Senaste nytt

Byta plats på planet m.m.

Blev uppropad för boarding när vi skulle till London från ARN för några år sedan. Hade seatat oss i 1F och 1D. Frågan var om vi kunde tänka oss att flytta till rad 2 istället, för ”kungaparet skulle med”. Det var väl ok tyckte vi. När vi sedan gick ombord hade vi blivit flyttade till 1F och 1E. På 1D(min plats) satt en stackars adjutant. Kungaparet, som var det norska, satt på 1A och 1C. Kung Harald sov sig igenom resan, drottning Sonja löste korsord. Den stackars adjutanten varken åt eller drack något på resan. På min fråga svarade han att han inte fick det när han var i tjänst. När vi ankom London var kungaparet borta snabbare än en avlöning, en stor svart Mercedes väntade på dem på plattan.

Alltså. Det borde innebära att någon på SAS är så inkompetent att de borde få sparken. De flyttar ju på folk hela tiden. Det var ju någon här som fick flytta från rad 1 då det var en hockeyspelare som skulle sitta där när man invigde linjen till Toronto, men det sköttes ju innan boarding.
Vet inte om det är mig du syftar på? Jag var åtminstone ombord på sen flighten och mig veterligen fick ingen flytta från rad 1 för någon hockeyspelare. Dessa platser var lediga typ tills dess att checkin öppnade. Andra sidan på rad 1 var tom 1h innan boarding.
Eller har du någon annan info från aktuell flight som jag missade som var ombord?

Vet inte om det är mig du syftar på? Jag var åtminstone ombord på sen flighten och mig veterligen fick ingen flytta från rad 1 för någon hockeyspelare. Dessa platser var lediga typ tills dess att checkin öppnade. Andra sidan på rad 1 var tom 1h innan boarding.
Eller har du någon annan info från aktuell flight som jag missade som var ombord?

Då har jag missförstått något eller så var det inte du. Som jag förstått det hade någon seatat sig där men sen blivit flyttad pga att någon hockeyspelare skulle sitta där.

Men oavsett kvarstår poängen, om det är så kritiskt att sitta på första raden verkar det dumt att vänta med att flytta folk tills man är ombord.

Då har jag missförstått något eller så var det inte du. Som jag förstått det hade någon seatat sig där men sen blivit flyttad pga att någon hockeyspelare skulle sitta där.

Men oavsett kvarstår poängen, om det är så kritiskt att sitta på första raden verkar det dumt att vänta med att flytta folk tills man är ombord.
Jag blev flyttad från tronsäte till 1F innan jag kunde få annat tronsäte ombord. 1D/F var då enda lediga platser ombord i Business.
De på 1A/C var mig veterligen seatade där, och om de nu blev flyttade dit och några då behövde flyttas så hade de ju kunnat flyttas till 1D/F som var lediga. Är ju ingen skillnad på platserna på rad 1 så det låter extremt konstigt om ditt påstådda scenario var vad some hände.

Jag blev flyttad från tronsäte till 1F innan jag kunde få annat tronsäte ombord. 1D/F var då enda lediga platser ombord i Business.
De på 1A/C var mig veterligen seatade där, och om de nu blev flyttade dit och några då behövde flyttas så hade de ju kunnat flyttas till 1D/F som var lediga. Är ju ingen skillnad på platserna på rad 1 så det låter extremt konstigt om ditt påstådda scenario var vad some hände.

I så fall minns jag tokigt. Men poängen kvarstår. Alla har blivit flyttade av diverse skäl någon gång. Det var det som var poängen. Och om det nu var så kritiskt att kungen skulle sitta på en viss plats, så hade det skett tidigare i processen, inte ombord. Det var det bristande resonemanget jag försökte klarlägga.

Anekdot, PTY -> AMS business så fick jag förfrågan att flytta mig hela tre gånger. Första gången en familj som ville sitta tillsammans med bebisen, vilket var rimligt, jag sitter gärna inte jämte bebisen ändå. Andra och tredje gången var kompisgäng som skulle sitta tillsammans. Jag ville bara sova hela vägen så jag brydde mig inte vilken plats jag hade så jag sa ja varje gång. I slutet så blev jag erbjuden två KLM-hus som plåster på såren.

Jeg blev bedt om at flytte mig sidste gang jeg fløj med Emirates fra min vinduesplads på række 3K havde jeg. Det var et par på bryllupsrejse som gerne ville sidde sammen. Jeg ville også bare sove så sagde ja. Jeg fik række 6A præcist foran economy hvor der var en baby på første række i economy som græd hele natten. Jeg skulle have sagt nej - og fik ikke sovet meget. Ingen skyld på famlien med babyen men på mig selv for at huske på hvorfor jeg præcist har valgt det sæde jeg har.

Alltså. Det borde innebära att någon på SAS är så inkompetent att de borde få sparken. De flyttar ju på folk hela tiden. Det var ju någon här som fick flytta från rad 1 då det var en hockeyspelare som skulle sitta där när man invigde linjen till Toronto, men det sköttes ju innan boarding.

Eller så borde någon få sparken på Säpo eftersom de uppenbarligen glömt föranmäla att kungen skulle komma.

Eller så kan det vara så, att det egentligen inte har någon större betydelse men det uttrycktes en önskan när de kom ombord. Jag menar, jag har flugit med Silvia längst bak i en ATR. Så uppenbarligen är det inte så viktigt att sitta just långt fram.

Nej, det lutar åt att hade det varit essentiellt hade det varit gjort innan checkin, eller åtminstone innan boarding med en lapp o gate.

Börjar med att be om ursäkt för att jag kommer svara luddigt, vissa saker hör inte hemma på publika forum,
Jag har ca 8 års erfarenhet som trafikassistent så jag har kunskap(börjar dock bli gammal)

Men i detta fall med kungahuset är det inte komfort som är orsak för rad 1,
Och du har helt korrekt. Detta ska skötas innan ombordstigning och ännu hellre innan dess.
Däremot ser jag flera förklaringar till situationen,
Bland annat utestation med outsourcad handling.
Kanske blev bokningen i ett gjord i ett sent skede? Någon miss i kommunikation/språkmiss på vad passageraren "heter"?

Men jag lovar att det inte är något vanligt och att ingen på ett flygbolag vill flytta runt på folk i onödan.

Toppen