Nu vet jag inte hur säker källan ovan är (det har ju pratats om detta i +10år) men jag har svårt att se supertydliga incitament för resenären (alltså ser inte direkt hur biljettpriset ska kunna sänkas väsentligt) år 2025 och väsentlig framtid.
Jag tror precis som
@airac att det troligen inte är hela kabinen (säg 30%, om någon bolag nappar på konceptet) och då är ju den första frågan hur många fler säten av denna typ man får in kontra de som finns idag. Att bolagen kan tjäna på det i stordrift, då man antagligen sänker CASK en del, är ju tydligt.
Idag har man ju tryckt in fler säten genom att ta bort toaletter, göra seatpitch något mindre (men oftast dräglig för 95%) och säten tunnare. Visst är inte sätena lika bekväma som för 20år sedan, men det är inte den största negativa utvecklingen jag observerat hos flyget. Att stå upp hade ju däremot förändrat ganska mycket av upplevelsen.
På något sätt känner jag att detta var ett mer attraktivt erbjudande när baspriserna för biljetter var mycket låga, men det säger ju de flesta experter (och Ryanair mfl) att vi inte kommer att se på ett bra tag. Jag får för mig att det är mindre attraktivt att stå om biljetten går ner från 1200kr till 1100kr än om den förut kunde gå ner från 299kr till 249kr (då finns det alltid någon prisjägare, eller helt enkelt personer som annars inte hade haft råd).
Visst finns det fortsatt ett värde att vara billigast (högst upp i listan) på siter som Skyscanner, men undrar nästan om ståplats ändå inte är något som får folk att lägga en hundring extra (om de inte bryr sig om övrig komfort, anständiga villkor och rätt flygplats).
En annan betänkan jag har är också om ens mittensäten idag (på single aisle aircrafts) har ståhöjd så länge utrymmet för handbagage finns kvar? Annars har man ju bara säten närmast gången att nyttja. Har de mindre plats för bagage så får de mindre up selling och därmed mindre intäkter... Den förlusten borde vida överstiga värdet av några procent fler resenärer som inte kan ha med sig lika mycket bagage (även om vikten också bantas till viss bränslebesparing)