Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

palmen

Moderator
Tack! Tåget kostar lika mycket med flygtransfer och biljetterna för att vi är flera därför undrar jag hur det funkar om vi flyger från Luleå istället. Vi får kolla med SAS.
OK, det ändrar ju ekvationen då kostnaden blir mer rimlig. Men om sas ersätter detta låter jag vara osagt. Det är deras skyldighet att ta dig från flygplatsen du bokat vid första bästa tillfälle. Om du på egen hand då väljer att neka detta och åka någon annan stans ifrån är jag inte säker på att det kommer att ersättas.
Första hindret är ändå att få sas att göra en sån ombokning vilket de normalt inte gör. Sen får du väl sätta upp 3500 på shit happens kontot och i bästa fall få tillbaka pengarna. Vad är alternativen? Att inte komma till ARN på flera dagar, är det bättre?
 

Big Birger

Medlem
Uppdatering:
Fick ett nytt mail från SAS att de inte kunde boka om mig.

Jag ringde och var förberedd med andra flighter som trafikerades av *A.
Det var inga problem att boka om till ett av dessa som gick några dagar senare.

SAS ringer tillbaka efter en kvart och meddelar att de inte kan boka om bonusresor!!!
Hade det varit en betalresa kunde de bokat om...

Någon mer som varit med om detta?
Jag fick bra av en vass agent idag att boka om 4 personer som skulle åkt hem till Chicago på onsdags-flighten. Han hjälpte mig också boka om systersonens bonusresa för hemresan 25/7 (bokade om ditresan igår). Då sa han att det var väldigt bra att jag bokade om den nu eftersom "vi inte får boka om bonusresor om det inte finns tillgängliga bonusplatser". Det behöver inte vara sant, men det är en datapunkt till.
 

Dantorp11

Medlem
Min familj ska flyga GOT-ARN-PMI imon, första benet inställt, andra går. SAS kundtjänst sa att det inte går att ta bort den första sträckan, men att de bara kan dyka upp på Arlanda. Känns fel, men de insisterade att det var den enda lösningen?!
 

palmen

Moderator
Min familj ska flyga GOT-ARN-PMI imon, första benet inställt, andra går. SAS kundtjänst sa att det inte går att ta bort den första sträckan, men att de bara kan dyka upp på Arlanda. Känns fel, men de insisterade att det var den enda lösningen?!
Det där skulle jag inte lita en sekund på att det går. Normalt blir resten av biljetten canceled om man missar en flight. Kan mycket väl läggas in en annan flight i sin bokning GOT-ARN.
 

Gustav1

Medlem
Hej! Jag skulle flyga från Kiruna till Stockholm imorgon men det finns inget flyg. Jag kan flyga från Luleå men för att ta sig till Luleå måste man antingen ta tåg/buss eller bil. Jag kan lämna hyrbilen i Luleå om jag betalar 3500kr extra. Kommer SAS att ersätta extra avgiften?


Tack! Tåget kostar lika mycket med flygtransfer och biljetterna för att vi är flera därför undrar jag hur det funkar om vi flyger från Luleå istället. Vi får kolla med SAS.
Återkom gärna när du har fått tag i SAS och/eller om de har föreslagit någon lösning. Jag är också intresserad av hur de kommer att hantera Kiruna dit SAS endast verkar flyga med egna flygplan och det finns begränsat med ombokningsmöjligheter.
 
"vi inte får boka om bonusresor om det inte finns tillgängliga bonusplatser". Det behöver inte vara sant, men det är en datapunkt till.
Samma sak verkar gälla om man försöka boka om en SAS-bonus-resa online. I gränssnittet ser det ut som om man kan välja vilken dag som helst, men om man försöker att välja en dag där det inte finns tillgängliga bonusplatser så får man ett kryptiskt felmeddelande och man kan inte klicka "Nästa".

upload_2022-7-5_14-11-10.png
 

Ledly

Medlem
Det kommer högst troligt inte gå, om du inte pratar med sas och kan avboka första flighten.

Liten uppdatering ang. min resa idag, ARN-CPH-KEF där flyget ARN-CPH var inställt och där vi inte fått något alternativ. Tog oss till Köpenhamn på egen hand och kunde ansluta med flyget därifrån. Pratade med service center på plats i CPH som ordnade med det.

Skickar in kvitton för bussbiljett så får vi se om SAS tar det, det primära var ändå att komma iväg.

Om det fungerar för andra att göra på liknande sätt vågar jag inte svära på. Möjligt att det beror på vilken handläggare man får.
 
Toppen