Senaste nytt

Vilka kreditkort använder ni mest?

Sir Lemon

Medlem
Stort tack att ni tog er tid att svara på frågorna. Värsta är att ju mer jag läser på desto mer känns det som att de kort som är populära här på BC inte passar mig. När jag fick höra om flygpoängen trodde jag att vi hade hittat guldgruva :p men nu känns det som att det är lika bra att jag fortsätter med cashback kort :(
Bästa Alex H:

För att tillåta mig att vara rak och kanske lite för tydlig:

Det är för att du saknar flexibilitet som egenskap och är extremt rigid. Du vill åka när det är som allra dyrast och saknar helt egenskap att vara lite rund i kanterna och kompromissa. Du vill heller inte ägna ngn tid åt att göra jobbet själv (exempelvis som jag uppmanade dig för ett par veckor sedan, att faktiskt läsa här i trådarna vad som faktiskt skrivits). Du skriver också att du inte gillar att flyga och uppskattar (till skillnad från de flesta här) inte flygplatser och lounger och att ibland njuta även av ett byte till från en flygplats ”på vägen” mot ditt mål.

Istället skriver du en mängd nya frågor som i sig visat att du INTE läst trådarna eller de svar åtskilliga av oss skrivit.

Det du önskar egentligen är att få alla fördelar som ges av att läsa på, planera och uppvisa ngn form av flexibilitet, utan att vara beredd på att göra minsta avkall på att få exakt det du vill i resande, på exakt de tider och omständigheter du önskar men till ett väsentligt lägre pris (men helst slippa flyga alls, eller så kort tid som möjligt och gärna så dyrt och utan att behöva göra ngt grovarbete själv även om det skulle spara dig mkt pengar).

Mitt råd till dig är att helt släppa den väg vi andra uppskattar och som lett oss till oanade lyxiga reseupplevelser år ut och år in till lågt pris och istället ringa din älskade resebyrå och betala dubbelt så mkt som oss andra för att få din vilja igenom, eftersom pris/kvalitet inte spelar dig ngn roll alls.

Allt gott på dina framtida resevägar.
 
Last edited:

mrestes

Medlem
Stort tack att ni tog er tid att svara på frågorna. Värsta är att ju mer jag läser på desto mer känns det som att de kort som är populära här på BC inte passar mig. När jag fick höra om flygpoängen trodde jag att vi hade hittat guldgruva :p men nu känns det som att det är lika bra att jag fortsätter med cashback kort :(
Troligen rätt tänkt. Jag har inga kort med flygpoäng eftersom det passar inte mina behov. Jag kör mest Amex blue cashback, kort för mig och gratis extrakort till frun för endast 35 kr i månaden, med 1,25% cashback. Sedan har jag en Amex Platinum eftersom jag uppskattar lounges och deras bra försäkring och tidigare deras 4000 kr tillbaka på restauranger jag gillar, som har nu ersatts av dinner för 2 6 gånger om året (mot 2 tidigare). Så osäker om jag kommer att fortsätta med Platinum.
Sedan har jag en Strawberry MC för ställen som inte tar Amex eftersom jag lätt kommer upp till gold medlem med kortet (behöver bara 6 nätter per år för att komma upp till gold när man har kortet och det är inget problem för mig). Det finns även flera MC utan årsavgift med 0,5% cashback, som Circle K).
Alla kort kan inte passar alla. Det gäller att undersöka och jämföra. Jag har en excelark där jag matar in min förväntade spend på korten och räknar ut värden av förmånerna, cashback, poäng (hur jag troligen kan använda dem) osv mot kostnaderna. Det var så jag kom fram till mina beslut.
 

Alex H

Medlem
Bästa Alex H:

För att tillåta mig att vara rak och kanske lite för tydlig:

Det är för att du saknar flexibilitet som egenskap och är extremt rigid. Du vill åka när det är som allra dyrast och saknar helt egenskap att vara lite rund i kanterna och kompromissa. Du vill heller inte ägna ngn tid åt att göra jobbet själv (exempelvis som jag uppmanade dig för ett par veckor sedan, att faktiskt läsa här i trådarna vad som faktiskt skrivits). Du skriver också att du inte gillar att flyga och uppskattar (till skillnad från de flesta här) inte flygplatser och lounger och att ibland njuta även av ett byte till från en flygplats ”på vägen” mot ditt mål.

