Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Jag läser på SAS hemsida att "APIS-uppgifterna om dig och alla andra som ingår i din bokning måste tillhandahållas senast 72 timmar före avgång" för resor till USA. Jag tolkar det som att det inte är krav på att man måste uppge sitt passnummer i samband med bokning av resan? Jag tänkte nämligen göra det i dagarna men har inte fått mitt nya pass än (jag ansökte för fyra veckor sedan, så det borde komma inom 1–2 veckor).

Resan är planerad till i slutet av juli.

Jag läser på SAS hemsida att "APIS-uppgifterna om dig och alla andra som ingår i din bokning måste tillhandahållas senast 72 timmar före avgång" för resor till USA. Jag tolkar det som att det inte är krav på att man måste uppge sitt passnummer i samband med bokning av resan? Jag tänkte nämligen göra det i dagarna men har inte fått mitt nya pass än (jag ansökte för fyra veckor sedan, så det borde komma inom 1–2 veckor).

Det stämmer. Du fyller i dessa vid ett senare skede.

Går att fylla i på flygplatsen också, men det är inte att rekommendera. Dels tar det en massa tid och man kan åka på diverse kontroller om man har otur.

Går att fylla i på flygplatsen också, men det är inte att rekommendera. Dels tar det en massa tid och man kan åka på diverse kontroller om man har otur.

Senaste två gångerna med SAS har jag fått upprepa allt på flygplatsen trots att jag fyllt i innan för att det "fallit bort ur systemet" som de sa :)

• Gilla
Reactions: fcx
Nästan men inte riktigt, det som krävs är
- covid-test max en dag gammalt (antigen/lateral flow räcker, PCR behövs inte och är nog mest onödigt då den form av test är dyrare, känsligare och svaret tar längre tid) - alternativt max 90 dagar gammalt tillfrisknandebevis ("documentation of recovery") vilket väldigt få har möjligheten att få i Sverige. Obs att max en dag gammalt innebär när som helst under avresedagen eller dagen innan, så ett test på morgonen dagen före avresedagen funkar även om det är >24 h.
- vaccinbevis
- ESTA
- pass
- en blankett "Combined Passenger Disclosure and Attestation to USA" som flygbolagen normalt tillhandahåller, endera genom en länk som kan skrivas ut (så gjorde bl.a. Finnair inför min resa kommande vecka) eller genom att pappersversion finns att fylla i på plats (så har SAS gjort ibland, åtminstone tidigare i år). En anledning till att det kan vara svårt att googla fram blanketterna från CDC är att flygbolagen numera har sina egna anpassade versioner, t.ex. fanns det en Finnair-logga på den som jag skulle fylla i.
- och så måste man lyckas ta sig genom säkerhetskontrollen i tid :D

Edit: här är länken till Finnairs blankett om du vill se hur den ser ut.

Dom har alltså sänkt giltighetstiden på antigen test från 72h (eller var det 48h?) som gällde senast i vintras mot högst 24h nu?

Toppen