Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Den av AB citerade DN-artikeln nämner:

"Vid 14-tiden på torsdagen lämnade Svensk pilotförening in sitt strejkvarsel till Medlingsinstitutet i Stockholm. Det innebär att omkring 900 piloter i Skandinavien går ut i strejk med start den 29 juni om SAS-ledningen inte backar och ger med sig i förhandlingarna, enligt Martin Lindgren, ordförande i SAS-sektionen på Svensk Pilotförening.

Han räknar med att strejken kan påverka uppemot 250 avgångar och 45 000 resenärer om dagen om det går så långt."

Det mest oväntade jag har läst på länge.

Klockren tajming för att göra maximal skada på alla sätt. Vet inte jag hoppas på konkurs bara för att piloterna ska bli arbetslösa, eller att det ska lösa sig. 50/50 på den.
+1 på den. Och det är väl bara en föraning om hur läget skulle vara om danskarna ensamma kapar företaget. Blir riktigt förbannad, trots (eller kanske pga) min ngt vänsterlutande själ. Så djäkla självdestruktivt!

Spännande att höra vad piloterna går ut med för snyftstory i media.

Vore väldigt intressant med öppna kort. Vad kräver piloterna för villkor. Exakt vad har de för villkor idag.

Hoppas SAS ledning har is i magen att låta piloterna strejka tills deras pengar tar slut, och att det går att stappla fram med Connect och Link under tiden + fortsätta bygga de organisationerna för att bli helt ta bort makten från strejkhungriga piloter.

Blir detta spiken i kistan och alla piloter blir av med jobbet?
Har pilotföreningen läst senaste kvartalsrapporten? Vad tror de kommer hända vid strejk? Att sas magisk trollar fram mer pengar eller kommer blöda ännu mer under de månader some normalt är bolagets bästa?

Spännande att höra vad piloterna går ut med för snyftstory i media.

Vore väldigt intressant med öppna kort. Vad kräver piloterna för villkor. Exakt vad har de för villkor idag.

Hoppas SAS ledning har is i magen att låta piloterna strejka tills deras pengar tar slut, och att det går att stappla fram med Connect och Link under tiden + fortsätta bygga de organisationerna för att bli helt ta bort makten från strejkhungriga piloter.

Det är i och för sig rätt uppenbart att det är Connect och Link som är anledningen till piloternas strejk. Jag tror faktiskt piloterna struntar om de driver SAS i konkurs för de ser ingen framtid för sig själva där ändå. Rätt eller fel är inte min sak att säga men det är inte svårt att se vad som pågår.

Det är i och för sig rätt uppenbart att det är Connect och Link som är anledningen till piloternas strejk. Jag tror faktiskt piloterna struntar om de driver SAS i konkurs för de ser ingen framtid för sig själva där ändå. Rätt eller fel är inte min sak att säga men det är inte svårt att se vad som pågår.
Att låta ett företag gå i konkurs och låta en massa människor bli av med jobbet för att man inte kan fortsätta ha dina guldkantade villkor är väldigt lätt att inse att det är fel.

Blir detta spiken i kistan och alla piloter blir av med jobbet?
Har pilotföreningen läst senaste kvartalsrapporten? Vad tror de kommer hända vid strejk? Att sas magisk trollar fram mer pengar eller kommer blöda ännu mer under de månader some normalt är bolagets bästa?
Tja, det har ju magiskt trollats fram mer pengar vid varenda strejk hittills...

Svårt läge, jag röstade med fötterna här och bokade juli resorna med LH, kände mig som en svikare då men idag känns det mera rätt, alla springer sina egna ärenden här. Trist, tror inte de kånkar det blir i så fall rekonstruktion med nya ägare, lite som Norwegian.

Toppen