Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det är väl inte helt sant? Finns det verkligen inga bonusalternativ, är de väl skyldiga att boka om dig på en revenue-biljett?
Ja, flygbolaget som ställer in flighten är skyldig att boka om. I detta fall är det inte sas som ställt in flighten utan Thai som jag tolkar det. Då ligger det på Thai att boka in på annan flight. Detta framgår i EU261/2004 och sas har en liten text om det på hemsidan också. Det är här det blir väldigt problematiskt när bokningen är gjord av bolag x men flighter utförs av bolag y.
 
Det är omöjligt för oss att veta vad thai egentligen gjort och vad sas inte kan göra. Alla inklusive kunden skyller på alla. Ibland pratar du om mer än 24h transit, andra gånger om att flyget från Europa går när du borde vara på flyget från Bangkok. Lite svårt att hänga med i exakt vad du hänvisar till och vad som inte funkar och omsorg ursprungsflighten är inställd eller on något annat hände med den.

Om jag inte helt missat syftet är väl detta är ett forum där kan bör kunna ställa frågor utan pajkastning? Just 24h-regeln var vid ett tillfälle intressant att förstå bättre då jag tycker att det är oerhört barnsligt att inte kunna tumma till förmån för bra service, men nog om det. Vid ett helt annat tillfälle har Thai ställt in mitt flyg. Två olika saker, två olika inlägg. Men i detta fall är det nedan som orsakat hela spektaklet, inget annat:

upload_2022-3-28_19-53-58.png


Ja, flygbolaget som ställer in flighten är skyldig att boka om. I detta fall är det inte sas som ställt in flighten utan Thai som jag tolkar det. Då ligger det på Thai att boka in på annan flight. Detta framgår i EU261/2004 och sas har en liten text om det på hemsidan också. Det är här det blir väldigt problematiskt när bokningen är gjord av bolag x men flighter utförs av bolag y.

Tyvärr blir det ju någon form av moment 22 här då Thai faktiskt har bokat om mig på en ny flight. Kruxet är bara att den flighten är då vi flyger BKK-SYD. Men det är Thai medvetna om, se nedan print från Thai. Biljetterna ligger på samma bokning. Kan EU261/2004 vara gällande trots att de faktiskt bokat om mig? Det måste väl ändå vara en "flygbar" biljett? Annars kan de ju boka om mig till 2034 och påstå att de lyckats boka om mig.

Detta är förstås teoretiskt. Sannolikheten att detta kommer lösa sig verkar vara närmare noll.

upload_2022-3-28_19-57-21.png
 
Om jag inte helt missat syftet är väl detta är ett forum där kan bör kunna ställa frågor utan pajkastning? Just 24h-regeln var vid ett tillfälle intressant att förstå bättre då jag tycker att det är oerhört barnsligt att inte kunna tumma till förmån för bra service, men nog om det. Vid ett helt annat tillfälle har Thai ställt in mitt flyg. Två olika saker, två olika inlägg. Men i detta fall är det nedan som orsakat hela spektaklet, inget annat:

Visa bifogad bild 127648



Tyvärr blir det ju någon form av moment 22 här då Thai faktiskt har bokat om mig på en ny flight. Kruxet är bara att den flighten är då vi flyger BKK-SYD. Men det är Thai medvetna om, se nedan print från Thai. Biljetterna ligger på samma bokning. Kan EU261/2004 vara gällande trots att de faktiskt bokat om mig? Det måste väl ändå vara en "flygbar" biljett? Annars kan de ju boka om mig till 2034 och påstå att de lyckats boka om mig.

Detta är förstås teoretiskt. Sannolikheten att detta kommer lösa sig verkar vara närmare noll.

Visa bifogad bild 127649
Forumet är definitivt till för att ställa frågor. Tråkigt att du uppfattar det som pajkastning, det var inte min mening, men jag har haft lite svårt att följa alla turer i det du postat för att veta vad som faktistk har hänt och då blir det lätt missförstånd.

Man kan tycka att 24h regeln är barnslig. Men SAS är stenhårda på den regeln och rubbar inte en millimeter på den, sen har det självklart hänt att agenter tagit egna beslut utanför regeln eller att agenten helt enkelt missat hur lång transfertiden blivit och ändå biljetterat biljetten. Men det är som sagt undantagen som bekräftar regeln.

Bonusresor och inställda delar av bonusresan blir tyvärr moment 22 vilket är extremt frustrerande, men tyvärr något som man har fått lära sig att acceptera vad det gäller bonusresor. Det var sällan ett problem innan pandemin då det var extremt sällan som flyg ställdes in planerat i förväg, men med pandemin är detta något som sker regelbundet från alla flygbolag. Alla bonusresor nu har med andra extremt mycket större risk att hamna i detta moment 22.

