Senaste nytt

Problem att få tid att förnya svenskt pass

apknug

Medlem
Tvärtom - det är säkert så att det finns större resusrer för pass-förnyelse nu än "förr-i-världen".


.

Jag undrar om det är så. I Stockholms län finns förvisso en rad stationer att söka pass på. De har blivit fler de senaste åren.

Men jag hjälpte svärföräldrarna med att boka tid i Jönköpingslän. Ett hyffsat
Geografiskt stort län med knappt 400 000 invånare.

Det finns tre (3) stationer att söka pass på; Jönköping, Eksjö och Ljungby. Det blev Ljungby som hade en (1) kamerapass maskin......


På Hedenhös tid så fick man ett handskrivet pass i luckan på valfri polisstation.
 

Plus

Medlem
Jag undrar om det är så. I Stockholms län finns förvisso en rad stationer att söka pass på. De har blivit fler de senaste åren.

Men jag hjälpte svärföräldrarna med att boka tid i Jönköpingslän. Ett hyffsat
Geografiskt stort län med knappt 400 000 invånare.

Det finns tre (3) stationer att söka pass på; Jönköping, Eksjö och Ljungby. Det blev Ljungby som hade en (1) kamerapass maskin......

Bytte ni till Kronobergs län? Har försökt söka i Kronobergs län men ser knapert ut med tider.
 

SK989

Medlem
Att ha 10 års giltighetstid för pass (åt vuxna medborgare) är ju inte direkt något ovanligt. En majoritet av de nordiska länderna har 10 års giltighetstid för sina pass - det är bara Sverige och Finland som har 5 års giltighetstid även för vuxna. Sverige skulle ju också kunna ha 10 års giltighetstid, vilket väl mer eller mindre halverar behovet av att utfärda nya pass på sikt jämfört med idag.

Sverige har sedan ett antal år dragit ned på utfärdandet av pass på en rad svenska ambassader och konsulat. Med undantag för provisoriska pass i A4-format så utfärdar inte någon svensk ambassad eller konsulat i hela Norden eller Baltikum några pass längre. De svenskar som bor i Norden eller Baltikum är alltså hänvisade att i första hand söka pass hos Polisen i Sverige. Även i flera EU-länder var det bor många svenskar går det inte att ordna nytt pass på någon svensk ambassad eller konsulat. Malta, Irland och Belgien (var som bekant Bryssel är huvudstad) är exempel på EU-länder var svenskar inte längre kan få ett nytt pass - de är i huvudsak hänvisade att ordna nytt pass när de är i Sverige.

I USA fanns förut en s.k. mobil passmaskin som skickades runt till de olika svenska konsulaten i hela USA för utfärdande av pass enligt ett tidsbestämt schema så att t.ex. svenskar boende i Kalifornien eller Florida kunde ordna nya pass i den delstat var de bor. Denna service har upphört och svenskar boende i USA kan bara ordna nya pass i New York eller Washington DC vilket säkert funkar bra om man bor på östkusten i USA men bor man i t.ex. Kalifornien är det en lång och inte sällan dyr resa varvid jag gissar att de flesta svenskar som bor i andra delar av USA än östkusten snarare ordnar nytt pass när de är på besök i Sverige.

Detta är också en bidragande orsak till att polisen i Sverige har fått ökat tryck vad gäller passansökningar. Och ett tecken på att en samhällsservice som förut fanns på många ambassader och konsulat har monterats ned.
 
Last edited:

marbe166

Medlem
Därtill att polisen förväxlat för och efternamn på 20 000 pass (vilket inte var ett aprilskämt).

Det är ett annat problem, som inte har med pandemin att göra.

Att det sen bara finns möjligheten att boka fler tider än en och dessutom utan namn vilket nu fått till konsekvens att det säljs passtider på Blocket...

Att den möjligheten finns är också ett annat problem, som inte heller det beror på pandemin. Dock är en konsekvens av det höga trycket att detta problem förstärks.

Allt detta är alltså "pandemins fel"...?

Nej, felet ligger hos medborgarna som inte förnyat sina pass under pandemin. Viss beskyllan kan läggas på polisen för uppmaningen att inte förnya under andra halvan av 2021, och därefter inte tagit tillräcklig höjd för ökat tryck under 2022, men till syvende och sist ligger den största delen av ansvaret hos medborgarna.
 

SK989

Medlem
Viss beskyllan kan läggas på polisen för uppmaningen att inte förnya under andra halvan av 2021, och därefter inte tagit tillräcklig höjd för ökat tryck under 2022, men till syvende och sist ligger den största delen av ansvaret hos medborgarna.
Absolut. Köer i sjukvården är också medborgarnas fel förstås. Liksom bilköerna. Och köerna till säkerhetskontrollen på flygplatserna. Dumma medborgare som inte lär sig att inte köra bil nära alla andra vill. Eller flyga när alla andra vill.
 

mha321

Medlem
Det handlar ju också om vad man gör när det händer.

Danmark hade samma problem 2021. Då ökade man bemanning och antal tider.

Finland har samma problem nu. Då ökar man bemanning och antal tider, och prioriterat om.

Norge har samma problem nu. Då ökar man bemanning och antal tider.

