Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Tonen skruvas upp. Nu annonserar svensk pilotförening på min facebook och låter hälsa att de gärna berättar för ledningen i SAS hur bolaget ska skötas:

Skrämmande utveckling. Det ser verkligen inte ljus ut att hitta en lösning. Piloterna borde fokusera på att köra bussen i luften och vara en del av teamet istället för att stå utanför och leka företagsledare med primadonna-fasoner.

Om SAS går i konkurs, vad tror pilotföreningen att deras medlemmar vinner på det? Att arbetarkamraterna "pilot på SAS" har försvarat den svenska modellen in i döden mot det elakt blodutsugande kapitalet?

De piloter som inte blir arbetslösa vid en konkurs och som hittar nya pilot-jobb kommer med största säkerhet få betydligt sämre villkor än vad de har idag. Det är så dags att vakna då.

Vilt spånande: Omorganisation (ev i samband med en formell rekonstruktion) som lägger ner flygverksamheten i SAS Scandinavia, behåller Link och Connect, och sedan bygger nytt longhaul-dotterbolag. Det har tidigare spekulerats i att det inte går eftersom Ryska överflygningsrättigheterna satt i SAS Scandinavia, men de är ju inte riktigt lika stor tillgång nuförtiden.

Vilt spånande: Omorganisation (ev i samband med en formell rekonstruktion) som lägger ner flygverksamheten i SAS Scandinavia, behåller Link och Connect, och sedan bygger nytt longhaul-dotterbolag. Det har tidigare spekulerats i att det inte går eftersom Ryska överflygningsrättigheterna satt i SAS Scandinavia, men de är ju inte riktigt lika stor tillgång nuförtiden.
Inte helt otänktbart med en bas i USA eller Kina, för att få ner crews löner.

Nu spekulerar jag men min känsla är att det inte handlar om enbart pengar i lönekuvertet, då hade det sannolikt varit löst.
•återanställningsrätten (och avtal) för de som sades upp iom pandemin
•arbetstidens förläggning över året
•semesterns förläggning över året
•övriga villkor i avtalet som t ex [Loss of License] osv
Ovanstående punkter känns mer som ”show-stoppers” än 2-4% löneökning under 2 års tid.
Hoppas detta får spelas ut denna gång utan att mer kapital tillförs.
Kanske tanken med att anställa Anko var att man ville ha ngn som osentimentalt kan konstatera ”det här håller inte, vi packar ihop”? :rolleyes:

Frågan är om de kan göra det. Men det är väl lite det som domstols processerna mot facken handlar om. Får de grönt ljus där är det nog mycket som talar för gasen i botten mot en sådan lösning.

Tänkte först att löner till piloter inte kan vara avgörande.. men jag räknade lite lekmannaaktigt på det. Jag läser att SAS har 8-900 piloter anställda, med en snittlön på 93 000 (? läste igår att det var medianlön). Då hamnar vi på utgifter inkl arbetsgivarutgifter osv på typ 1.2 miljard. Vilket är typ hälften av 2021 års förlust... Så visst är det en stor utgift.. men en pilot bör väl ha en hyfsad lön trotsallt

Jag har ingen lösning :D

Nu spekulerar jag men min känsla är att det inte handlar om enbart pengar i lönekuvertet, då hade det sannolikt varit löst.
•återanställningsrätten (och avtal) för de som sades upp iom pandemin
•arbetstidens förläggning över året
•semesterns förläggning över året
•övriga villkor i avtalet som t ex [Loss of License] osv
Ovanstående punkter känns mer som ”show-stoppers” än 2-4% löneökning under 2 års tid.
Hoppas detta får spelas ut denna gång utan att mer kapital tillförs.
Kanske tanken med att anställa Anko var att man ville ha ngn som osentimentalt kan konstatera ”det här håller inte, vi packar ihop”? :rolleyes:

Just återanställning är väl egentligen ett följdproblem. Hade sas haft råd med de övriga villkoren så hade det antagligen aldrig blivit ett problem.

Däremot har det ju varit tydligt från tidigare att de övriga är problem. Sas har mest kunder och mest tryck under semester perioder och behöver då flest piloter. Men det är precis då som piloterna vill ha ledigt. Och mer den utveckling vi har nu mot mer turist och mindre affärs resande gör ju att det blir ett ännu större problem.

En annan sak man beklagat sig över är kort framförhållning på schemat - man vill veta en månad eller två i förväg när man ska flyga, men sas ger bara 2 veckor eller något sådant. Där känns det väl lite mer som att sas faktiskt borde kunna göra ett bättre jobb, dock knappast hela vägen till det som önskas.

Tänkte först att löner till piloter inte kan vara avgörande.. men jag räknade lite lekmannaaktigt på det. Jag läser att SAS har 8-900 piloter anställda, med en snittlön på 93 000 (? läste igår att det var medianlön). Då hamnar vi på utgifter inkl arbetsgivarutgifter osv på typ 1.2 miljard. Vilket är typ hälften av 2021 års förlust... Så visst är det en stor utgift.. men en pilot bör väl ha en hyfsad lön trotsallt

Jag har ingen lösning :D

sidenote -

"At Ryanair, captains based at London Stansted earn £135,600 (including contributions to a pension scheme). Dublin-based captains working for this company earn up to £156,150 (again, including pension scheme contributions). In the case of Ryanair, seniority does not affect the remuneration of captains in any way."

Pilot salary: How much do pilots earn in 2020? | iCadet.com

Bara betala dom ... herregud

Toppen