Om jag förstod rätt av en som borde veta så var en del av hyran dynamisk baserat på antalet personer som passerar, så det finns en än mer direkt koppling mellan passagerarflöden och Swedavias intäkter. Men det var iofs rätt många år sedan nu, så kanske nuvarande kontrakt är annorlunda.
OK, nu har det hänt två veckor i rad med följande: Jag bokar om mitt flyg (från Oslo i gate, från Köpenhamn i servicecenter) till Arlanda och får mitt sista ben till Umeå också ombokat till den tidigare avgången som jag nu ska hinna med (jippie!). Dock är det inte nog många platser lediga på...
Testade att mäta tiden igår kväll, 18 minuter tog det från roten av A-piren, ut genom flygplatsen, och sedan över till CPH Strandpark, stoppade klockan i lobbyn. Jag hade förvisso tur med gröna gubbar och lite trafik.
Det hände idag för mig, med skillnaden att grupp 1 var på och började boarda så fort skylten slog om till "grupp 1" och maskinerna hade grönt ljus. Nånstans ungefär när jag går igenom efter ca 20-30 pers som var framför mig i kön mig hör jag "pandion"-utropet.
Ja, ungefär en kvart från det att man lämnar terminalen, och gångväg hela vägen längs vägarna. Förbi Comfort, kvarts varv längs rondellen och sedan över bron. Det är tydligt vart man ska vika av till hotellet efter Kastrup Broförening.
Det finns även en gratis shuttle var 15:e minut att...
Jag med. Det gick däremot sedan jag uppdaterade min Scandic-profil till att ha samma emailadress och födelsedatum (jag är faktiskt inte född 1900-01-01, trots att det tydligen hade landat där på något sätt) som SAS-profilen.
Ja, det är det som har ändrat min riskkalkyl. Att bli satt på nästa plan tillbaka och få en resa vaskad är en sak, att riskera att bli utsatt för USAs immigration detention i dagar eller potentiellt i flera veckor är nytt för mig som vit europe. Om jag sedan har varit naiv tidigare eller det har...
Troligtvis för att personalen själva springer den vägen ofta. Jag har oftast sett det i anslutning till duschnyckelhantering, men det är nog inte enda anledningen.
Visst är det en star alliance hub, men den är också nog stor för att ha en del asiatisk sky team också, i mitt exempel hyggligt frekventa flyg med china airlines till/från taiwan.
Skulle vara populärare för mig om SAS kunde tänka sig att sälja biljetter hela vägen till Taipei via Bangkok i samarbete med China Airlines, i brist på direktlinje till Taiwan då.
Men till huvudämnet, Vancouver istället för Seattle om Seattle går sämre än planerat? Taipei skulle vara tokfint...
Nu var det nog senast i höstas jag var förbi, men då var det en stängd-skylt på disken där.
Edit: Loungepersonalen i Oslo som hjälpte mig sa också att hon kunde göra mer än "normalt", eftersom hon också hade gate-träning och det var i gate som det gällde.