Senaste nytt

Nordic Choice Hotels blir Strawberry

henrik l

Medlem
Semi-OT;
Inte för att jag står i kön, men ska bli intressant och se om man kan använda poäng för att skaffa biljetter för poäng till olika evenemang.
 

guwonder

Medlem
For what it's worth, US Choice hotels most often are paying Nordic Choice/Strawberry properties in Sweden SEK 605 per award night booked using US Choice points. It's a flat amount regardless of occupancy or room type booked by me.

Nordic Choice/Strawberry paid the hotel 414 SEK for my last award night using NCC points. This was at a Swedish Quality hotel.
In the latter part of the fourth quarter of 2023, US Choice hiked up the award costs for all Strawberry hotels that were in the 8-10k US Choice points range up to a minimum award price for Strawberry hotels. The minimum for those properties is now 16k US Choice points per night, literally doubling the point costs for some of my most booked properties using points. I had thought that maybe the reimbursement rates to Strawberry hotels had been raised, but I have since confirmed that US Choice are still only paying these Nordic hotels 605 SEK/night for the award nights using US Choice points. Maybe this points devaluation was done in anticipation of US Choice paying Strawberry properties more per award night booked using US Choice points or the relationship is on a trajectory to sour, but for now it seems like a straight up money grab by US Choice and an attempt to limit the number of US Choice award nights booked at Strawberry properties. I hope Strawberry doesn’t devalue Strawberry points like US Choice does, but let’s see how sustainable the 414 SEK reimbursement payment is in this environment and if that is even a factor in points devaluations. Sure, there are some Strawberry hotels that have c. 600-800 SEK regular paid member rates per night at times, but I expect many of the Strawberry point redemption nights are not at such hotels when regular paid rates are that low at those properties.
 
Your concern about a potential strain on the relationship between US Choice and Strawberry, or the possibility of Strawberry devaluing their own points, is valid. It's not uncommon for loyalty programs and hotels to adjust their points systems and award costs based on various factors such as market conditions, demand, and relationships between the companies involved.
 

mrestes

Medlem
Lite märkligt upplevelse just nu med Strawberry. Ville boka rum i Östersund, Clarion Grand Hotel, i samband med Storsjöyran. Hotellet fullbokad. Ringde till kundservice för att använda gold förmån rumsgaranti. Gick hur smidigt som helst på telefonen. Jag var fullt medveten att rummet skulle vara till fullpris.
Sedan kom epost bekräftelsen. Från Choice Hotels. Pris för en standardrum, 2 personer, var 2795 kr per natt! Priset var Choice Gold Club enligt bokningen.
Kollade lite på andra datum där det är rätt fullbokad och det finns inga standardrum kvar, bara Superior och Sviten. Då är högsta priset för en superiorrum, utan att vara inloggad, fullflex endast 2260 kr. Sviten har maxpris på 2865 kr. Undrar hur de kommer på 2795 som fullpris för en standardrum då.

Avbokade direkt via länken i eposten. Även länken tog mig till choicehotels.com där allt var på engelska.

Känns som det här med rumsgaranti är inte riktigt så bra som det låter.
 

airac

Medlem
Lite märkligt upplevelse just nu med Strawberry. Ville boka rum i Östersund, Clarion Grand Hotel, i samband med Storsjöyran. Hotellet fullbokad. Ringde till kundservice för att använda gold förmån rumsgaranti. Gick hur smidigt som helst på telefonen. Jag var fullt medveten att rummet skulle vara till fullpris.
Sedan kom epost bekräftelsen. Från Choice Hotels. Pris för en standardrum, 2 personer, var 2795 kr per natt! Priset var Choice Gold Club enligt bokningen.
Kollade lite på andra datum där det är rätt fullbokad och det finns inga standardrum kvar, bara Superior och Sviten. Då är högsta priset för en superiorrum, utan att vara inloggad, fullflex endast 2260 kr. Sviten har maxpris på 2865 kr. Undrar hur de kommer på 2795 som fullpris för en standardrum då.

