Om det nu inte faktiskt handlade om träning av lokala arbetskraften som ska sköta arbetet, och ICE feltolkade det som pågick. Då hade ESTA/B1 varit rätt enligt det skrivna regelverket.
Jag gissar att här är det även ett problem att få tillräckligt med kompetent input när de som arbetar i säkerhetskontrollen inte är anställda av Swedavia, så deras kunskap ligger längre bort. Inte för att det är säkert att relevanta beslutsfattare skulle lyssna på de som faktiskt utför arbetet...
Det händer lite nu och då tycker jag, det finns väl en anledning till att passagerarna ska räknas in på sina säten också. Precis hur jag har sett folk gå förbi kanske är olämpligt att tipsa om dock, det kan ju tänkas att illvilliga personer läser publika forum också.
Beror också på dagsform, hur många rum som redan har gått åt till föreseningar. Som längst bort har jag hamnat i Arlanda Hotellby, som närmast Radisson Skycity.
"Kommer inte att fungera" är ett rätt starkt påstående för hur det fungerar nu och har gjort det i många år. Det kommer att fortsätta suga med onödigt långa köer, men varken bättre eller sämre än idag. Om något kanske lite bättre, med färre interkontinentala flyg på Arlanda iom SAS prioritering...
Ja, att försöka knöka in en temporär förbättring i existerande trånga utrymmen när det ska ersättas av en helt ny kontroll om mindre än 10 år tror jag är svårsålt.
Från den nuvarande utvecklingsplanen sägs det att en ny gränskontroll ska bli klar till 2033, tillsammans med pir G. Synd att de sköt upp det bygget pga covid.
Ett värre exempel såg jag i en tidningsartikel, där i Milano det blir oika vätskeregler beroende på vilken terminal du flyger från. Men vi kanske kan skylla det på Swedavia också?
Nackdelen med att vara långt bak har jag märkt en gång, det är när de flesta framför gör så (inkl "hjälpsam" personal) och det tar en evighet innan lådorna kommer fram till maskinen..