Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Filip

Medlem
Har en Star Alliance EuroBonus-award bokad vid årsskiftet där den ursprungliga bokningen såg ut såhär:

26 dec
Utresa från Oslo till Istanbul med Turkish på eftermiddagen i business
27 dec
Utresa från Istanbul till Ho Chi Min vid 02 i business

I notifieringarna framgår det att det andra segmentet har ändats till avresa ett dygn senare, dvs den 28 dec ca 02.

Mailet från SAS informerar mig om att jag ska kontakta dem om jag inte vill avboka.

Vill inte avboka. Detta är min första 241 i longhaul business och en dag mindre i Vietnam är ok.

Förbereder mig och kollar upp alternativ. Det finns ett gäng alternativa rutter från Oslo till Istanbul en dag senare än bokat. Finns också platser på Turkish egna sida (ej award).

Når kundtjänst och får bokstavligen någon som suckar åt mig… Inget kunde göras. Jag får själv ombesörja en övernattning i Istanbul. Kostnaden ska jag senare begära ersättning för…

Ok då. Det kan väl bli trevligt med en natt i Istanbul och få ännu mer glädje av lounger.

Då vi vid ankomst till SGN har bokat fristående flight till slutdestinationen med Vietnam Airways behöver den nu ombokas. Tänker dock vänta med detta då det ju känns rimligt att det kommer fler ändringar…

Fråga: är det rimligt att en schedule change ska få innebära ett dygns glapp utan att jag som kund ska kunna få segmenten att hänga ihop?

Märkligt, jag hade exakt samma upplevelse. Ändring en dag framåt med TK till DPS. Ringer in och får en helt ointresserad person. Jag säger som det är, att hen inte vill hjälpa mig. Ringer igen och vips är. Första benet från Skandinavien ändrat.

Ser för din dem att det finns men med rätt långa väntetider. Men som sagt ring igen.
 
  • Gilla
Reactions: erc

ZZZebra

Medlem
Jag har bokat tre SAS longhaul sedan i torsdags när SAS släppte award-biletter för april-maj 2023, antar att jag haft tur då.
 
Postade nedanstående i en annan tråd, är det rimligt att argumentera för att inte behöva betala telefonavgiften på 2 * 450 kr för att det inte går att att boka resan med två olika personers poäng/voucher via hemsidan?

”Sidan/SAS är lite fula av sig tycker jag rörande en sak jag upptäckte idag

Söker jag en resa för 2 personer på sträckan ARN - X - X får jag upp resrutt via de städer/bolag vi vill åka med i C.

Söker jag samma resa för 1 person så dyker inte det alternativet upp utan istället ARN - CPH - X - X där samtliga sträckor förutom sista flygs av SAS.

Mao så verkar de dölja resan med det andra Star Alliancebolaget om de själva har en plats i C i SAS vilket de tydligen hellre vill att poängen ska användas till”
 

Climber

Medlem
Bokade om en resa i torsdags (23/6). Agenten gjorde ändringen och sa att hon skickade ärendet till "Eurobonusavdelningen" för vidare hantering. Jag har fortfarande inte fått någon bekräftelse på mail och ändringen syns inte på webben. Har aldrig varit med om att detta tagit så lång tid förut. Bör jag vara orolig?
 

LSH

Medlem
Bör jag vara orolig?
Ja. Ändringen brukar synas direkt med en varning om att biljetten inte är utställd. När eurobonusavdelningen gjort sitt blir ändringen permanent. Jag har haft massor av strul med ändringar som "rullas" tillbaka pga av felaktig hantering av sas eller att de har varit så sena att utställa biljetten att flygande bolag att avbokat. Tillkom extra skatter och har dessa dragits från ditt kort?
 

Climber

Medlem
Ja. Ändringen brukar synas direkt med en varning om att biljetten inte är utställd. När eurobonusavdelningen gjort sitt blir ändringen permanent. Jag har haft massor av strul med ändringar som "rullas" tillbaka pga av felaktig hantering av sas eller att de har varit så sena att utställa biljetten att flygande bolag att avbokat. Tillkom extra skatter och har dessa dragits från ditt kort?

Tack för svar! Ingen extra skatt etc. verkar vara dragen. Sitter i telefonkö nu för att kolla upp det.
 
Någon som har rest med poäng till Las Vegas? Tycker aldrig att jag får upp några poängflyg när jag kollar.

Har haft ett par stycken. Dock är det, precis som FilipJ sa, svårt att få till flyg inom USA, både i Business och Eco. Det jag har gjort några gånger är att jag tar ett flyg från Europa och flyger direkt till Los Angeles eller San Francisco. Sen har jag tagit inrikesflyg därifrån till Vegas. Det går mängder med flyg och man kommer ofta undan väldigt billigt.
 
Toppen