Avbokade direkt via länken i eposten. Även länken tog mig till choicehotels.com där allt var på engelska.

Känns som det här med rumsgaranti är inte riktigt så bra som det låter.
Du bokade ett rum till rackrate, fullpris, absolut högsta pris. Du var medveten om det, och fick njuta ditt förmån trots event (finns viss friskrivning i villkoren för det). Nu klagar du att priset var högre än du väntat dig. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill dela med oss utöver din besvikelse med priset?
 

mrestes

Medlem
Du bokade ett rum till rackrate, fullpris, absolut högsta pris. Du var medveten om det, och fick njuta ditt förmån trots event (finns viss friskrivning i villkoren för det). Nu klagar du att priset var högre än du väntat dig. Jag förstår inte riktigt vad det är du vill dela med oss utöver din besvikelse med priset?
Jag gjorde inlägget för att notera ett par saker.

1. Att övergången till Strawberry verkar inte vara klar ännu när jag får epost och bokningssidor på engelska från Choice efter jag hade talat med Strawberrys kundtjänst. Det var den största anledningen att jag gjorde inlägget och varför det var i just denna tråd.

2. För mig är fullpris, som det står i villkoren, det högsta priset en kund, som inte är medlem eller har någon annan rabatt, kan hitta på Strawberrys hemsida för ett rum när hotellet är nästan fullbokad innan vistelsen, som den datum jag hittade när alla standardrum var slutsålda. Det priset jag fick nu var avsevärt högre än det priset. Jag har försökt nu att googla fram en rack rate eller fullpris för hotellet i Östersund utan att lyckas. Att ha ett undangömt eller "hemligt" rumspris som är avsevärt högre än normalt "högsta pris under nästan full beläggning" känns konstigt.

Så det klart jag blir lite besviken som vanlig kund som inte förstod att "fullpris" vid rumsgaranti var = ockerpris. Som jag skrev tidigare, rumsgaranti är kanske inte riktigt så bra som det låter. Däremot om hon hade sagt att rumsgaranti inte gällde den helgen hade jag inte varit det minsta besviken, eftersom det står " Undantag kan förekomma under vissa perioder." i villkoren. Jag trodde faktiskt det skulle vara fallet i samband med Storsjösyran innan jag ens ringde.

Så jag gick från glatt överraskad att rumsgarantin fungerade trots festivalen, till och med gav Strawberry en stor eloge i kundundersökningen som kom direkt via sms, till lite besviken när eposten kom med priset. Hade troligen känts bättre om hon nämnde priset direkt när jag bokade på telefon, för då hade jag kunnat tacka nej direkt.

Men, ingen stor sak. Jag kunde lätt avboka och bokade en Airbnb istället.
 

palmen

Moderator
Jag gjorde inlägget för att notera ett par saker.

1. Att övergången till Strawberry verkar inte vara klar ännu när jag får epost och bokningssidor på engelska från Choice efter jag hade talat med Strawberrys kundtjänst. Det var den största anledningen att jag gjorde inlägget och varför det var i just denna tråd.

2. För mig är fullpris, som det står i villkoren, det högsta priset en kund, som inte är medlem eller har någon annan rabatt, kan hitta på Strawberrys hemsida för ett rum när hotellet är nästan fullbokad innan vistelsen, som den datum jag hittade när alla standardrum var slutsålda. Det priset jag fick nu var avsevärt högre än det priset. Jag har försökt nu att googla fram en rack rate eller fullpris för hotellet i Östersund utan att lyckas. Att ha ett undangömt eller "hemligt" rumspris som är avsevärt högre än normalt "högsta pris under nästan full beläggning" känns konstigt.

Så det klart jag blir lite besviken som vanlig kund som inte förstod att "fullpris" vid rumsgaranti var = ockerpris. Som jag skrev tidigare, rumsgaranti är kanske inte riktigt så bra som det låter. Däremot om hon hade sagt att rumsgaranti inte gällde den helgen hade jag inte varit det minsta besviken, eftersom det står " Undantag kan förekomma under vissa perioder." i villkoren. Jag trodde faktiskt det skulle vara fallet i samband med Storsjösyran innan jag ens ringde.