EU261/2004 är applicerbar, det är du som kund som väljer vilket alternativ du vill acceptera
  1. Ombokning till samma destination vid tidigast möjliga tillfälle under likvärdiga "conditions"
  2. Senare ombokning enligt passagerarens önskemål till samma destination under likvärdiga "conditions" (subject to seat availability)
  3. Återbetalning av biljetten, samt även returflight till departure flygplatsen om det är relevant (dvs om resan hunnit påbörjats)
Observera att det är du som resenär som bestämmer vilket av dessa 3 alternativ du väljer. Alla flygbolagen brukar normalt erbjuda alternativ 1 som första alternativ. Flygboalget kan inte boka om dig hur de vill utan att erbjuda dig de andra två möjliga alternativen.
Läs gärna på EU 261/2004, finns både som wiki och "lättläst" lagtext som alla kan läsa och förstå utan någon utbildning inom juridik
Flight Compensation Regulation - Wikipedia

Att detta ska lösa sig kan absolut ses som mindre sannolikt, men det ska inte vara omöjligt heller.
Det man behöver veta är ju vad Thai faktiskt gjort, och varför SAS inte kan ändra bokningen till vad Thai ändrat till. Att få fram den informationen r ju dock allt annat än lätt.

Tyvärr sitter ju vi resenärer helt klart i skiten just nu innan trafiken är tillbaka till "normalförhållande" och alla länder öppnar upp igen. Inställda flighter och sturl är tyvärr något som man får ta med i beräkningarna, och saker och ting kan ändra sig helt utan förvarning. Det bästa tipset är att man bokar allt helt flexibelt utifall att något går snett, då får man tillbaka pengarna man investerat i alla fall, eller slipper betala om man avbokar.
 
Att detta ska lösa sig kan absolut ses som mindre sannolikt, men det ska inte vara omöjligt heller.
Det man behöver veta är ju vad Thai faktiskt gjort, och varför SAS inte kan ändra bokningen till vad Thai ändrat till. Att få fram den informationen r ju dock allt annat än lätt.

Då var det min tur att pudla.. Efter ca 20 mail, 10 samtal till SAS och 5 till Thai lyckades vi äntligen hitta en väg framåt, och det var att flytta fram vår BKK-SYD connection ett dygn. Thai informerade om att de hade 2 Business kvar, som de självmant bokade upp, med den tydliga brasklappen att SAS "will need to reissue the tickets within a few hours or they will be cancelled". Sagt och gjort så slängde jag mig på luren och ursäktade mig från morgonmötet. Kom fram strax efter 20 min i kö till en eminent agent som tog ärendet vidare till EB-avdelningen. Pang sa det, så landade två nya itinerarys i inkorgen.

Så just nu ser det ut som att vi fått styr på skutan igen - men jag vidhåller att det faktiskt var Thai som drog lasset här. De var på det direkt och var extremt behjälpliga med att boka om, medan SAS... De var besvärliga från start till slut egentligen. Men det verkar löna sig att inte ge upp.
 
Då var det min tur att pudla.. Efter ca 20 mail, 10 samtal till SAS och 5 till Thai lyckades vi äntligen hitta en väg framåt, och det var att flytta fram vår BKK-SYD connection ett dygn. Thai informerade om att de hade 2 Business kvar, som de självmant bokade upp, med den tydliga brasklappen att SAS "will need to reissue the tickets within a few hours or they will be cancelled". Sagt och gjort så slängde jag mig på luren och ursäktade mig från morgonmötet. Kom fram strax efter 20 min i kö till en eminent agent som tog ärendet vidare till EB-avdelningen. Pang sa det, så landade två nya itinerarys i inkorgen.

Så just nu ser det ut som att vi fått styr på skutan igen - men jag vidhåller att det faktiskt var Thai som drog lasset här. De var på det direkt och var extremt behjälpliga med att boka om, medan SAS... De var besvärliga från start till slut egentligen. Men det verkar löna sig att inte ge upp.
Då är ju allt enligt boken, Thai har gjort det de är skyldiga till. Att SAS är "långsamma" med att ställa ut biljetter är inte försvarbart någon stans, men tyvärr bistra verkligheten nu när biljettering görs av annan avdelning.

Skönt att det löste sig i alla fall.
 
