Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Tyvärr inget svar på din fråga, men försökte omboka eller avboka en biljett till Florens vilken går på tisdag morgon. Tyvärr kan jag inte göra något av dem nu. Ombokningssidan (hänvisad till Classic) är bara helt blå och väljer jag att avboka så står det att jag måste kontakta SAS kundtjänst.
Hade hoppats in i det sista att det skulle lösa sig och därför inte avbokat tidigare. Imorgon kl.9 går de 24 timmarna ut för att få pengarna tillbaka om inga ändringar i reglerna har gjorts nu för avbokning.

Kanske hjälper någon:
Har nu chattat med SAS (efter 4 timmar i kö). Vårt flyg imorgon kl.9 är fortsatt inte inställt och bokat med poäng (vilka merparten har gått ut i giltighetstid). Tjejen i chatten kunde inte svara på hur långt innan den måste avbokas "i regel dagen innan". Med tanke på rådande läge misstänker jag att SAS försöker skjuta på inställda flyg så länge som möjligt.
  • Vi kan avboka resan med kortare tid än 24 timmar och få skatter/avgifter + giltiga poäng tillbaka. Måste då ringa/chatta med dem för att avboka.
  • Blir resan inställd kommer pengarna betalas tillbaka och poäng som gått ut förlängas med ett år.
 
Tack för uppdatering! Undrar också om man får Amex 2-4-1 tillbaka om flyget blir inställt…om det går bra att få tillbaka både poäng och pengarna till ska så är det väl att bara vänta tills sista minuten och se, det är då ingen idé att avboka själv, tänker jag fel?

Kanske hjälper någon:
Har nu chattat med SAS (efter 4 timmar i kö). Vårt flyg imorgon kl.9 är fortsatt inte inställt och bokat med poäng (vilka merparten har gått ut i giltighetstid). Tjejen i chatten kunde inte svara på hur långt innan den måste avbokas "i regel dagen innan". Med tanke på rådande läge misstänker jag att SAS försöker skjuta på inställda flyg så länge som möjligt.
  • Vi kan avboka resan med kortare tid än 24 timmar och få skatter/avgifter + giltiga poäng tillbaka. Måste då ringa/chatta med dem för att avboka.
  • Blir resan inställd kommer pengarna betalas tillbaka och poäng som gått ut förlängas med ett år.
 
Vi har flight GOT-ARN-HEL på fredag, först legget med SAS och resten med XFLY - Hur ska man förhålla sig till det hela? Om vi antar att GOT-ARN blir inställt, kan vi då bila upp till ARN för att hinna med ARN-HEL och få denna bilresa och parkering ersatt av SAS? Ska på bröllop i Finland och det finns inga resalternativ nu som inte kostar mer än dubbelt så mycket per skalle.
 
Vi har flight GOT-ARN-HEL på fredag, först legget med SAS och resten med XFLY - Hur ska man förhålla sig till det hela? Om vi antar att GOT-ARN blir inställt, kan vi då bila upp till ARN för att hinna med ARN-HEL och få denna bilresa och parkering ersatt av SAS? Ska på bröllop i Finland och det finns inga resalternativ nu som inte kostar mer än dubbelt så mycket per skalle.
Ställ in er på att ta bilen till ARN.
 
Vi har flight GOT-ARN-HEL på fredag, först legget med SAS och resten med XFLY - Hur ska man förhålla sig till det hela? Om vi antar att GOT-ARN blir inställt, kan vi då bila upp till ARN för att hinna med ARN-HEL och få denna bilresa och parkering ersatt av SAS? Ska på bröllop i Finland och det finns inga resalternativ nu som inte kostar mer än dubbelt så mycket per skalle.
Rekommenderar tåg + VikingLine, framme kl 9-10 på morgonen i Helsingfors, avgång 16.00 från Sthlm. Och fram kommer ni ju.
 
Vi har flight GOT-ARN-HEL på fredag, först legget med SAS och resten med XFLY - Hur ska man förhålla sig till det hela? Om vi antar att GOT-ARN blir inställt, kan vi då bila upp till ARN för att hinna med ARN-HEL och få denna bilresa och parkering ersatt av SAS? Ska på bröllop i Finland och det finns inga resalternativ nu som inte kostar mer än dubbelt så mycket per skalle.
Har precis gått igenom ett liknande scenario, där första delen var med SAS från ARN till CPH (som ställdes in 9 timmar innan avgång) för vidare färd med Cityjet. Jag hade säkrat upp innan med en avbokningsbar tågbiljett. Efter samtal med SAS, efter att första benet blev inställt (vilket jag tror är viktigt) så blev mina biljetter omställda så start sker i CPH och SAS ska stå för tågbiljetten.
Jag tror det är viktigt att ringa in och få biljetten ändrad, annars misstänker jag att du inte har någon möjlighet att hoppa över första benet.

Ett problem nu är ju att flygen ställs in med så kort varsel att det kaj vara svårt att hinna ringa för att ändra biljetterna innan man sätter sig på tåget eller i bilen.
 
