SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Buffon skrev:Ska flyga med SAS (Air Baltic) från Arlanda 15:00 men försenad till 17:15. Någon här som har kunskap i att kunna se om planet är försenat hit och att det är anledningen till förseningen. Även om det är Air Baltic så tvivlar man ju på att komma iväg. SK1811 är flightenKlicka för att utvidga...
Ser inte ut att vara några problem enligt FR24:

sk%C3%A4rmbild-2022-07-04-151733-png.130823

Big Birger skrev:Systersonen ska flyga Business för första gången på onsdag. Inbokad bonusbiljett med SAS i Business till Chicago.Ringde in 20 sekunder efter beskedet om strejk. "25 minuters kö". Kom fram efter 90 minuter. Jag hade hittat ett alternativ dagen efter via München och London i Economy för att sedan dagen efter åka Business med United direkt till Chicago.Jag hade gjort en "Fly Premium"-bokning. Eftersom flighten på onsdag ännu inte är inställd (men som jag törs sätta min vänsterarm på att den kommer bli) så fick jag både betala Star Alliance-bokningsavgift på 400 kr + ombokningsavgift på 150 kr + applicera en voucher för att slippa betala 130 000 poäng.Hade jag haft is i magen och väntat tills planet de facto ställs in, hade det kanske kunnat bli tal om €600 i ersättning och ombokning på något sätt + att jag då hade sluppit bokningsavgifterna.Men i detta specifika fall var det bättre att bita i den sura bananen och lösa uppgiften. Tänk om det inte hade gått att boka om hans resa efter att den ställts in? Han har väntat i över 2 år på sin första resa i Business och hans polare i USA väntar på honom för sommaräventyr.Hemresan är med SAS i slutet av juli. Det kan bli intressant. Det fanns i alla fall inga alternativ för hemresa, så det var ett enkelt beslut att ha kvar den.Klicka för att utvidga...

Jag har också biljett på den flighten till chicago onsdag om det är SK945 vi surrar om - står att den inte ska påverkas av strejken på bokningen nu men förstår inte riktigt trodde alla långflyg kördes av " SAS" och inte dom andra bolagen

nån som har koll?

Falcon71 skrev:Jag har också biljett på den flighten till chicago onsdag om det är SK945 vi surrar om - står att den inte ska påverkas av strejken på bokningen nu men förstår inte riktigt trodde alla långflyg kördes av " SAS" och inte dom andra bolagennån som har koll?Klicka för att utvidga...
Den ser ut att ställas in vad jag kan se:

upload_2022-7-4_15-22-18-png.130824

Men visst finns det en teoretisk chans att det går att pyssla ihop en besättning som består av piloter som antingen inte är med i facket, eller som har en fungerande hjärna.

Falcon71 skrev:Jag har också biljett på den flighten till chicago onsdag om det är SK945 vi surrar om - står att den inte ska påverkas av strejken på bokningen nu men förstår inte riktigt trodde alla långflyg kördes av " SAS" och inte dom andra bolagennån som har koll?Klicka för att utvidga...
Mycket kommer nog klarna inom närmsta 24h. Nu är det bara 3h sedan beskedet och allt har nog inte hunnit ändras ännu utifrån nya förutsättningar.

DrGold skrev:Ok, så code-share och flygningar med SAS connect m.fl. påverkas inte. Men om vi vänder på det. Vet vi om ALLA flygningar i SAS mainline kommer påverkas?Klicka för att utvidga...
Codeshare flygs ju inte av sas, så vad andra flygbolag gör har ingen påverkan om sas strejkar.

SAS Connect flygningar kan ställas in och planeras on att flyga andra flighter.

Vi vet inte om alla mainland flighter ställs in, de flesta kommer dock högst troligt att ställas in.

yes men på

palmen skrev:Mycket kommer nog klarna inom närmsta 24h. Nu är det bara 3h sedan beskedet och allt har nog inte hunnit ändras ännu utifrån nya förutsättningar.Klicka för att utvidga...

SAS sidan har kraschat för mig ( er också ? ) så kan inte visa men där är det ändrat på min bokning till en text som nu säger att resan inte kommer påverkas av strejken vilket ju är dumt att skriva om det inte är underkontroll

@Big Birger kommer du in på din bokning och ser samma text ?