Sverige? Vi diskuterar att dra ner antal tider, åtminstone på Arlanda. Och väntar tills köerna har exploderat istället för att titta på den typen av lösningar när de börjar öka och man kan förutsätts explosion.

Norge såg problemen i februari och började jobba på det då. Det är helt omöjligt att det inte var synligt även i Sverige åtminstone i februari, men vi tog inte då fram en plan för att hantera det. Men den svenska modellen för det mesta i förvaltningen idag är ju reaktiv, inte proaktiv.


Edit: en referens, som nog tyvärr är bakom paywall: Danskar får nytt pass på ett par dagar | SvD
 

intuition

Medlem
Absolut. Köer i sjukvården är också medborgarnas fel förstås. Liksom bilköerna. Och köerna till säkerhetskontrollen på flygplatserna. Dumma medborgare som inte lär sig att inte köra bil nära alla andra vill. Eller flyga när alla andra vill.

Det är inte en rättvis jämförelse.
Om man ska göra en analogi mot sjukvården skulle det väl snarar vara om snabbt uppstående köer i sjukvården som beror på att många medborgare valde att inte söka vård för enklare åkommor under pandemin och nu alla behöver hjälp?
Ja, deras hjälp-behov är legitimt. Ja, det är sjukvården som behöver svara upp mot behovet. Men det blir också tydligt att i ett sådant läge är det inte helt lätt att inse exakt när pucklen kommer eller ens hur stor den blir.

Det handlar ju också om vad man gör när det händer.

Danmark hade samma problem 2021. Då ökade man bemanning och antal tider.

Finland har samma problem nu. Då ökar man bemanning och antal tider, och prioriterat om.

Norge har samma problem nu. Då ökar man bemanning och antal tider.

Sverige? Vi diskuterar att dra ner antal tider, åtminstone på Arlanda. Och väntar tills köerna har exploderat istället för att titta på den typen av lösningar när de börjar öka och man kan förutsätts explosion.

Norge såg problemen i februari och började jobba på det då. Det är helt omöjligt att det inte var synligt även i Sverige åtminstone i februari, men vi tog inte då fram en plan för att hantera det. Men den svenska modellen för det mesta i förvaltningen idag är ju reaktiv, inte proaktiv.


Edit: en referens, som nog tyvärr är bakom paywall: Danskar får nytt pass på ett par dagar | SvD

Nu är väl Arlanda ett undantag. Nog har polismyndigheten över hela landet styrt om personal, rekryterat nytt osv för att skapa fler tider?
 

apknug

Medlem
Bytte ni till Kronobergs län? Har försökt söka i Kronobergs län men ser knapert ut med tider.
Ja de måste "vi" gjort, hehe. Var min sambo som fixade. Jäkligt knapert med tider i bägge länen alla fall!

Jönköping, Eksjö och Värnamo ska det bara för formens skull.
 

intuition

Medlem
Att ha 10 års giltighetstid för pass (åt vuxna medborgare) är ju inte direkt något ovanligt. En majoritet av de nordiska länderna har 10 års giltighetstid för sina pass - det är bara Sverige och Finland som har 5 års giltighetstid även för vuxna. Sverige skulle ju också kunna ha 10 års giltighetstid, vilket väl mer eller mindre halverar behovet av att utfärda nya pass på sikt jämfört med idag.
...
Jag tycker också att det vore rimligt med 10 års giltighetstid.
Argumenten emot har varit att "teknik-utvecklingen är så snabb och dubblad giltighetstid leder till att förbättringar tar onödigt lång tid att få i full drift". Jag har däremot inte sett några mer påtagliga fakta om det. Jag har för mig att svenska pass redan i dag anses ligga i den absoluta toppen på säkerhet.
Det kan säkert också finnas oro för att sålda/försfalskade pass också får lång giltighetstid och därmed blir ännu mer attraktiva. Jag kan dela den oron, men tycker att lösningen behöver ligga i polisarbete. Det är väl ändå relativt väl dokumenterat hur den handeln går till.
 
  • Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Jag tycker också att det vore rimligt med 10 års giltighetstid.
Argumenten emot har varit att "teknik-utvecklingen är så snabb och dubblad giltighetstid leder till att förbättringar tar onödigt lång tid att få i full drift". Jag har däremot inte sett några mer påtagliga fakta om det. Jag har för mig att svenska pass redan i dag anses ligga i den absoluta toppen på säkerhet.
Det kan säkert också finnas oro för att sålda/försfalskade pass också får lång giltighetstid och därmed blir ännu mer attraktiva. Jag kan dela den oron, men tycker att lösningen behöver ligga i polisarbete. Det är väl ändå relativt väl dokumenterat hur den handeln går till.
Jag roade mig med att kolla hur det är med pass och giltighetstid inom EU och Norden vilket totalt utgör 30 länder. Av dessa 30 länder har 25 en giltighetstid på 10 år för pass åt vuxna medborgare. Ett land (Belgien) har 7 års giltighetstid medan fyra länder har 5 års giltighetstid för pass (Finland, Luxemburg, Portugal och Sverige). Så vi är ganska ensamma i EU/Norden om att bara ha 5 års giltighetstid och 25 av 30 länder tycker uppenbarligen det funkar med 10 års giltighetstid.
 
Toppen