Senaste nytt

KLM stoppar biljettförsäljning till Amsterdam

Enligt uppgifter i media så beslutade KLM igår att inte ta med några passagerare på returflygen till Amsterdam under lördagen, d.v.s. de flög tomma tillbaka. Det inkluderade även passagerare som bara skulle vara i transit i Amsterdam.

Enligt KLM ska deras beslut ha berott på att det var absolut kaos på Schipol som var överfullt av passagerare och att passgerarnas säkerhet var i fara (alltså på marken, inte i luften). Förutom vanliga bemanningsproblem på flygplasten ska väder och underhåll av en landningsbana påverkat situationen. Jag noterar samtidigt att SAS enda flyg från Arlanda till Amsterdam igår (SK557) gick till Rotterdam istället.

Last edited:
Enligt KLM ska deras beslut ha berott på att det var absolut kaos på Schipol som var överfullt av passagerare och att passgerarnas säkerhet var i fara (alltså på marken, inte i luften). Förutom vanliga bemanningsproblem på flygplasten ska väder och underhåll av en landningsbana påverkat situationen. Jag noterar samtidigt att SAS enda flyg från Arlanda till Amsterdam igår (SK557) gick till Rotterdam istället.
Lite OT, men samtliga SAS flyg till AMS blev antingen inställda eller omdirigerade till Rotterdam igår... Jag tänkte röra en bokning ARN-AMS som jag har om två veckor, men sitter nu lugnt i båten ett tag för att se om jag överhuvudtaget vill ta mig igenom kaoset. Ringde med SAS i alla fall angående min bokning, och de bekräftade att gårdagens ändringar berodde på köerna och kaoset på AMS.

KLM är kundorienterade, SAS är fast beslutna om att fortsätta torpedera bilden av sig själva som seriöst bolag. Jag blev själv ombokad till SAS av KLM häromdagen för SAS flyg gick innan KLMs egna. Det hade aldrig hänt på SAS.
Jeg forstår ikke helt den SAS bashing. Hvad er det SAS har gjort galt?
Jeg kan forstå at flere syntes KLM er helt fantastiske (generelt).
Tror I, at KLM tog dette initiativ, hvis de ikke direkte blev pålagt, ikke at flyve pax ind til AMS?

Jeg forstår ikke helt den SAS bashing. Hvad er det SAS har gjort galt?
Jeg kan forstå at flere syntes KLM er helt fantastiske (generelt).
Tror I, at KLM tog dette initiativ, hvis de ikke direkte blev pålagt, ikke at flyve pax ind til AMS?
Jag tänkte också så - KLM har blivit tillsagda (informellt) att inte ta med passagerare på returflygen och de lydde.

Jag tänkte också så - KLM har blivit tillsagda (informellt) att inte ta med passagerare på returflygen och de lydde.
Holländska NOS (lokala 'SVT') rapporterar att det var begränsad till Cityhopper verksamheten och igår:
I slutet av eftermiddagen beslutade KLM att knappt flyga fler passagerare från europeiska destinationer till Schiphol. Minst 42 Cityhoppers, KLM-flygplan med maximalt 132 passagerare, återvände tomma på grund av beslutet. Tolv flygningar, bland annat från Ibiza, Aten, Paris och Malaga, kunde fortsätta med passagerare ombord.

– Flyg med många transferpassagerare ombord flögs tillbaka tomma, säger talespersonen. "Det gav plats, särskilt vid transferdiskarna på Schiphol. Det blev så fullt där att det fanns ett hot om trängsel." Enligt talespersonen fick flygplanet återvända tomt för att kunna ta bort passagerare från Schiphol.
Källa: KLM verwacht vandaag niet meer leeg naar Schiphol te vliegen | NOS

@Cristoffer Cedergren tycker du som jag, man skall inte boka KLM man vet ju inte om och när de tänker flyga passagerare som har betalt biljett, jag tänker inte boka, du bokar ju inte SAS på grund av ev. strejk, SAS har inte haft strejk sedan 2019, och i KLM händer i när tid

Alltså, det var ju så mycket pax som inte kom iväg på grund av vädret, så de ville hellre ge sig själva lite handlingsutrymme än att behöva boka om ännu fler. Det är ju bättre att folk stannar på ursprungsdestinationen än att de kan tvingas sova på Schiphol.

Alltså, det var ju så mycket pax som inte kom iväg på grund av vädret, så de ville hellre ge sig själva lite handlingsutrymme än att behöva boka om ännu fler. Det är ju bättre att folk stannar på ursprungsdestinationen än att de kan tvingas sova på Schiphol.
Absolut, men en hel del lär ju ha haft Amsterdam som slutdestinaition och de fick inte heller komma med.

Toppen