Falcon71 skrev:yes men påSAS sidan har kraschat för mig ( er också ? ) så kan inte visa men där är det ändrat på min bokning till en text som nu säger att resan inte kommer påverkas av strejken vilket ju är dumt att skriva om det inte är underkontroll@Big Birgerkommer du in på din bokning och ser samma text ?Klicka för att utvidga...
kom in nu

upload_2022-7-4_15-35-9-png.130826

Min flight kommer, med största sannolikhet, att ställas in på torsdag. Vet någon hur nära inpå flygningarna SAS ställer in flighterna? Jag vågar inte boka om / ändra etc innan jag fått mitt "Canceled" mejl.

Falcon71 skrev:yes men påSAS sidan har kraschat för mig ( er också ? ) så kan inte visa men där är det ändrat på min bokning till en text som nu säger att resan inte kommer påverkas av strejken vilket ju är dumt att skriva om det inte är underkontroll@Big Birgerkommer du in på din bokning och ser samma text ?Klicka för att utvidga...
Jag kommer in på bokningen, men saknar den rutan som du har om "Normal flight operation".

spikgubben skrev:Min flight kommer, med största sannolikhet, att ställas in på torsdag. Vet någon hur nära inpå flygningarna SAS ställer in flighterna? Jag vågar inte boka om / ändra etc innan jag fått mitt "Canceled" mejl.Klicka för att utvidga...
Det vet nog ingen, inte ens SAS själva. I nuläget lär de jobba febrilt med planering för att se vilka SAS connect / link de kan styra om för att täcka upp högbokade SAS mainlines.

Canadien skrev:högbokade SAS mainlines.Klicka för att utvidga...

Connect går ju frekvent på populära sommardestinatiomer som Malaga och Palma. Det är ju högbokat där också. Jag har lite svårt att se var den ev luften skulle finnas i SAS Connect?

adhoc76 skrev:Connect går ju frekvent på populära sommardestinatiomer som Malaga och Palma. Det är ju högbokat där också. Jag har lite svårt att se var den ev luften skulle finnas i SAS Connect?Klicka för att utvidga...
Vi ligger med SAS till Palma från GOT samt SAS till Split. Du tror inte det finns chans att de ställer in inrikesflyg och försöker få till sådana ”enkla” turer med fulla plan?

Resenarengot skrev:Vi ligger med SAS till Palma från GOT samt SAS till Split. Du tror inte det finns chans att de ställer in inrikesflyg och försöker få till sådana ”enkla” turer med fulla plan?Klicka för att utvidga...

Jag tror det är aktuellt att flytta Connect till turer som skulle ha körts av mainline (i den utsträckning det går utan att det blir en fråga om strejbryteri) det endast om det är ekonomiskt fördelaktigt. De som sitter med Connect/Link/Xfly/Air Baltic-opererade flyg, bl a jag själv, har nog större anledning att oroa sig för sympatistrejker än att SAS stuvar om i planläggningen.

Kompisen med familj skulle flyga SK926 IAD-CPH 5:15PM sen vidare till GOT. Blev ombokad utan knussel till KL652 IAD-AMS 5:25PM med vidare anslutning till GOT i princip samma tid vid slutdestination så väldigt bra hanterat av SAS där.

Försöker boka om en bonusresa till Split från Göteborg på onsdag. De nya datum som jag kan boka visas som biljettklass SAS Plus Smart samt SAS Go Smart. Betyder det att om jag bokar om en bonusresa som tidigare kunnat av och ombokas kostnadsdfritt så försvinner denna möjlighet efter ombokningen?

Ni som ska åka till/från SPU. Croatian har börjat flyga direkt från Arlanda fredag och söndag och från Kastrup lördag, måndag och onsdag. Lär vara ganska enkelt att bli ombokad till av SAS. Svårare om ni ska från/till GOT.

Rosetown skrev:Försöker boka om en bonusresa till Split från Göteborg på onsdag. De nya datum som jag kan boka visas som biljettklass SAS Plus Smart samt SAS Go Smart. Betyder det att om jag bokar om en bonusresa som tidigare kunnat av och ombokas kostnadsdfritt så försvinner denna möjlighet efter ombokningen?Klicka för att utvidga...
Bonusresor kan du alltid avboka omboka 24 timmar innan avgång

Omboka kostar 150kr vid varje omboknings tillfälle.

Vet inte hut det är med 150kr under strejken

Back