Istället skriver du en mängd nya frågor som i sig visat att du INTE läst trådarna eller de svar åtskilliga av oss skrivit.

Det du önskar egentligen är att få alla fördelar som ges av att läsa på, planera och uppvisa ngn form av flexibilitet, utan att vara beredd på att göra minsta avkall på att få exakt det du vill i resande, på exakt de tider och omständigheter du önskar men till ett väsentligt lägre pris (men helst slippa flyga alls, eller så kort tid som möjligt och gärna så dyrt och utan att behöva göra ngt grovarbete själv även om det skulle spara dig mkt pengar).

Mitt råd till dig är att helt släppa den väg vi andra uppskattar och som lett oss till oanade lyxiga reseupplevelser år ut och år in till lågt pris och istället ringa din älskade resebyrå och betala dubbelt så mkt som oss andra för att få din vilja igenom, eftersom pris/kvalitet inte spelar dig ngn roll alls.

Allt gott på dina framtida resevägar.
Hej Sir Lemon!

Tack för att du har tagit dig tid och svara på mina frågor och även att du här är ärlig med vad du tycker. Du har så rätt i många punkter, bland annat att jag är oflexibel och inte gillar flygplatser och flyga. Men du har även fel i vissa, vilket är förståelig eftersom du bara känner mig genom mina inlägg här.

Innan jag hittade hit hade jag i veckor kollat på youtube men bara hittat några svenska video om kreditkort med flygpoäng, däremot många amerikanska och brittiska (en av mina favoritkanal,
) . Min engelska är inte så bra och förstår inte deras "räknesätt". Jag har även försökt läsa på allt jag hittar på svenska (skulle våga säga att jag under en månads tid lagt fem timmar dagligen på att läsa runt) och lyssnat igenom 80% av podden Medvind. Som ni kanske märker på mina texter här så har jag inte svenska som förstaspråk, vilket gör att jag har svårt att förstår av t ex Amex säger i sina paragrafer. Många av er här är så bra på att skriva och uttrycka sig, medan det har tagit mig över 40 min att skriva detta inlägg.

Förutom flyget hit till Sverige som femåring (som jag inte kommer ihåg något av) så var mitt första flyg som 22 åring och då spydde jag på flyget (har samma problem med båt, buss och snabbtåg), därför är inte flyg det jag längtar till. Men efter att ha fått prova på lounger och business har jag börjat lära mig "njuta". Förr var jag villig att betala för business men även lärt mig att jag varit riktigt dum att jag aldrig brytt mig om flygpoäng. Haft ett tjugotal businessflyg och de enda jag fått av det är några samsonitväskor och marimekkoglas från Finnair.

Jag hittade hit och vill lära mig hur jag kan resa för billigare peng men märker att det inte är så lätt om jag trodde. Vill bara du ska förstå att jag verkligen lagt ner mååånga timmar på att läsa på, kollat på youtube och lyssnat på poddar, men att det inte är lika lätt för alla att förstå vad man läser/ser/hör. T ex hos Amex står det 2 för 1-voucher och så ser jag här 2-4-1, googlade och fattade fortfarande inget. När ni sedan säger 2 for 1 så känner man sig riktigt dum för det är så självklart. Jag förstår er frustration eftersom ni kan så mycket och så kommer någon och ställer så dumma frågor
 

Alex H

Medlem
Troligen rätt tänkt. Jag har inga kort med flygpoäng eftersom det passar inte mina behov. Jag kör mest Amex blue cashback, kort för mig och gratis extrakort till frun för endast 35 kr i månaden, med 1,25% cashback. Sedan har jag en Amex Platinum eftersom jag uppskattar lounges och deras bra försäkring och tidigare deras 4000 kr tillbaka på restauranger jag gillar, som har nu ersatts av dinner för 2 6 gånger om året (mot 2 tidigare). Så osäker om jag kommer att fortsätta med Platinum.
Sedan har jag en Strawberry MC för ställen som inte tar Amex eftersom jag lätt kommer upp till gold medlem med kortet (behöver bara 6 nätter per år för att komma upp till gold när man har kortet och det är inget problem för mig). Det finns även flera MC utan årsavgift med 0,5% cashback, som Circle K).
Alla kort kan inte passar alla. Det gäller att undersöka och jämföra. Jag har en excelark där jag matar in min förväntade spend på korten och räknar ut värden av förmånerna, cashback, poäng (hur jag troligen kan använda dem) osv mot kostnaderna. Det var så jag kom fram till mina beslut.
Du har nog rätt, kanske borde använda mig av Amex cashback och Refunder som jag har nu.
När jag började läsa på om kreditkort så använder majoriteten kort med Eurobonus och tänkte oj vad dum jag varit under alla åren. På youtube säger de att man kan få många ggr mer tillbaka genom flygpoäng än cashback, vilket säkert stämmer för många men då måste man även vara flexibel och mkt kunnig, vilket jag inte är :(
 

