Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

SAS egen information om vad som gäller vid inställda flyg är intressant:

If you are rebooked to a flight that departs more than 24 hours of your original departure but cannot travel according to the new itinerary, you may book a ticket with another airline, take a train, bus, or rent a car. You must cancel your booking in My bookings / your travel agent before you make your own travel arrangement. We will reimburse the difference between your unused flight ticket and the alternative travel transportation. The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.

Canceled flights | SAS

SAS egen information om vad som gäller vid inställda flyg säger att om SAS själva inte kan boka om till ett alternativt flyg inom 24 timmar från när det inställda flyget skulle gått, så kan man köpa nya biljetter själv hos ett annat flygbolag och få mellanskillnaden av SAS, gäller biljetter i samma serviceklass.
Vart finns denna informationen? Låter ju toppen!

"the same price range"?

Öppnar upp för många olika tolkningar där....

Notera ”or”.

Borde innebära att man kan boka en högre klass ifall priset på alternativet är i samma prisnivå som ens ursprungliga SAS-biljett. Däremot är det ju osannolikt att man hittar något sådant med flyg, men kan ju vara så att man kan boka första klass på tåget i samma pris som ens Go Light-biljett.

SAS egen information om vad som gäller vid inställda flyg är intressant:

If you are rebooked to a flight that departs more than 24 hours of your original departure but cannot travel according to the new itinerary, you may book a ticket with another airline, take a train, bus, or rent a car. You must cancel your booking in My bookings / your travel agent before you make your own travel arrangement. We will reimburse the difference between your unused flight ticket and the alternative travel transportation. The new ticket or cost of alternative transportation must be in the same service class or same price range as your original flight ticket.

Canceled flights | SAS

"the same price range"?

Öppnar upp för många olika tolkningar där....

Och ska man vara petig är även "service class" något otydligt, eftersom SAS (så vitt jag ser) inte använder det begreppet för att beskriva sina olika reseklasser/biljettklasser. Begreppet de använder när de beskriver SAS Go/SAS Plus/SAS Business är istället "travel class": Our Travel Classes – SAS Go, SAS Plus, SAS Business | SAS

Visst, det låter som att "service class" borde syfta på ekonomi/premium economy/business, men kan man vara säker när det är ett annat begrepp som förekommer i denna text än på övriga webbplatsen? Och kommer SAS att ersätta en biljett i business med ett annat flygbolag som ersättning för SAS Plus?

Och vilka "price ranges" finns det att välja på? Tätt inpå avfärd under den hetaste resesommaren på flera år är det inte mycket som är rimligt prissatt!

Serviceklass är ett begrepp som används i förordning 261/2004 och syftar just på ekonomiklass, business, första klass och så vidare. Det är rimligen vad SAS menar.

Men visst, har du bokat en Plus till Spanien för säg 2000 kr enkel - ersätter SAS då en business med Lufthansa för 6 000 kr? Det kommer att bli som vanligt med SAS, ibland och ibland inte.

Var så dum så att jag bokade om min resa till Rom med SAS en dag tidigare från 1/7till 30/6.
Står att den trafikeras av Air Baltic men när jag söker på flygstatus står det att den troligtvis är inställd om strejken inträffar. Trodde jag var smart som bokade om till Air Baltic men verkar inte så
Har ett kryssningsfartyg som väntar på oss i Rom (eller rättare sagt inte väntar).

Kan inte se någonstans att det står att den trafikeras av Air Baltic? Är det SK1841?

Toppen