Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

C
Just nu befinner jag mig på en semester som liksom aldrig riktigt vill ta slut.

Fastnade med 10-åringen i Rom i fredags, p.g.a. SAS bara ställde in kärran utan orsak. Nåja, finns värre ställen att fastna på. SAS bokade om mig med Lufthansa nu i går (måndag) via München. Här inträffar dock nästa problem, MUC stänger ner p.g.a. åskstorm vilket gör att planet inte alls kommer iväg samtidigt som terminalen stänger. Tvingas ta mig in till centrum för att få fatt i ett rum (tack och lov för HHD).

Fått ny bokning nu ikväll MUC-HAM-CPH-ARN (jösses).

MEN, den första hemresan torde ju vara ett solklart fall av 261/2004. Där SAS får betala dels det + hotell och logi i tre dagar i Rom.

Men hur är det med den ombokade resan, förvisso kommer det ändå inte vara 261/2004 p.g.a. väder (det var VERKLIGEN åskstorm), men att vi också blev fast i München och tvingades ta in på hotell med tillhörande omkostnader (t.ex. att bagaget blev kvar på MUC så ville ha lite underkläder och toalettartiklar). Ska jag lägga den claimen också mot SAS - eller blir det ett separat ärende mot LH?
Duty of care mot Lufthansa och bagage mot reseförsäkring skulle jag gjort...

Hej, testar med forumet då jag inte vet hur jag ska gå vidare. Åkte med KLM till Florens i somras. Hemresan gick via Amsterdam till Linköping. Flyget blev 3-4 h sent från Florens så vi missade vår anslutning i Amsterdam. Blev ombokade till flygning AMS-LPI ett dygn senare. I Amsterdam tog ingen personal emot oss vid midnatt, dåligt kopierade infolappar om vad för utlägg KLM står för om man missar sin anslutning. Vi tog taxi (4 pers), två nätter på hotell, frukost, lunch, utlägg för kläder och toalettartiklar. Totala utlägg på ca 11 000:-. Igår kom svar från KLM att de har tittat över denna flygning och förseningen orsakades av flygledningen. Vi får ingen ersättning.
Känslan är att flygbolaget kan friskriva sig från vad som helst i efterhand.

Kan lägga till att utlägg för kläder och toalettartiklar berodde på att KLM hade uppmanat oss via SMS innan flygningen att checka in vårt handbagage då de inte kan garantera plats i kabinen för allas handbagage.

Hej, testar med forumet då jag inte vet hur jag ska gå vidare. Åkte med KLM till Florens i somras. Hemresan gick via Amsterdam till Linköping. Flyget blev 3-4 h sent från Florens så vi missade vår anslutning i Amsterdam. Blev ombokade till flygning AMS-LPI ett dygn senare. I Amsterdam tog ingen personal emot oss vid midnatt, dåligt kopierade infolappar om vad för utlägg KLM står för om man missar sin anslutning. Vi tog taxi (4 pers), två nätter på hotell, frukost, lunch, utlägg för kläder och toalettartiklar. Totala utlägg på ca 11 000:-. Igår kom svar från KLM att de har tittat över denna flygning och förseningen orsakades av flygledningen. Vi får ingen ersättning.
Känslan är att flygbolaget kan friskriva sig från vad som helst i efterhand.

Kan lägga till att utlägg för kläder och toalettartiklar berodde på att KLM hade uppmanat oss via SMS innan flygningen att checka in vårt handbagage då de inte kan garantera plats i kabinen för allas handbagage.
Varför 2 nätter åå hotell om ni bokades om till dagen efter? Flygbolaget är skyldigt till duty of care, dvs stå för skäliga kostnader som uppstår vid försening.

Ersättning enligt EU261/2004 som denna tråd handlar om är en helt annan sak än duty of care. Fullt möjligt att de inte är skyldiga att betala ut 400€ per person om försening beror på saker utanför deras kontroll. Men duty of care ska de stå för. 11.000 låter fick rätt mycket för 4 personer då jag utgår ifrån att hotell 1 natt behövdes (2 rum) och transport dit. Tveksamt om kläder ingår i duty of care (man brukar kunna ha kläder 2 dagar även om de flesta byter varje dag), men hygienartiklar ska man kunna köpa.