Hachans

Medlem
Du har nog rätt, kanske borde använda mig av Amex cashback och Refunder som jag har nu.
När jag började läsa på om kreditkort så använder majoriteten kort med Eurobonus och tänkte oj vad dum jag varit under alla åren. På youtube säger de att man kan få många ggr mer tillbaka genom flygpoäng än cashback, vilket säkert stämmer för många men då måste man även vara flexibel och mkt kunnig, vilket jag inte är :(

Du verkar ha monetära resurser att köpa det du vill ha på de exakta tiderna du vill ha det så gör det istället. Då får du samma förmåner som med korten i de flesta fall.

Helt meningslöst att samla poäng om man inte kan använda dem.
 

Alex H

Medlem
Du verkar ha monetära resurser att köpa det du vill ha på de exakta tiderna du vill ha det så gör det istället. Då får du samma förmåner som med korten i de flesta fall.

Helt meningslöst att samla poäng om man inte kan använda dem.
Som för de flesta, man skulle ha råd att köpa mycket men tycker inte det är värt det. Till vår nästa asienresa skulle det mest optimala att resa 21/12 och hem 4/1 (188k) men letar efter 24/1 - 7/1 (105k), det är mkt annat man kan göra för 83k genom att flytta tre dagar framåt....... så lite flexibel är jag :p
 

Hachans

Medlem
Som för de flesta, man skulle ha råd att köpa mycket men tycker inte det är värt det. Till vår nästa asienresa skulle det mest optimala att resa 21/12 och hem 4/1 (188k) men letar efter 24/1 - 7/1 (105k), det är mkt annat man kan göra för 83k genom att flytta tre dagar framåt....... så lite flexibel är jag :p

Good for you!

Själv kuskar jag fram och tillbaka i eco utanför högsäsong för det är allt jag har råd med om jag inte lyckas få poängresor (vilket jag iofs hittade till årets hemresa så det är ju trevligt).
 

Alex H

Medlem
Good for you!

Själv kuskar jag fram och tillbaka i eco utanför högsäsong för det är allt jag har råd med om jag inte lyckas få poängresor (vilket jag iofs hittade till årets hemresa så det är ju trevligt).
Ärligt så tror jag du skulle kunna ha råd med business men inte tycker det är värt det, att du hellre lägger det på fler resor och annat lyx ;)
 

Highbury

Medlem
Kanske ett SAS MC premium för Europaresorna hade varit bättre att satsa på än amex SAS elite? Det är ju hyfsat enkelt att nå 50 000 EB poäng per år och det är enklare att hitta bonusresor i Europa än till Asien även om du bara kan använda fly premium på SAS själv. Som komplement kan du ju ta ett Amex platinum eller typ Handelsbankens Platinum för diverse fast track, loungeacess och reseförsäkring för asienresorna. Amexpoäng är ju inte bästa värdet men går att växla till flera bolag som inte har egna kort i Sverige (Finnair, BA exempelvis). Poängen går att använda på Amex Travel (Amex egna resebyrå) för att boka resor också.
 
Helt meningslöst att samla poäng om man inte kan använda dem.

Det här är den bästa och viktigaste meningen som alla som börjar titta på att samla flygpoäng måste förstå: poängen har inget eget inneboende värde alls, om man inte kan nyttja dem (eller inte är intresserade av det man kan nyttja dem till) så är oändliga samlingar poäng helt värdelösa. Då är någon procent i cashback, som är riktiga pengar, värt oändligt mycket mer.
 
Toppen