Undertecknad är forumets inofficiella
glutenfri-resenär och jag missar inte en chans att dela med mig kring detta ämne när tillfälle ges, både i skrift och bild.
Jag har en bokning i PLUS GOT-ARN-LHR senare delen av april.
Processen för att beställa glutenfri måltid, för flyg med en flygtid över 80 minuter, är att kontakta SAS kundtjänst senast 24h före avgång. Det går alltså inte att göra detta vid bokningstillfället eller på hemsidan under
Mina bokningar.
I förra veckan chattade jag med en SAS medarbetare och fick besked att nu var GFML [förkortningen för glutenfri måltid på flygbolagsspråk] inlagd på min bokning. Då jag inte fick något bekräftelse-mail blev jag skeptiskt men tänkte ge SAS en chans då dessa ärenden kanske hamnar i en backlog som betas i turordning... nä nu skojar jag allt.
Idag hade jag fortfarande inte fått min bekräftelse och jag kunde heller inte se något under
Mina bokningar så jag kontaktade återigen SAS via chatten och fick omgående bekräftat att det inte låg någon GFML inlagd på min bokning. Jag bad SAS medarbetaren att lägga in GFML vilket medarbetaren svarade hurtigt och snabbt att detta nu var gjort, jag fick samtidigt ett mail där det framgår att på sträckan ARN-LHR är det nu ett GFML eller rättare sagt
LACTOS AND GLUTEN FREE MEAL CONFIRMED FOR BOUND/GOT MR, samt att jag även under
Mina bokningar nu ser
1 Måltid uppgraderad under
Måltid vilket är SAS sätt att identifiera att specialmat är beställt.
När jag flyger med British Airways och Finnair så ligger det i min profil att jag vill ha GFML och detta läggs in automatiskt på mina bokningar, samt att jag ser detta tydligt när jag går in och tittar på mina bokningar. 100% hit rate.
Hos Lufthansa väljer jag detta vid bokningstillfället och det framgår tydlig i min bokningsbekräftelse och även när jag går in och tittar på min bokning.
SAS onödigt manuella process i sig är onödigt komplicerat och tidsödande för både mig och SAS, när sedan SAS medarbetare ljuger om att GFML är tillagt till bokningen så blir det ett snäpp värre, ponera en ovan resenär som tror på vad kundtjänst säger och först på flygplanet inser att det inte finns någon mat som denne kan äta utan att bli sjuk.
För att kompensera för sin omständliga process bör SAS omgående börja servera
Mikkeller Peter, Pale and Mary ombord

/rant