Senaste nytt

Tips på hotell - Bohusläns kust

toer00

Medlem
Kära BC:are,

Efter årets Palma resa så tänkte vi åka ner til Bohusläns kusttrakter i slutet av juli. Typ Marstrand, Lysekil, Smögen alt. Strömstad m.fl. Varken jag eller fru toer00 har varit där tidigare.

Vi gillar vacker, natur, sjysta butiker, BRA restauranger gärna med en viss mån av autencitet.

Vart åker vi? Tips på hotell? Design, Boutique minimum 4 stjärnor, morderna rum, havsnära och nära till allt...
 

FilipJ

Medlem
Kul, Bohuslän är fantastiskt! Min erfarenhet av hotell i landskapet är dock begränsat pga tillgång av eget sommarställe.
Vill oavsett kommentera ”nära till allt”. Hotellen kan vara nära till allt i samhället det ligger i, men Bohuslän är långt, smalt och ibland med långa och små vägar till andra orter. Bor ni t ex på Marstrand har du väldigt långt till ”allt annat än Marstrand”.
Just Marstrand är nog ett bra riktmärke med er önskelista. Högre prisbild än på många andra ställen, men butiker, historia och mat finns i större utbud än på de flesta andra ställen i Bohuslän.
 

Taggen

Medlem
Kära BC:are,

Efter årets Palma resa så tänkte vi åka ner til Bohusläns kusttrakter i slutet av juli. Typ Marstrand, Lysekil, Smögen alt. Strömstad m.fl. Varken jag eller fru toer00 har varit där tidigare.

Vi gillar vacker, natur, sjysta butiker, BRA restauranger gärna med en viss mån av autencitet.

Vart åker vi? Tips på hotell? Design, Boutique minimum 4 stjärnor, morderna rum, havsnära och nära till allt...
Det är tyvärr tunnsått med bra hotell i Bohuslän. Glöm Lysekil om du har krav på ditt boende för där finns inga hotell värda namnet. Kanske Strandflickorna om det kniper Jag har bott på Björholmens Marina på Tjörn som har någorlunda standard. Vi bodde på Gullmarsstrand Hotell i Fiskebäckkil också med ok standard och då kan du bara ta båten över tll Lysekil. Glöm Vann SPA vid gullmarsfjorden då hotellet påminner en del om ett sjukhus med 25 år gammalt kakel i badrummet.

Börja på Marstrand och kör sedan upp till Tjörn till Kyrkesund och sedan till Skärhamn. Fortsätt upp till Orust (Uddevalla kan du skita i) och upp till Ellös och över till Gullholmen med båten. Vidare till Fiskebäckil och över Gullmarn till Lysekil och sedan upp till Kungshamn och Smögen och sedan upp till Hamburgsund, Fjällbacka och upp till Strömstad med en avstickare till Kosteröarna och sedan hem.
 

GOTBound

Medlem
Marstrands Havshotell är ett trevlig hotel och spa med utsikt över Carlstensfästning och Marstrandsön.
Ang. Vann håller jag med @Taggen
Bokenäs har blivit resort och spa igen efter varit flyktingförläggning under åren då den verksamheten det gav bättre avkastning, relativt nybyggt SPA som iallafall före flyktingförläggning var bra. Lägenhetshotellen hoppas jag att de renoverat för de var inte ens roliga före flyktingförläggningstiden.
 
Stenungsbaden är inte västkusten och glöm Vann. Du får ta dig mer norrut. Strandflickorna i Lysekil är mysigt men enkelt. Tanums Gästgiveri är ett enkelt men bra mat, Scandic Laholmen är lite bättre än Scandicsnittet och Park har bra mat. Sedan finns ett Choice i Strömstad men väldigt ockuperat av Norrmän som hela Västkusten norr om Fjällbacka är.
 
Stenungsbaden är inte västkusten och glöm Vann. Du får ta dig mer norrut. Strandflickorna i Lysekil är mysigt men enkelt. Tanums Gästgiveri är ett enkelt men bra mat, Scandic Laholmen är lite bättre än Scandicsnittet och Park har bra mat. Sedan finns ett Choice i Strömstad men väldigt ockuperat av Norrmän som hela Västkusten norr om Fjällbacka är.
Strömstad Spa & Resort är stängt.
 

LPC123

Medlem
Om ni ska ta er till Strömstad bör ni ta en avstickare till Resö! en mysig liten ö med bra restaurang vid vattnet. Koster öarna är också värt ett besök.
Fjällbacka och Brebbestad är pärlor som inte bör missas.
 
Toppen