Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Börjar känna mig stressad över att behöva göra antigentestet inför USA resan o_O

Jag ska testas på måndag... Så jag är också orolig att någon av oss 5 i ressällskapet testar positivt. Och sen ska man testas igen på torsdag på grund av en kryssning. Usch, man blir paranoid. :confused:

Jag sitter lite värre till än dig, testade positivt för en vecka sen. "Frisk" sen i söndags. Om en vecka åker jag till NY med syrrans kids, och jag testade positivt senast idag. Så jag har en vecka på mig att kroppen skall få väck Covid, vetigudarna om det går vägen.

Det löser sig säkert. Om du är symtomfri i dag så kanske det är tillräckligt med tid. Skriv gärna här hur det går...

Börjar känna mig stressad över att behöva göra antigentestet inför USA resan o_O
Planerat resan i över ett års tid nu....känns ju fruktansvärt snopet om antigenen visar posetivt och man inte har någon symtom alls.

Någon som fått vända vid incheckning och åka hem med lång näsa?

Se det positivt… du behöver inte oroa dig för ett test för hemresan. När jag var i USA ifjol hade jag både stress inför antigentestet innan resan samt antigentestet för hemresan! Hoppas allt går bra - finns inget mer du kan göra än det (utöver att undvika nattklubb kanske…) ;)

Jag sitter lite värre till än dig, testade positivt för en vecka sen. "Frisk" sen i söndags. Om en vecka åker jag till NY med syrrans kids, och jag testade positivt senast idag. Så jag har en vecka på mig att kroppen skall få väck Covid, vetigudarna om det går vägen.

Jag håller tummarna! När jag och frun åkte hade vi varit friska i tre veckor och testade negativt på hemmatest efter cirka två veckor. På stället där vi tog våra antigentest för reseintyget sa sjuksköterskan att det längsta de varit med om var att man testat positivt tre veckor efter konstaterad covid... Deras antigentest är mer noggranna än hemmatesten så det kan vara idé att testa vidare med hemmatest för att kunna boka av med lite marginal.

Jag ska testas på måndag... Så jag är också orolig att någon av oss 5 i ressällskapet testar positivt. Och sen ska man testas igen på torsdag på grund av en kryssning. Usch, man blir paranoid. :confused:

Det löser sig säkert. Om du är symtomfri i dag så kanske det är tillräckligt med tid. Skriv gärna här hur det går...
Liten uppdatering, detta verkar kunna gå vägen. Tre dagar med negativa test, två olika varianter. Näsa och saliv.
Men jag fortsätter med ett test per dag fram tills på onsdag.

Jag ska snart flyga med Copa från Bogota till Los Angeles. Hur skulle ni rekommendera att jag gör med CDC-attesteringspapperna?
1. Ladda ner de generiska papperna, printa ut (måste leta upp ett Internetcafe...:() och fyll i dem och ta med till flygplatsen.
2. Gör inget i förväg, de delar säkert ut "Copa-brand:ade" papper på flygplatsen (som SAS gör i Köpenhamn).
3. Något annat?

Enligt regelverket så räcker det ju med "documentation of recovery" om man testat positivt under de senaste 90 dagarna.

Det som krävs då är:
  • Your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country; and
  • A letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel
Känner du dig fit for travel så är det bara att höra av sig till en läkare som kan ta fram ett sådant här dokument och sen åka iväg till NY :)

Enligt regelverket så räcker det ju med "documentation of recovery" om man testat positivt under de senaste 90 dagarna.

Det som krävs då är:
  • Your positive COVID-19 viral test result on a sample taken no more than 90 days before the flight’s departure from a foreign country; and
  • A letter from a licensed healthcare provider or a public health official stating that you were cleared to travel
Känner du dig fit for travel så är det bara att höra av sig till en läkare som kan ta fram ett sådant här dokument och sen åka iväg till NY :)
Problemet är bara att numera så PCR- testas man ju inte hos vården om man bara är lindrigt sjuk, och det krävs att man gjort det för att få ett tillfrisknande-bevis sedan när man är frisk.

Har inte ens tänkt på att man kanske måste boka tid för test (likt så man gör med boka passtid)? Drar 31/3 och tänkte ta drop-in någonstans men det kanske inte fungerar så?

Har inte ens tänkt på att man kanske måste boka tid för test (likt så man gör med boka passtid)? Drar 31/3 och tänkte ta drop-in någonstans men det kanske inte fungerar så?
Jag skulle rekommendera boka en tid. Eftersom det räcker med Antigen så hade jag bokat en tid på Arlanda samma dag. Varje gång jag har gjort det ligger test-resultatet i inboxen 20-25min senare.

Planerat resan i över ett års tid nu....känns ju fruktansvärt snopet om antigenen visar posetivt och man inte har någon symtom alls.

Någon som fått vända vid incheckning och åka hem med lång näsa?

Nu är jag åter lugn igen :rolleyes: Vi var och testade oss idag och alla 4 var negativa...Tjoooho:D:D
LA here we come:)

Toppen