Då var det min tur att pudla.. Efter ca 20 mail, 10 samtal till SAS och 5 till Thai lyckades vi äntligen hitta en väg framåt, och det var att flytta fram vår BKK-SYD connection ett dygn. Thai informerade om att de hade 2 Business kvar, som de självmant bokade upp, med den tydliga brasklappen att SAS "will need to reissue the tickets within a few hours or they will be cancelled". Sagt och gjort så slängde jag mig på luren och ursäktade mig från morgonmötet. Kom fram strax efter 20 min i kö till en eminent agent som tog ärendet vidare till EB-avdelningen. Pang sa det, så landade två nya itinerarys i inkorgen.

Så just nu ser det ut som att vi fått styr på skutan igen - men jag vidhåller att det faktiskt var Thai som drog lasset här. De var på det direkt och var extremt behjälpliga med att boka om, medan SAS... De var besvärliga från start till slut egentligen. Men det verkar löna sig att inte ge upp.

Skönt att det löste sig och med en ganska så praktisk lösning! Att ditt flyg BKK-SYD (och kanske även SYD-WLG?) också var en award-biljett bokat genom SAS var ju dock ganska viktig information som kanske hade varit bra att nämna i din första post. :) Jag utgick bara från att det var ett billigt revenue-flyg med något asiatiskt bolag, som du definitivt inte skulle kunna flytta.
 
Undertecknad är forumets inofficiella glutenfri-resenär och jag missar inte en chans att dela med mig kring detta ämne när tillfälle ges, både i skrift och bild.
Jag har en bokning i PLUS GOT-ARN-LHR senare delen av april.
Processen för att beställa glutenfri måltid, för flyg med en flygtid över 80 minuter, är att kontakta SAS kundtjänst senast 24h före avgång. Det går alltså inte att göra detta vid bokningstillfället eller på hemsidan under Mina bokningar.

I förra veckan chattade jag med en SAS medarbetare och fick besked att nu var GFML [förkortningen för glutenfri måltid på flygbolagsspråk] inlagd på min bokning. Då jag inte fick något bekräftelse-mail blev jag skeptiskt men tänkte ge SAS en chans då dessa ärenden kanske hamnar i en backlog som betas i turordning... nä nu skojar jag allt.
Idag hade jag fortfarande inte fått min bekräftelse och jag kunde heller inte se något under Mina bokningar så jag kontaktade återigen SAS via chatten och fick omgående bekräftat att det inte låg någon GFML inlagd på min bokning. Jag bad SAS medarbetaren att lägga in GFML vilket medarbetaren svarade hurtigt och snabbt att detta nu var gjort, jag fick samtidigt ett mail där det framgår att på sträckan ARN-LHR är det nu ett GFML eller rättare sagt LACTOS AND GLUTEN FREE MEAL CONFIRMED FOR BOUND/GOT MR, samt att jag även under Mina bokningar nu ser 1 Måltid uppgraderad under Måltid vilket är SAS sätt att identifiera att specialmat är beställt.

När jag flyger med British Airways och Finnair så ligger det i min profil att jag vill ha GFML och detta läggs in automatiskt på mina bokningar, samt att jag ser detta tydligt när jag går in och tittar på mina bokningar. 100% hit rate.
Hos Lufthansa väljer jag detta vid bokningstillfället och det framgår tydlig i min bokningsbekräftelse och även när jag går in och tittar på min bokning.

SAS onödigt manuella process i sig är onödigt komplicerat och tidsödande för både mig och SAS, när sedan SAS medarbetare ljuger om att GFML är tillagt till bokningen så blir det ett snäpp värre, ponera en ovan resenär som tror på vad kundtjänst säger och först på flygplanet inser att det inte finns någon mat som denne kan äta utan att bli sjuk.
För att kompensera för sin omständliga process bör SAS omgående börja servera Mikkeller Peter, Pale and Mary ombord ;)
/rant
 
Undertecknad är forumets inofficiella glutenfri-resenär och jag missar inte en chans att dela med mig kring detta ämne när tillfälle ges, både i skrift och bild.
Jag har en bokning i PLUS GOT-ARN-LHR senare delen av april.
Processen för att beställa glutenfri måltid, för flyg med en flygtid över 80 minuter, är att kontakta SAS kundtjänst senast 24h före avgång. Det går alltså inte att göra detta vid bokningstillfället eller på hemsidan under Mina bokningar.

