Senaste nytt

SAS ställer in 4000 flighter under maj-aug 2022 (ca 5% av flighterna)

När det börjar handla om att man blir ombokad flera dagar från den avgång man köpt biljett till kan det vara bra att känna till sina rättigheter enligt EU 261/2004 i fråga om rätten att bli ombokad. Man har - oavsett hur lång tid i förväg flygbolaget ställer in och oavsett varför flygbolaget ställer in - rätt att bli ombokad till likvärdiga transportvillkor. Enligt hovrättspraxis innebär det att ombokningar till andra dagar inte är likvärdiga transportvillkor och också att man har rätt att bli ombokad till andra flygbolag, om det flygbolag som ställt in flyget saknar alternativ för den dag man köpt biljett till.

Sen lär SAS knappast boka om till andra bolag ens inom Star Alliance även om man upplyser SAS om sina rättigheter, utan det man i en sådan situation får göra är att själv köpa en ny biljett och kräva mellanskillnaden från SAS.
 
När det börjar handla om att man blir ombokad flera dagar från den avgång man köpt biljett till kan det vara bra att känna till sina rättigheter enligt EU 261/2004 i fråga om rätten att bli ombokad. Man har - oavsett hur lång tid i förväg flygbolaget ställer in och oavsett varför flygbolaget ställer in - rätt att bli ombokad till likvärdiga transportvillkor. Enligt hovrättspraxis innebär det att ombokningar till andra dagar inte är likvärdiga transportvillkor och också att man har rätt att bli ombokad till andra flygbolag, om det flygbolag som ställt in flyget saknar alternativ för den dag man köpt biljett till.

Sen lär SAS knappast boka om till andra bolag ens inom Star Alliance även om man upplyser SAS om sina rättigheter, utan det man i en sådan situation får göra är att själv köpa en ny biljett och kräva mellanskillnaden från SAS.
Det är väldigt dyrt att köpa en enkel biljett i Business till USA :rolleyes:. Kan ju bli bra spend men man behöver nog ligga ute med pengarna länge. Och hur bevisar man att sas inte ville boka om till andra bolag?
 
Det är väldigt dyrt att köpa en enkel biljett i Business till USA :rolleyes:. Kan ju bli bra spend men man behöver nog ligga ute med pengarna länge. Och hur bevisar man att sas inte ville boka om till andra bolag?
Man antecknar vem man tala med och vad som sagts, helst spelar in samtalen, skärmdumpar på ev chat. Mail konversation sparas naturligtvis.

Då torde man ha gjort det sannolikt att SAS inte har velat boka om till annat bolag och bevisbördan har fallit tillbaka på SAS. Kan SAS sedan inte presentera en PNR med annat bolag och likvärdiga transportvillkor som mottagits av resenären så är vågskålen i rätt ende.

Men att lägga ut för enkla businnessbiljeter själ som man får vänta och strida för att få ersättning för är nog det som avskräcker de flesta. Det vet flygbolag, därför kan man hålla på som man gör.
 
Noterar att samtliga flygningar inrikes till/från Luleå med SAS opereras av Xfly med CR Jet 900 från midsommar till mitten av augusti, vilket borde innebära halverad kapacitet på samtliga avgångar på en av de största linjerna inrikes, vilket kommer dra upp priserna.

En hel del förändringar på denna linje på sistone, först SAS Connect på samtliga avgångar från mitten av maj och därefter XFly :).
 
Noterar att samtliga flygningar inrikes till/från Luleå med SAS opereras av Xfly med CR Jet 900 från midsommar till mitten av augusti, vilket borde innebära halverad kapacitet på samtliga avgångar på en av de största linjerna inrikes, vilket kommer dra upp priserna.
.
Jepp har tre t.o.r under denna tiden, 4-6000:- Trodde inte det var sant när jag bokade. Fick ngn för 800:- typ 1015 en förmiddag, resten var typ 2800:- enkel. Men glad att jag bokade då jag gjorde, en kollega skall med och när han bokade så var det iofs samma priser men typ 3 platser kvar. Så skall man till/från Luleå kommer man få slita i sommar gissar jag.
 
Jepp har tre t.o.r under denna tiden, 4-6000:- Trodde inte det var sant när jag bokade. Fick ngn för 800:- typ 1015 en förmiddag, resten var typ 2800:- enkel. Men glad att jag bokade då jag gjorde, en kollega skall med och när han bokade så var det iofs samma priser men typ 3 platser kvar. Så skall man till/från Luleå kommer man få slita i sommar gissar jag.

Jag kollade på två turer till/från Göteborg i juni och juli. Inte ett enda flyg till Stockholm efter kl 1330. Inget till Göteborg före lunch (däremot ett 2130). Dock var det inga provlem att hitta biljetter vid dåliga tider för under 400kr.

Uppenbarligen har man kraftigt prioriterat ner inrikes under sommaren när det är få affärsresenärer. Lär slå även mot utrikes med anslutning.

Men till Göteborg går det åtminstone att ta tåg på rimlig tid, om det funkar. Jobbigare med Luleå...
 
ARN-OSD har varit såhär hela våren, Xfly CRJ-900 där det oftast var A320 förr i tiden. 3000-3500kr t/r tors-sön flera månader framåt och ingen större prishöjning närmare avgång. Proppfullt till sista stolen på de flighter jag varit på. Plus-skylten har dessutom suttit bak vid rad 13-14.

Det har inte funnits några rabatter på F&F, men sedan helt plötsligt på en happy weekend "Travelers explore Scandianavia"-kampanj fanns det t/r för ca ~1100kr t/r helt random. Kanske kan vara värt att ha i åtanke när man jagar plåtar till Luleå.
 
Jag kollade på två turer till/från Göteborg i juni och juli. Inte ett enda flyg till Stockholm efter kl 1330. Inget till Göteborg före lunch (däremot ett 2130). Dock var det inga provlem att hitta biljetter vid dåliga tider för under 400kr.

Uppenbarligen har man kraftigt prioriterat ner inrikes under sommaren när det är få affärsresenärer. Lär slå även mot utrikes med anslutning.

Men till Göteborg går det åtminstone att ta tåg på rimlig tid, om det funkar. Jobbigare med Luleå...

Jag har av händelse tittat på en resa till ARN i mitten av december, det finns två avgångar tillbaka till GOT på söndagen:
Kl 11:45 och kl 19:25.
 
Har resa bokad till Frankfurt om några veckor och ser att flygplanstyp plockats bort i bokningen bara på utresan, kan inte svära på att den funnits där innan. Men kan man se det som en hint att flighten kommer ställas in eller är det helt normalt att den infon saknas så kort inpå? Vid bokningar finns ju alltid flygplanstyp bokat liksom.
 
Har resa bokad till Frankfurt om några veckor och ser att flygplanstyp plockats bort i bokningen bara på utresan, kan inte svära på att den funnits där innan. Men kan man se det som en hint att flighten kommer ställas in eller är det helt normalt att den infon saknas så kort inpå? Vid bokningar finns ju alltid flygplanstyp bokat liksom.
Kolla på Expertflyer vad det står för flygplanstyp.
 
Toppen