American Express devalverar MR-poäng från 1 september 2022

Är det någon vet ifall det går att få tillgång till Flying Blues Amex om man är boende i Sverige? Om man nu ändå ska se om korten kan man ju göra det ordentligt.

Mina funderingar är att säga upp Platinum och eventuellt mitt betalkorts-Elite och skaffa ett Flying Blue-Amex istället. Men vet inte om det är värt krånglet. Det enda jag kommer sakna är Centurionloungerna i Mexiko.

Jag kan inte hitta några begränsningar om att man måste bo i Nederländerna för att få teckna sig. Några erfarenheter?

Hachans skrev:Är det någon vet ifall det går att få tillgång till Flying Blues Amex om man är boende i Sverige? Om man nu ändå ska se om korten kan man ju göra det ordentligt.Mina funderingar är att säga upp Platinum och eventuellt mitt betalkorts-Elite och skaffa ett Flying Blue-Amex istället. Men vet inte om det är värt krånglet. Det enda jag kommer sakna är Centurionloungerna i Mexiko.Jag kan inte hitta några begränsningar om att man måste bo i Nederländerna för att få teckna sig. Några erfarenheter?Klicka för att utvidga...
De blev hårdare för något år sedan på att man måste ha en Holländsk adress!

Att byta från ett svenskt Amex till ett utländskt Amex i hopp om att inte detta utländska Amex ska drabbas av samma "enhancements" är kanske lite väl hoppfult, Sverige är säkert en testballong inför att rulla ut motsvarande ändringar i andra länder.

gdaily skrev:Att byta från ett svenskt Amex till ett utländskt Amex i hopp om att inte detta utländska Amex ska drabbas av samma "enhancements" är kanske lite väl hoppfult, Sverige är säkert en testballong inför att rulla ut motsvarande ändringar i andra länder.Klicka för att utvidga...

Jag tänkte mest ansluta mig till motsvarande Elite för Flying Blue. Inte så mycket Platinum för det verkar som att de försämringarna kommer oavsett vilket land man är i.

NotRyan skrev:De blev hårdare för något år sedan på att man måste ha en Holländsk adress!Klicka för att utvidga...

Vad synd. Hade varit bra att kunna hoppa på det istället för de två alternativ som finns nu med värdelösa MR-poäng eller flygpoäng i ett flygbolag vi inte vet om det finns kvar till hösten.

Något jag har diskuterat med Amex kundtjänst är att göra sina önskemål höra om flygprogram. Jag själv är mer intresserad av Miles & More och har berättat det för dem.

Miles and More har ju redan ett utmärkt kort i Sverige som blir svårt att bräda oavsett.

Jag kör båda =)

Dbodenfo skrev:Något jag har diskuterat med Amex kundtjänst är att göra sina önskemål höra om flygprogram. Jag själv är mer intresserad av Miles & More och har berättat det för dem.Klicka för att utvidga...

Sticketr emellan med en SAS Amexrelaterad fråga: Loggade in på Amex sida för att kolla min spend till 2-4-1 men där jag tidigare hittad eknappen för att kolla Eusrobonusomsättningen hittar jag inte längre knappen - och ingenstans annars heller. Någon som vet, har jag blivit blind, hur får jag fatt på denna info numera?

gdaily skrev:Sticketr emellan med en SAS Amexrelaterad fråga: Loggade in på Amex sida för att kolla min spend till 2-4-1 men där jag tidigare hittad eknappen för att kolla Eusrobonusomsättningen hittar jag inte längre knappen - och ingenstans annars heller. Någon som vet, har jag blivit blind, hur får jag fatt på denna info numera?Klicka för att utvidga...

Ibland försvinner den. Absolut lättast att kolla sådan info i appen dock.

Såhär brände jag 22M MR med hjälp av Chatflights:

1.2M för SIN-ICN-HND för 2 pers i maj 23

1.4M för HND-SIN för 2 pers i maj 23

8M för 9 nätter på Ritz-Carlton Tokyo

Resterande 11M till QR för Aviosbonusen.

Får se vad jag gör med Centurion därefter. Hade litat åt att säga upp om det inte vore för att jag nyligen upptäckt F Lounge benefit på FRA/MUC. Kombinera med många (MÅNGA) resor ARN <-> ZRH och tentativ HON-push i år och nästa år kanske det ändå är värt att stanna och köra mellanlandningar för status miles.

jerixon skrev:Miles and More har ju redan ett utmärkt kort i Sverige som blir svårt att bräda oavsett.Jag kör båda =)Klicka för att utvidga...

Jo har varit sugen på M&M kortet. Får se vad det ger - dock vore det najs om Amex skulle kunna ge något med LH istället för SAS.

Dbodenfo skrev:Något jag har diskuterat med Amex kundtjänst är att göra sina önskemål höra om flygprogram. Jag själv är mer intresserad av Miles & More och har berättat det för dem.Klicka för att utvidga...
Ett litet problem: Miles & More verkar inte finnas som transfer partner till Amex någonstans, så det handlar inte bara om begränsat utbud i Sverige.

Åtminstone finns M&M inte för USA, UK, Tyskland, Benelux, Sverige eller det internationella euro-kortet.

De här finns i Tyskland: Membership Rewards® Transferpartner

Tomas E skrev:Ett litet problem: Miles & More verkar inte finnas som transfer partner till Amex någonstans, så det handlar inte bara om begränsat utbud i Sverige.Åtminstone finns M&M inte för USA, UK, Tyskland, Benelux, Sverige eller det internationella euro-kortet.De här finns i Tyskland:Membership Rewards® TransferpartnerKlicka för att utvidga...

Påpekande som är något (okej, väldigt) off-topic, men: i Tyskland är den vanligaste poängöverföringen MR -> Payback (flik på sidan som länkas, allmänt bonusprogram) -> M&M. Kvoten blir dock bara 2:1 om jag minns rätt så inte lika bra som till de andra programmen.

Tomas E skrev:Ett litet problem: Miles & More verkar inte finnas som transfer partner till Amex någonstans, så det handlar inte bara om begränsat utbud i Sverige.Åtminstone finns M&M inte för USA, UK, Tyskland, Benelux, Sverige eller det internationella euro-kortet.De här finns i Tyskland:Membership Rewards® TransferpartnerKlicka för att utvidga...

Finns i Belgiska Amex genom SN Brussels samt med Swiss. Sen har ju både Platinum och Centrumen LH lounger att besöka så det finns ett samarbete med LH och Amex på något sätt.

Sådärja, då var omplaneringen i poängsamlandet samt kortrokaden klar.

Amex Gold -> Amex Green

M&M World MC (Resurs Bank) -> M&M Prime World MC (Resurs Bank)

Planerar att lägga 99% av min spend på M&M-kortet, till skillnad från tidigare då jag försökte lägga så mycket som möjligt på Amexet.

H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Varför behåller du amexet/vilken spend tänker du använda den till?Klicka för att utvidga...
Skadar väl inte att byta ner till ett grönt Amex utan årsavgift för att hålla kontot vid liv utan avsikt att spendera. Överväger ett liknande upplägg då jag lutar mot att säga upp eller byta ner mitt Platinum till ett grönt och lägga över min spend på antingen SAS MC Premium eller Miles&More Prime MasterCard

Back