Har precis gått igenom ett liknande scenario, där första delen var med SAS från ARN till CPH (som ställdes in 9 timmar innan avgång) för vidare färd med Cityjet. Jag hade säkrat upp innan med en avbokningsbar tågbiljett. Efter samtal med SAS, efter att första benet blev inställt (vilket jag tror är viktigt) så blev mina biljetter omställda så start sker i CPH och SAS ska stå för tågbiljetten.
Jag tror det är viktigt att ringa in och få biljetten ändrad, annars misstänker jag att du inte har någon möjlighet att hoppa över första benet.

Ett problem nu är ju att flygen ställs in med så kort varsel att det kaj vara svårt att hinna ringa för att ändra biljetterna innan man sätter sig på tåget eller i bilen.

Sitter i den sitsen nu. Planet går imorgon kl. 8:50 från CPH (till Florens).
Med ca 3,5 timmar i bil till CPH, samt inget boende på plats är det ingen optimal lösning (2 vuxna + 2 barn). Har inte bokat hotell/hyrbil i Italien pga. osäkerhet med strejken, om det inte skulle lösa sig - så ett medvetet val.
Jag hoppas att info om flyget går/inte går kommer väldigt snart annars kommer vi definitivt inte hinna. Har sett andra flyg som blivit inställda, vilka går tidigare och runt samma tid.
Har väntat in i det sista att avboka och nu suttit i kö sedan 14:15 och risken att kundservice stänger innan jag kommer fram är överhängande.

Vad är egentligen skälig tid i detta läge att meddela resenärer om flyget kommer lyfta?
 
Sitter i den sitsen nu. Planet går imorgon kl. 8:50 från CPH (till Florens).
Med ca 3,5 timmar i bil till CPH, samt inget boende på plats är det ingen optimal lösning (2 vuxna + 2 barn). Har inte bokat hotell/hyrbil i Italien pga. osäkerhet med strejken, om det inte skulle lösa sig - så ett medvetet val.
Jag hoppas att info om flyget går/inte går kommer väldigt snart annars kommer vi definitivt inte hinna. Har sett andra flyg som blivit inställda, vilka går tidigare och runt samma tid.
Har väntat in i det sista att avboka och nu suttit i kö sedan 14:15 och risken att kundservice stänger innan jag kommer fram är överhängande.

Vad är egentligen skälig tid i detta läge att meddela resenärer om flyget kommer lyfta?
Finns tyvärr inget som heter "skäligt" här. SAS kan och får ställa in precis när de själva känner för det och då eventuellt betala ersättning sen enligt EU261/2004. Även om SAS piloternas strejk tar slut ikväll är det långt ifrån säkert att planen går imorgon då det kommer att ta tid att starta upp allt igen, man får nog vänta 2-3 dagar innan det är tillbaka till någorlunda normal verksamhet (men då ska ju strejken avblåsas först också).

SAS kommer inte meddela dig om att flyget kommer att lyfta, men de kommer att meddlea dig om det blir inställt. SAS verkar just nu sträva efter att ställa in omkring 1 dag innan i de flesta fall, även om flera flyg även blir inställda samma dag.

Tyvärr kanske inget som hjälper din situation. Hade jag varit ni hade jag åkt till Kastrup och utgått ifrån att planet går om ni inte får något annat besked ikväll. Sen kan det självkalrt bli så att det ställs in och då väl på plats på Kastrup kommer ni ha det "enklare" troligtvis att bokas om på alternativa flighter än att sitta i telefonkö i flera timmar (ni kan ju båda ringa in och stå i vanlig kö på kastrup).
 
Finns tyvärr inget som heter "skäligt" här. SAS kan och får ställa in precis när de själva känner för det och då eventuellt betala ersättning sen enligt EU261/2004. Även om SAS piloternas strejk tar slut ikväll är det långt ifrån säkert att planen går imorgon då det kommer att ta tid att starta upp allt igen, man får nog vänta 2-3 dagar innan det är tillbaka till någorlunda normal verksamhet (men då ska ju strejken avblåsas först också).

SAS kommer inte meddela dig om att flyget kommer att lyfta, men de kommer att meddlea dig om det blir inställt. SAS verkar just nu sträva efter att ställa in omkring 1 dag innan i de flesta fall, även om flera flyg även blir inställda samma dag.

Tyvärr kanske inget som hjälper din situation. Hade jag varit ni hade jag åkt till Kastrup och utgått ifrån att planet går om ni inte får något annat besked ikväll. Sen kan det självkalrt bli så att det ställs in och då väl på plats på Kastrup kommer ni ha det "enklare" troligtvis att bokas om på alternativa flighter än att sitta i telefonkö i flera timmar (ni kan ju båda ringa in och stå i vanlig kö på kastrup).

Tack för svar. Vi får avvakta då vi inte kan sätta oss i bilen i 3,5 timme och se vad som händer. Än så länge inget besked.
 
Tack för svar. Vi får avvakta då vi inte kan sätta oss i bilen i 3,5 timme och se vad som händer. Än så länge inget besked.
Är flyget inte inställt så bör ni åka till flygplatsen och utgå från att det kommer gå. Ställs det in sista minuten kommer det täckas av antingen EU regler, kortförsäkringar eller hemförsäkring? Sitt hemma och ni missar kanske allt om flyget avgår enligt tidtabell.
 
Toppen