Senaste material av Palazzi

  1. Palazzi

    Mina erbjudande SJ prio

    Testade detta igår. Fungerade smidigt och det positiva var att det inte var personligt så jag och frun kunde växla in våra poäng (separat) för att använda på gemensam resa.
  2. Palazzi

    SJ satsning på västkustbanan

    Det är bra att det satsas, men det känns onekligen lite "två steget framåt och ett bakåt" när banarbeten så ofta gör att den planerade trafiken skjuts på framtiden eller sker med ersättningstrafik 6/12 månader... På ovan ämne så läste jag nyligen att SJ har som ambition att reducera restiden...
  3. Palazzi

    SAS öppnar ny rutt till Nuuk på Grönland!

    Också intressant att det tycks ta 6h5min med SAS och 4h50min med Air Greenland A330. Hade inte för mig att marschfarten är så pass olika att det bör skilja 1h15min.
  4. Palazzi

    SAS öppnar ny rutt till Nuuk på Grönland!

    Svårt att se varför man skulle vilja flyga denna linje, när priserna på Air Greenlands tilltänkta linje (i November 2024) flygs med en A330 och till i snitt 30% lägre pris. Personligen hade jag hellre betalat 8000kr T/R än 30.000p för att sitta 6h i en all economy A320, men smaken är väl som...
  5. Palazzi

    Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

    "Hijackar" tråden då det ändå handlar om statusmatch, och berör det som diskuterats i enskilda inlägg om ITA Airways relation till LH-gruppen (specifikt till @henrik l ). Har tyvärr inte hittat en översättning till engelska, men google translate är er vän...
  6. Palazzi

    Lufthansa erbjuder Statusmatch till Miles & More för Eurobonus

    Sitter och laborerar lite inför 2025. Blev lite snabba vändningar när SAS och ITA bytte allians (nåja, inte helt genomfört i ena fallet) och Ryanair samtidigt bytte flygplats från Bergamo till Malpensa. För att komplicera allt ytterligare så verkar ju Trenitalia träda in i Skyteam, och deras...
  7. Palazzi

    LYGG tar över sträckan Sundsvall/Timrå (SDL)-Arlanda (ARN) under Nov-Dec 2024

    Synd på osäkra anslutningar, men här är väl egentligen en typisk linje med bra snabbtågsanslutning som även stannar vid Arlanda station. Har man ändå inte genomgående anslutningar så är det väl frekvens och tid som flyget har som fördel. Gissar att Lyggs frekvens inte blir bättre och tiden är...
  8. Palazzi

    Trenitalia blir Skyteam-partner

    Ursäkta otydligheten. Menade just att trots att ITA (som mycket riktigt hade obefintliga anslutningar till Skandinavien) byttes ut mot SAS så blev det inte värst mycket bättre. De som heter "Lounge" har fika och kall mat och de som heter Club har oftast bara kaffe och någon croissant. Om det...
  9. Palazzi

    Trenitalia blir Skyteam-partner

    Kul! Men trist att ITA Airways uttåg, och SAS intåg, i Skyteam inte innebär någon vidare bra direkttrafik mellan Skandinavien och Italienska flygplatser med Frecciarrossa. Ska man ändå byta i Paris och/eller Amsterdam så finns det ganska många möjligheter att nå även mindre italienska...
  10. Palazzi

    Snabbrecension: Stockholm–Berlin med Eurowings i businessclass

    Tack för recension! Förstahandsvalet från Göteborg till Bergamo nu när t.o.m. Ryanair bytt till Malpensa. Länge sedan jag flög Eurowings, så tacksam uppdateringen.
  11. Palazzi

    Ryanair börjar flyga från Arlanda

    Oväntat, samt trist för undertecknad, att man flyttar sin linje från Bergamo till Milano. Istället för 15min fick jag nu 1h45min transport i den italienska änden....
  12. Palazzi

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Tack för rättelsen. Jag tog för givet att det var ett flygplatsbyte :)
  13. Palazzi

    BRA börjar flyga wet lease åt SAS, bra eller dåligt?

    Detta känns som en positiv, och högst rimlig, nyhet! Över lag tycker jag att de senaste månaderna inneburit en del positiva nyheter i den nya alliansen, där också Air France och Transavia etablerar sig på Kiruna, Skellefteå och Luleå under säsong (med förhoppning om året runt-linjer). Kan man...
  14. Palazzi

    Finns det någon autentisk LCC-upplevelse inom Europa numera?

    För egen del så var det långt ifrån mina första reseupplevelser, och möjligen gjorde det diskrepensen än större. När jag flög SAS i mitten på 90-talet så var det fortsatt bestick och kristallglas inom Europa (i Business), och det gällde t.om. på korta rutter såsom Västerås-Köpenhamn-Bergen. Då...
  15. Palazzi

    Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

    "Förhoppningsvis" 3.5h bytestid, men annars en intressant sightseeing-tur :p
Toppen