Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Hur ser det ut för er som fått inställda flyg, har SAS bokat om er till annat alternativ eller bara avbokat er? Lite nyfiken då vi har flyg på söndag.
 

Ledly

Medlem
Min familj ska flyga GOT-ARN-PMI imon, första benet inställt, andra går. SAS kundtjänst sa att det inte går att ta bort den första sträckan, men att de bara kan dyka upp på Arlanda. Känns fel, men de insisterade att det var den enda lösningen?!
Gjorde en liknande rockard idag ARN-CPH-KEF där vi hoppade på i CPH, låter det dock vara osagt om det fungerar för alla eller om vi bara hade tur. Hade sedan kvällen innan checkat in på flyget CPH-KEF.
 

Lars J

Medlem
Uppdatering:
Fick ett nytt mail från SAS att de inte kunde boka om mig.

Jag ringde och var förberedd med andra flighter som trafikerades av *A.
Det var inga problem att boka om till ett av dessa som gick några dagar senare.

SAS ringer tillbaka efter en kvart och meddelar att de inte kan boka om bonusresor!!!
Hade det varit en betalresa kunde de bokat om...

Någon mer som varit med om detta?

HUCA

EU261 Artikel 3 pkt3 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32004R0261&from=en



Denna förordning skall inte tillämpas på passagerare som reser gratis eller till ett reducerat biljettpris som varken direkt eller indirekt är tillgängligt för allmänheten. Den skall emellertid tillämpas på passagerare som har biljetter som ett lufttrafikföretag eller en researrangör utfärdat genom bonussystem eller annat kommersiellt program
 

adhoc76

Medlem
Om SAS redan från början vet att de inte kan klara att boka om alla som drabbas av strejken och om (vilket är sannolikt) de har en prioriteringsordning att följa så hjälper ju inte hänvisning till förordningen?
 

Lars J

Medlem
Om SAS redan från början vet att de inte kan klara att boka om alla som drabbas av strejken och om (vilket är sannolikt) de har en prioriteringsordning att följa så hjälper ju inte hänvisning till förordningen?

om han ringer in och får veta att det finns biljetter tillgängliga igen, och sedan får veta att han inte kan få dem för att han har EB-biljetter, då låter det konstigt.


SAS har inte reserverat dessa platser förrän betalande kund X ringer för att boka om ...

Det kan sedan tas av någon från ett annat flygbolag under tiden
 

adhoc76

Medlem
Ja visst kan man tycka att det låter konstigt. Men vi har flera redovisade datapunkter på att detta är det faktiska hanteringen hos SAS. Det är fortsatt felaktigt enligt förordningen, men det hjälps ju inte.
 

nitrid

Medlem
Hallå kära medlidande resenärer!

Vi bokade en bonusresa till USA för nästa vecka, den består tyvärr av 2 bokningar då det inte fanns några andra möjligheter och en stor del poäng försvinner i slutet av juli. Den ena resan är CPH -London, och den andra är London - Chicago.

Vi är lite oroade om Sas inte skulle flyga oss från CPH till London där United ska flyga oss till Chicago dagen efter. Förstår vi det rätt så kan Sas komma att sätta oss på ett annat flyg, men den andra flyget antar jag att de struntar i om vi kommer med?
Vi har ju läst att Bonusresor är lågt prioriterade, tror ni det är möjligt att få resan avbokad men att poängen får förlängd utgångsdatum (hade säkert gagnat både oss och sas)?

(Vi vet att det är Sas connect som ska flyga oss till London och att de just nu inte drabbas, men vet inte hur det kommer bli)
 

Canadien

Medlem
för nästa vecka
OK, då är den inte inställd ännu, d v s SAS kommer inte agera enligt reglerna för inställt flyg, utan endast som vanlig ombokning av bonusresa

en stor del poäng försvinner i slutet av juli
nästa vecka är fortfarande Juli så ni kommer få tillbaka poängen, som då är giltiga fram till sista juli

sätta oss på ett annat flyg
Ja, det kan de göra

den andra flyget antar jag att de struntar i om vi kommer med
Japp, deras ansvar är bara att ta er till London
möjligt att få resan avbokad
Ja det går att avboka
poängen får förlängd utgångsdatum
Nej, inte så länge flyget inte är inställt.
 

nitrid

Medlem
OK, då är den inte inställd ännu, d v s SAS kommer inte agera enligt reglerna för inställt flyg, utan endast som vanlig ombokning av bonusresa


nästa vecka är fortfarande Juli så ni kommer få tillbaka poängen, som då är giltiga fram till sista juli


Ja, det kan de göra


Japp, deras ansvar är bara att ta er till London

Ja det går att avboka

Nej, inte så länge flyget inte är inställt.
Tack för snabbt svar! Då vet man lite mer iaf. :)
 
Toppen