Kanske finns svaret bland de 564 sidorna, men hur gör ni; använder ni tex endast SAS appen för boarding pass etc?
Har insett att det är inte enkelt att hitta all information som krävs om man ska tex claima resan av någon anledning...
SAS appen sparar ju inte 'historiska bokningar' eller boardingpass så det gäller att komma ihåg iaf bokningsnummer o biljettnummer.

Numera tar jag alltid screenshots i appen för att spara undan relevant information, om jag nu inte tar ut en pappers boardingpass på flygplatsen.
Finns det något annat sätt att få fram/spara ett boardingpass?

Kanske finns svaret bland de 564 sidorna, men hur gör ni; använder ni tex endast SAS appen för boarding pass etc?
Har insett att det är inte enkelt att hitta all information som krävs om man ska tex claima resan av någon anledning...
SAS appen sparar ju inte 'historiska bokningar' eller boardingpass så det gäller att komma ihåg iaf bokningsnummer o biljettnummer.

Numera tar jag alltid screenshots i appen för att spara undan relevant information, om jag nu inte tar ut en pappers boardingpass på flygplatsen.
Man kan väl oftast ladda ned sitt boardingkort i pdf? Jag är dock old school och får ett utskrivet vid antingen automat eller manuell disk.

Du kan väl söka i mailen på destination, datum flight eller något så lär du hitta bokningen där.

Ber om ursäkt på förhand om detta avhandlats i annan tråd, men jag har sökt utan att hitta något relevant. (vilket förvånar mig mig lite då jag knappast är ensam om situationen)

Jag är nyfiken på om det är någon som vet hur troligt det är att man får ut ersättning från SAS, om man drabbades av flyttat flyg och merkostnader pga strejken? Och tänker då både på den EU-stadgade ersättningen för inställt/försenat flyg samt utlägg för hotell, mat och dryck. Jag har rätt bra koll på vad man har "rätt till", så det är inte det inlägget efterfrågar, utan jag är nyfiken på om någon de facto lyckats få ersättning från SAS?

Råkade själv ut för att bli strandad i Kroatien, och fick hemresan inställd och senare flyttad 4 dagar. SAS löste givetvis flygbiljetterna men jag skickade in kvitton för hotell, mat och dryck samt claim enligt EU-förordningen för 4 personer den 18 juli. Än så länge har jag inte hört ett ljud. Och jag har som sagt inte sett/hört någon annan som har info om detta.

Magkänslan säger att jag nog kan glömma att få ut en krona från SAS med tanke på deras ekonomiska sits, men det hade varit intressant att höra om någon vet något som säger motsatsen? Och hur lång tid det kan tänkas ta innan man får veta något, eller i bästa fall får någon ersättning utbetald?

Ber om ursäkt på förhand om detta avhandlats i annan tråd, men jag har sökt utan att hitta något relevant. (vilket förvånar mig mig lite då jag knappast är ensam om situationen)

Jag är nyfiken på om det är någon som vet hur troligt det är att man får ut ersättning från SAS, om man drabbades av flyttat flyg och merkostnader pga strejken? Och tänker då både på den EU-stadgade ersättningen för inställt/försenat flyg samt utlägg för hotell, mat och dryck. Jag har rätt bra koll på vad man har "rätt till", så det är inte det inlägget efterfrågar, utan jag är nyfiken på om någon de facto lyckats få ersättning från SAS?

Råkade själv ut för att bli strandad i Kroatien, och fick hemresan inställd och senare flyttad 4 dagar. SAS löste givetvis flygbiljetterna men jag skickade in kvitton för hotell, mat och dryck samt claim enligt EU-förordningen för 4 personer den 18 juli. Än så länge har jag inte hört ett ljud. Och jag har som sagt inte sett/hört någon annan som har info om detta.

Magkänslan säger att jag nog kan glömma att få ut en krona från SAS med tanke på deras ekonomiska sits, men det hade varit intressant att höra om någon vet något som säger motsatsen? Och hur lång tid det kan tänkas ta innan man får veta något, eller i bästa fall får någon ersättning utbetald?
Vid förra strejken fick nog de flesta ersättning av SAS (för vad som anses rimligt) men du får nog förvänta dig att det tar tid, utgår från att antalet ärenden är extremt många.

Med tanke på att sas handläggningstid för dessa ärenden är flera månader och strejken tog slut för ca 1 vecka så lär ingen ha fått ersättning ännu. Framåt jul borde dock några ärenden vara hanterade åtminstone.

Toppen