I förra veckan chattade jag med en SAS medarbetare och fick besked att nu var GFML [förkortningen för glutenfri måltid på flygbolagsspråk] inlagd på min bokning. Då jag inte fick något bekräftelse-mail blev jag skeptiskt men tänkte ge SAS en chans då dessa ärenden kanske hamnar i en backlog som betas i turordning... nä nu skojar jag allt.
Idag hade jag fortfarande inte fått min bekräftelse och jag kunde heller inte se något under Mina bokningar så jag kontaktade återigen SAS via chatten och fick omgående bekräftat att det inte låg någon GFML inlagd på min bokning. Jag bad SAS medarbetaren att lägga in GFML vilket medarbetaren svarade hurtigt och snabbt att detta nu var gjort, jag fick samtidigt ett mail där det framgår att på sträckan ARN-LHR är det nu ett GFML eller rättare sagt LACTOS AND GLUTEN FREE MEAL CONFIRMED FOR BOUND/GOT MR, samt att jag även under Mina bokningar nu ser 1 Måltid uppgraderad under Måltid vilket är SAS sätt att identifiera att specialmat är beställt.

När jag flyger med British Airways och Finnair så ligger det i min profil att jag vill ha GFML och detta läggs in automatiskt på mina bokningar, samt att jag ser detta tydligt när jag går in och tittar på mina bokningar. 100% hit rate.
Hos Lufthansa väljer jag detta vid bokningstillfället och det framgår tydlig i min bokningsbekräftelse och även när jag går in och tittar på min bokning.

SAS onödigt manuella process i sig är onödigt komplicerat och tidsödande för både mig och SAS, när sedan SAS medarbetare ljuger om att GFML är tillagt till bokningen så blir det ett snäpp värre, ponera en ovan resenär som tror på vad kundtjänst säger och först på flygplanet inser att det inte finns någon mat som denne kan äta utan att bli sjuk.
För att kompensera för sin omständliga process bör SAS omgående börja servera Mikkeller Peter, Pale and Mary ombord ;)
/rant

Är processen att beställa specialmat för lätt så gör fler det, och då får SAS anstränga sig och betala mer.

Jag kan inte tänka mig en annan förklaring därför att om du betalar för att uppgradera din mat i Go på longhaul är det jätteenkelt! Men då tjänar de också pengar.
 
Undertecknad är forumets inofficiella glutenfri-resenär och jag missar inte en chans att dela med mig kring detta ämne när tillfälle ges, både i skrift och bild.
Jag har en bokning i PLUS GOT-ARN-LHR senare delen av april.
Processen för att beställa glutenfri måltid, för flyg med en flygtid över 80 minuter, är att kontakta SAS kundtjänst senast 24h före avgång. Det går alltså inte att göra detta vid bokningstillfället eller på hemsidan under Mina bokningar.

I förra veckan chattade jag med en SAS medarbetare och fick besked att nu var GFML [förkortningen för glutenfri måltid på flygbolagsspråk] inlagd på min bokning. Då jag inte fick något bekräftelse-mail blev jag skeptiskt men tänkte ge SAS en chans då dessa ärenden kanske hamnar i en backlog som betas i turordning... nä nu skojar jag allt.
Idag hade jag fortfarande inte fått min bekräftelse och jag kunde heller inte se något under Mina bokningar så jag kontaktade återigen SAS via chatten och fick omgående bekräftat att det inte låg någon GFML inlagd på min bokning. Jag bad SAS medarbetaren att lägga in GFML vilket medarbetaren svarade hurtigt och snabbt att detta nu var gjort, jag fick samtidigt ett mail där det framgår att på sträckan ARN-LHR är det nu ett GFML eller rättare sagt LACTOS AND GLUTEN FREE MEAL CONFIRMED FOR BOUND/GOT MR, samt att jag även under Mina bokningar nu ser 1 Måltid uppgraderad under Måltid vilket är SAS sätt att identifiera att specialmat är beställt.

När jag flyger med British Airways och Finnair så ligger det i min profil att jag vill ha GFML och detta läggs in automatiskt på mina bokningar, samt att jag ser detta tydligt när jag går in och tittar på mina bokningar. 100% hit rate.
Hos Lufthansa väljer jag detta vid bokningstillfället och det framgår tydlig i min bokningsbekräftelse och även när jag går in och tittar på min bokning.

SAS onödigt manuella process i sig är onödigt komplicerat och tidsödande för både mig och SAS, när sedan SAS medarbetare ljuger om att GFML är tillagt till bokningen så blir det ett snäpp värre, ponera en ovan resenär som tror på vad kundtjänst säger och först på flygplanet inser att det inte finns någon mat som denne kan äta utan att bli sjuk.
För att kompensera för sin omständliga process bör SAS omgående börja servera Mikkeller Peter, Pale and Mary ombord ;)
/rant
Varför göra nånting enkelt när man kan göra det krångligt?
 
Toppen