Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Tjena forumet! Long time/first time. Måste börja med ett stort tack för all den värdefulla kunskap och alla suveräna tips jag fått från medlemmarna genom åren.

Nu till mitt problem, där jag behöver lite inspel:
Har sedan någon månad tillbaka bokat en bonusresa (business, 2-för-1, voucher som fortfarande är giltig) med SAS. Utresa ARN–EWR, hemresa ORD–ARN, i april. Nu är direktflyget hem från Chicago inställt, och för några dagar sedan blev vi – utan att SAS informerade/kontaktade mig, för övrigt – ombokade via CPH. Det innebär en försening på över nio timmar och ankomst 16.45 i Stockholm vilket funkar väldigt dåligt för mitt resesällskap då vi har ett evenemang på kvällen som vi behöver delta i.

Jag har varit i kontakt med kundtjänst på SAS vid tre olika tillfällen för att försöka få till en hemresa dagen innan istället, ORD–CPH–ARN. Alternativt direktflighten EWR–ARN på samma dag som vi nu är bokade. Men det är tvärnej varje gång, med hänvisning till att det inte finns bonusplatser (och inte heller några bokningsklasser som går att omvandla till bonusplatser, när jag frågar om det).

Resan är mer än två veckor bort så någon kompensation relaterad till EU261/2004 fattar jag att det inte är tal om – men enligt regelverket ska väl SAS ändå erbjuda mig ”re-routing /…/ at the earliest opportunity? Och det är ju rimligtvis inte flyget som landar 9+ timmar efter den ursprungliga bokningen. Men kundtjänst hävdar att det är ”andra regler för bonusresor” när jag ber om ombokning. Ska jag fortsätta testa, eller är jag shit out of luck så länge bonusplatser inte dyker upp i systemet?

Tjena forumet! Long time/first time. Måste börja med ett stort tack för all den värdefulla kunskap och alla suveräna tips jag fått från medlemmarna genom åren.

Har sedan någon månad tillbaka bokat en bonusresa (business, 2-för-1, voucher som fortfarande är giltig) med SAS. Utresa ARN–EWR, hemresa ORD–ARN, i april. Nu är direktflyget hem från Chicago inställt, och för några dagar sedan blev vi – utan att SAS informerade/kontaktade mig, för övrigt – ombokade via CPH. Det innebär en försening på över nio timmar och ankomst 16.45 i Stockholm vilket funkar väldigt dåligt för mitt resesällskap då vi har ett evenemang på kvällen som vi behöver delta i.

Jag har varit i kontakt med kundtjänst på SAS vid tre olika tillfällen för att försöka få till en hemresa dagen innan istället, ORD–CPH–ARN. Alternativt direktflighten EWR–ARN på samma dag som vi nu är bokade. Men det är tvärnej varje gång, med hänvisning till att det inte finns bonusplatser (och inte heller några bokningsklasser som går att omvandla till bonusplatser, när jag frågar om det).

Resan är mer än två veckor bort så någon kompensation relaterad till EU261/2004 fattar jag att det inte är tal om – men enligt regelverket ska väl SAS ändå erbjuda mig ”re-routing /…/ at the earliest opportunity? Och det är ju rimligtvis inte flyget som landar 9+ timmar efter den ursprungliga bokningen. Men kundtjänst hävdar att det är ”andra regler för bonusresor” när jag ber om ombokning. Ska jag fortsätta testa, eller är jag shit out of luck så länge bonusplatser inte dyker upp i systemet?
Andra regler för bonusbiljetter finns det inte i någon lag, utan det är SAS själva som hittat på det. Stå på dig och försök igen men det är inte säkert att dom löser det ändå tyvärr.
Har du tur hamnar du hos en kompetent agent som kanske kan lösa det åt dig. Lycka till!

Tänkte åka till BKK i juni. Skulle vilja testa Eva Air. Finns ekonomibiljetter från AMS och LHR men hittar inget i business. Någon som vet eller har erfarenhet om dem släpps närmare inpå, när isåfall?

En annan fråga har bokat business med Lufthansa till Mexico för eurobonus-poäng någon som vet om det går att uppgradera till first med pengar?

Finns inget som säger att det måste finnas bonusplatser. Det är något som sas själva hittar på. Däremot har du dock inte rätt till att resa hem från annan destination, även om man kan få igenom detta också ibland med rätt agent.

Tyvärr blir detta lite moment 22, du har rätten på din sida, men sas vägrar hjälpa dig. Det enda du kan göra är att fortsätta ringa, förr eller senare kommer du komma till en agent som gör ombokningen (förhoppningsvis).

Hälp!

Har planen att jag ska ta hela familjen med mig till Colombia sittandes i C under sommaren, Augusti. Problemet är att vi är 2 vuxna och 4 barn(eller barn å barn, de är mellan 16 och 24). Är det nån som har tips på hur man kan lösa detta?
Finns ju några naturliga rutter, via FRA, IST, MAD eller LHR.
Går det att få in alla på samma flight eller ska man dela upp klanen?

Alla tips mottages tacksamt :)

Hälp!

Har planen att jag ska ta hela familjen med mig till Colombia sittandes i C under sommaren, Augusti. Problemet är att vi är 2 vuxna och 4 barn(eller barn å barn, de är mellan 16 och 24). Är det nån som har tips på hur man kan lösa detta?

6 personer på samma flight med awards på eurobonus poäng är nog svårt på din destination. Är väl bara Turkish som brukar erbjuda så många platser ibland och de skulle jag undvika med tanke på alla problem folk har med dom nu vid ombokningar. Jag skulle försöka få till det på 3 olika bokningar med 2 pers i varje, det är nog mest troliga sätt att få igenom detta.

6 personer på sammanhang flight med awards på eurobonus poäng är mer eller mindre omöjligt på din destination. Är väl bara Turkish som brukar erbjuda så många platser ibland och de skulle jag undvika med tanke på alla problem folk har med dom nu vid ombokningar. Jag skulle försöka få till det på 3 olika bokningar med 2 pers i varje, det är nog mest troliga sätt att få igenom detta.
Tror du det skulle gå att göra 3 bokningar på samma flight, eller ska man sprida det på olika dagar eller olika rutter?

6 personer på sammanhang flight med awards på eurobonus poäng är mer eller mindre omöjligt på din destination. Är väl bara Turkish som brukar erbjuda så många platser ibland och de skulle jag undvika med tanke på alla problem folk har med dom nu vid ombokningar. Jag skulle försöka få till det på 3 olika bokningar med 2 pers i varje, det är nog mest troliga sätt att få igenom detta.

Avianca är generös med platser på sträckan LHR-BOG , mitt tips är att kolla på anslutningar men att ni då får vara berädda på att dela upp er på olika avgångar.
upload_2022-3-18_11-55-51.png

Provade att boka en enkel FRA BOG för 6 personer via SAS hemsida den 26 April då det visas 9 lediga detta datum. Det fungerade.
Jag kommer ju behöva använda 3 st 2-4-1 då poängen annars inte räcker, därav test på enkel resa.
Man kanske ska ha lite is i magen och försöka boka närmare avgång.

Hälp!

Har du sökt på SAS? