/2004 som heter SHY så kolla gärna upp detta
 

Rickard_O

Medlem
I mitt första mail svarade jag med denna information som jag hämtade från Skandiabanken, men nu efterfrågar dom clearingnummer, vilket är 9150 för Skandiabanken och sen 9-10 siffrors kontonummer vilket dom inte har.

Visa bifogad bild 150694

Visa bifogad bild 150693



EDIT: Drog iväg allt jag hade nu i alla former och inkluderade ett hot om SÖP, kanske går snabbare nu.
Hot om SÖP gjorde susen verkar det som, nu funkar exakt samma kontouppgifter jag skickat tidigare alldeles utmärkt tydligen.
Men det är väl mig det va fel på:rolleyes: IMG_2872.png
 

Skogi

Medlem
Hamnat I en knepig sits med Austrian där vår anslutningsflyg VIE-MUC försenades med 2 timmar p.g.a tekniskt fel och maskinbyte.

Därav missade vi vår anslutning till EWR och anlände dagen efter. Austrian hävdar följande:

”We kindly ask for your understanding that we are unable to offer any compensation for this flight disruption, as it occurred on the route of two flights, where the departure airport and arrival airport are not located in the countries that are members of the European Union. Thus, we cannot accept your request.”

Vi skulle flugit BNE-SIN-TPE-VIE-MUC-EWR, men eftersom Austrian är ett EU-bolag och segmentet skedde intra-EU bör väl rimligtvis EU261 vara applicerbart?

Har försökt att resonera med dem, men i deras senaste svar skrev dem följande:

”Please note that we have already informed you about our decision regarding your case. We are sorry, but since the proper investigation has been conducted and taking in account that we can only act according to the general rules and regulations of our company, we are unable to change our final solution to your case. Unfortunately, we would like to inform you that this is our final reply.”

Vad nu? Har redan lämnat in ett klagomål till SÖP. Kvar återstår tjänster så som flyghjälp och domstol, innan jag går vidare vill jag förhöra mig här på det eminenta forumet, visst bör regelverket vara applicerbart i det här sammanhanget.
 

Hachans

Medlem
Hamnat I en knepig sits med Austrian där vår anslutningsflyg VIE-MUC försenades med 2 timmar p.g.a tekniskt fel och maskinbyte.

Därav missade vi vår anslutning till EWR och anlände dagen efter. Austrian hävdar följande:

”We kindly ask for your understanding that we are unable to offer any compensation for this flight disruption, as it occurred on the route of two flights, where the departure airport and arrival airport are not located in the countries that are members of the European Union. Thus, we cannot accept your request.”

Vi skulle flugit BNE-SIN-TPE-VIE-MUC-EWR, men eftersom Austrian är ett EU-bolag och segmentet skedde intra-EU bör väl rimligtvis EU261 vara applicerbart?

Har försökt att resonera med dem, men i deras senaste svar skrev dem följande:

”Please note that we have already informed you about our decision regarding your case. We are sorry, but since the proper investigation has been conducted and taking in account that we can only act according to the general rules and regulations of our company, we are unable to change our final solution to your case. Unfortunately, we would like to inform you that this is our final reply.”

Vad nu? Har redan lämnat in ett klagomål till SÖP. Kvar återstår tjänster så som flyghjälp och domstol, innan jag går vidare vill jag förhöra mig här på det eminenta forumet, visst bör regelverket vara applicerbart i det här sammanhanget.

Nej, det är slutdestinationen som gäller och du reste från icke-eu till icke-eu. Austrian kunde förklarat bättre för dig, men du har inget att hämta här.

Här finns en händig guide du kan kolla upp när det gäller.

 

Lars J

Medlem
Hamnat I en knepig sits med Austrian där vår anslutningsflyg VIE-MUC försenades med 2 timmar p.g.a tekniskt fel och maskinbyte.

Därav missade vi vår anslutning till EWR och anlände dagen efter. Austrian hävdar följande:

”We kindly ask for your understanding that we are unable to offer any compensation for this flight disruption, as it occurred on the route of two flights, where the departure airport and arrival airport are not located in the countries that are members of the European Union. Thus, we cannot accept your request.”

Vi skulle flugit BNE-SIN-TPE-VIE-MUC-EWR, men eftersom Austrian är ett EU-bolag och segmentet skedde intra-EU bör väl rimligtvis EU261 vara applicerbart?

Har försökt att resonera med dem, men i deras senaste svar skrev dem följande:

”Please note that we have already informed you about our decision regarding your case. We are sorry, but since the proper investigation has been conducted and taking in account that we can only act according to the general rules and regulations of our company, we are unable to change our final solution to your case. Unfortunately, we would like to inform you that this is our final reply.”

Vad nu? Har redan lämnat in ett klagomål till SÖP. Kvar återstår tjänster så som flyghjälp och domstol, innan jag går vidare vill jag förhöra mig här på det eminenta forumet, visst bör regelverket vara applicerbart i det här sammanhanget.


som @Hachans skriver har du desverre ikke en sak her.
Det er også vært avgjort i rettsvesenet se C‑451/20 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:62020CJ0451)


On those grounds, the Court (Fourth Chamber) hereby rules:


Article 3(1) of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91 must be interpreted as meaning that that regulation is not applicable to a flight with a connecting flight, booked under a single booking but consisting of two flights, both of which are operated by a Community air carrier, if both the departure airport of the first flight and the arrival airport of the second flight are in the territory of a third country and only the airport where the stopover takes place is in the territory of a Member State.
 

Skogi

Medlem
Nej, det är slutdestinationen som gäller och du reste från icke-eu till icke-eu. Austrian kunde förklarat bättre för dig, men du har inget att hämta här.

Här finns en händig guide du kan kolla upp när det gäller.


som @Hachans skriver har du desverre ikke en sak her.
Det er også vært avgjort i rettsvesenet se C‑451/20 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:62020CJ0451)


On those grounds, the Court (Fourth Chamber) hereby rules:


Article 3(1) of Regulation (EC) No 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or long delay of flights, and repealing Regulation (EEC) No 295/91 must be interpreted as meaning that that regulation is not applicable to a flight with a connecting flight, booked under a single booking but consisting of two flights, both of which are operated by a Community air carrier, if both the departure airport of the first flight and the arrival airport of the second flight are in the territory of a third country and only the airport where the stopover takes place is in the territory of a Member State.

Ah, tack! Nu kan jag äntligen släppa denna!
 

Gnopps

Medlem
Vet någon här var som gäller om jag är bokad CPH-NYC-PHX och har en natt i New York? Allt på en sammangående biljett med 20 timmar totalt i New York (biljetterad som byte, ej stopover i NYC).

1. Om jag blir 5 timmar försenad till NYC, har jag rätt till förseningsersättning eller är det ankomst till PHX som räknas?
2. Om flyget CPH-NYC blir inställt, har jag rätt att kräva att bli ombokad så jag får min natt i NYC, eller är flygbolagets förpliktelse att boka om mig till PHX endast?

När jag läser definitionen av "Final destination" står det "the destination on the ticket presented at the check-in counter or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight; alternative connecting flights available shall not be taken into account if the original planned arrival time is respected".
 

Hachans

Medlem
Vet någon här var som gäller om jag är bokad CPH-NYC-PHX och har en natt i New York? Allt på en sammangående biljett med 20 timmar totalt i New York (biljetterad som byte, ej stopover i NYC).

1. Om jag blir 5 timmar försenad till NYC, har jag rätt till förseningsersättning eller är det ankomst till PHX som räknas?
2. Om flyget CPH-NYC blir inställt, har jag rätt att kräva att bli ombokad så jag får min natt i NYC, eller är flygbolagets förpliktelse att boka om mig till PHX endast?

När jag läser definitionen av "Final destination" står det "the destination on the ticket presented at the check-in counter or, in the case of directly connecting flights, the destination of the last flight; alternative connecting flights available shall not be taken into account if the original planned arrival time is respected".

1. Nej, ankomst till slutdestinationen är vad som spelar roll.
2. Nej, du har inte rätt att kräva det. Du kan såklart efterfråga det och det är nog sannolikt att flygbolaget kan vara tillmötesgående. Men deras jobb är att ta dig till PHX.
 

Gnopps

Medlem
1. Nej, ankomst till slutdestinationen är vad som spelar roll.
2. Nej, du har inte rätt att kräva det. Du kan såklart efterfråga det och det är nog sannolikt att flygbolaget kan vara tillmötesgående. Men deras jobb är att ta dig till PHX.
Tack för ditt svar! Har du någon källa där jag kan läsa mer om detta? Eller baserar du det på din tolkning av lagtexten?
 
Toppen