Så jag gick från glatt överraskad att rumsgarantin fungerade trots festivalen, till och med gav Strawberry en stor eloge i kundundersökningen som kom direkt via sms, till lite besviken när eposten kom med priset. Hade troligen känts bättre om hon nämnde priset direkt när jag bokade på telefon, för då hade jag kunnat tacka nej direkt.

Men, ingen stor sak. Jag kunde lätt avboka och bokade en Airbnb istället.
Du kan jämföra "fullpris" med flygbranschen. Där finns alltid ett pris för tex Full Flex Business utan någon rabatt som brukar bokas i högsta boknignsklass i business (oftast C inom Star Alliance). Detta pris syns mer eller mindre aldrig ut mot kund då i stort sätt alla bokar med någon form av rabatt eller billigare fare basis.
Exakt detta är det vad du nu ser när du försökte boka hotellet. De har ett "maxpris" eller vad du vill kalla det som du får betala om du nyttjar denna förmån då hotellet eventuellt måste kicka ut andra gäster för att du bokar ett fullbokat hotell. Priserna du ser online är sällan fullpris utan rabatterade i någon form.

Rumsgaranti eller platsgaranti på plan är extremt användbart när saker träffar fläkten och man bara måste ha ett rum eller en flygresa. Indirekt så är det man själv gör då att man slänger av någon annan från flyget eller slänger ut någon från ett bokat rum och det kommer alltid att kosta när man gör det, och inga rabatter ges.

Att det ens går att boka under stora event med denna förmån är också väldigt förmånligt. Råkar vara ett större event i Köpenhamn samtidigt som det är Eurovision i Malmö, dvs alla hotellrum i en radie av 10 mil är typ fullbokade. Jag lyckades trots det boka ett hotellrum på andra sidan bron med Platinum garantin att kunna boka ett poängrum trots att de är slut. Boka vanliga rum låg på över 4000 per natt och nu fick jag rummet för 10k poäng per natt. Att detta är möjligt under ett av de största eventen i Europa är bara att tacka för, på samma sätt så är Storsjöyran det absolut största i Östersund där det blir fullt och att då kunna boka med garanti trots slut på rum får man vara väldigt tacksam för, trots priset som jag ändå inte tycker var oskäligt i ditt fall.
 

Penguin

Medlem
2. För mig är fullpris, som det står i villkoren, det högsta priset en kund, som inte är medlem eller har någon annan rabatt, kan hitta på Strawberrys hemsida för ett rum när hotellet är nästan fullbokad innan vistelsen, som den datum jag hittade när alla standardrum var slutsålda. Det priset jag fick nu var avsevärt högre än det priset. Jag har försökt nu att googla fram en rack rate eller fullpris för hotellet i Östersund utan att lyckas. Att ha ett undangömt eller "hemligt" rumspris som är avsevärt högre än normalt "högsta pris under nästan full beläggning" känns konstigt.

Så det klart jag blir lite besviken som vanlig kund som inte förstod att "fullpris" vid rumsgaranti var = ockerpris. Som jag skrev tidigare, rumsgaranti är kanske inte riktigt så bra som det låter. Däremot om hon hade sagt att rumsgaranti inte gällde den helgen hade jag inte varit det minsta besviken, eftersom det står " Undantag kan förekomma under vissa perioder." i villkoren. Jag trodde faktiskt det skulle vara fallet i samband med Storsjösyran innan jag ens ringde.

Så jag gick från glatt överraskad att rumsgarantin fungerade trots festivalen, till och med gav Strawberry en stor eloge i kundundersökningen som kom direkt via sms, till lite besviken när eposten kom med priset. Hade troligen känts bättre om hon nämnde priset direkt när jag bokade på telefon, för då hade jag kunnat tacka nej direkt.
De gånger jag utnyttjat rumsgaranti har jag passat på att fråga om priset i telefon om de inte uppgett det själva. Sällan billigast, men ibland, som palmen skriver, måste man infinna sig på en viss plats.
 
Toppen