Senaste nytt

Tips på hotell - Bohusläns kust

Tack för alla tips!
Det är bar 3 nätter vi kommer att kunna vara på plats (vi bilar ner fr. Stockholm). Jag har hittat boenden på Sea Lodge i Smögen, Stora Hotellet i Fjällbacka alt. Hotell Kungshamn Suites i Kungshamn (verkar vara granne med Smögen) Vilket av dessa ställen skulle ni rekommendera?
Hur är orterna Smögen vs. Fjällbacka?

Har även hittat tillgänglighet på Gullmarsstrand Hotell & Konferensi Fiskebäckskil.
Någon med erfarnhet?

hur är dessa orter Smögen, Fjällbacka samt Fiskebäckskil om jämför dessa med varandra? Pittoreskt, sjyssta restauranger, folkliv lite trevliga små boutiquer för fru toer00. Samt möjlighet att göra båtutflykter längre ut i havsbandet?

Har även hittat tillgänglighet på Gullmarsstrand Hotell & Konferensi Fiskebäckskil.
Någon med erfarnhet?

hur är dessa orter Smögen, Fjällbacka samt Fiskebäckskil om jämför dessa med varandra? Pittoreskt, sjyssta restauranger, folkliv lite trevliga små boutiquer för fru toer00. Samt möjlighet att göra båtutflykter längre ut i havsbandet?

Trevliga ställen allihopa men Smögen mer bröt än Fjällbacka som är lite lugnare. Det är en bit att gå (om ni inte ska ta bilen över bron till Smögen) från Kungshamn, man kan säkert ta någon buss över bron också? Otroligt fina vy att ta lite bilder om ni går över bron :)
Är ni i Fjällbacka rekommenderar jag att ni kör vidare upp till Grebbestad för där är trevligt också (lunch på Grebys alltid bra)
Är det bara bra väder kommer ni få fantastiska dagar i underbara Bohuslän! Välkomna!
Glöm inte badbyxorna nu när ni ska få bada i riktigt vatten också ;)

Någon med erfarnhet?

Fiskebäckil har en ok restaurang som heter Brygghuset med en av de största whiskeysortimenten jag vet. Fiskebäckil är pittoreskt helt klart men väldigt litet så det finns inte fantastiskt mycket att uppleva. Mer för de som har båt eller sommarstuga där. Glöm shopping i Fiskebäckil eller glöm shopping överhuvudtaget på dessa ställen. Möjligtvis kan hon lite tillfredsställelse på Smögenbryggan om hon gillar krimskrams och seglarkläder. Folkliv finns i Fiskebäckil men Smögen är mer känt för detta och då framförallt bryggan. Fjällbacka är något större och också mysig. Båtutflykter kan du fixa med utgångspunkt Smögen eller Lysekil skulle jag säga och du tar bara båten över till Lysekil från Fiskebäckil.

Jag har bott på Gullnarsstrand och kan bara säga att undvik villorna som ligger på berget bakom. Vi fick rum i en av dem och det var branta trappor upp som var lagom kul att gå upp i med bagaget. Utsikten var dock riktigt bra med solnedgång över Lysekil. Det är fint och deras matsal ligger på en brygga rakt ut i vattnet. Frukosten var typisk Svensk standard, tänke Elite eller Nordic Choice.

Någon med erfarnhet?

Fjällbacka alla dagar!

Tack för alla tips!
Kungshamn (verkar vara granne med Smögen)

Det är nära över vattnet, men det tar 20-27 minuter med buss. Går mindre än en gång i timmen, sista bussen 00:11.

Det brukade finnas en båt mellan Kungshamn och Smögen, och det verkar som det går fortfarande: Zitabåtarna

Nykokta havskräftor från handlare i auktionshallen rekommenderas. Det går även att köpa kräftor och räkor på Resö.

Hur är restaurangkvaliteten på lokala restauranger i Smögen resp. Fjällbacka?
Jag menade Fjällbacka för Gullmatstrand då är det för mig Fjällbacka alla dagar. Restaurangerna är ganska lika i Smögen och Fjällbacka men ett lite större utbud i Smögen som är en större ort än Fjällbacka.
Smögen är trevligt men kan vara ett herrans liv och Fjällbacka lugnare och mer genuint Bohuslän.

Toppen