För mig väger den här punkten mycket högre än alla försämringar (varav busssituationen är den värsta), så för mig har Arlanda blivit betydligt bättre sedan 2020.
En förbättring du inte nämner är också att det har blivit betydligt snabbare att gå mellan gateområdena C/D/E airside tack vare...
Killgissning: Även betydligt fler privat/statsjet på blandade tidtabeller än t ex Lycksele, vilket betyder bemanning en betydligt större del av dygnet.
Jag råkade ut för ett par norska Scandic häromåret där frukosttiderna vi fick meddelade vid checkin var "när vi kör ut er", och buffen plockades bort en halvtimme innan. Var en rätt trist överraskning.
Min stora akademiska konferens som roterar mellan europa, nordamerika, och asien har officiellt gått ut med att be om bud från europa och asien för 2026 där det borde vara nordamerikas tur eftersom inga kanadensare ville arrangera den och det är för många som har sagt att de inte åker till USA.
Alltså, jag förstår de som klagar på dålig tillgänglighet, men att X2 är helt diskvalificerande för att ens tänka på samtidigt som ett sjusiffrigt belopp poäng bara växer utan att ha något att spendera det på... Gör verkligen den högre poängkostnaden så mycket då?
Mina övriga reflektioner är...
Ja, men man får ju syssla med "short-term training" och "consulting with business associates", så gråzonen är rätt stor. Och jag är lite skeptisk till att de högre cheferna på LG sysslande med handfast arbete i att sätta upp maskiner. Men vi lär väl aldrig få veta exakt hur det låg till med...
Om det nu inte faktiskt handlade om träning av lokala arbetskraften som ska sköta arbetet, och ICE feltolkade det som pågick. Då hade ESTA/B1 varit rätt enligt det skrivna regelverket.
Jag gissar att här är det även ett problem att få tillräckligt med kompetent input när de som arbetar i säkerhetskontrollen inte är anställda av Swedavia, så deras kunskap ligger längre bort. Inte för att det är säkert att relevanta beslutsfattare skulle lyssna på de som faktiskt utför arbetet...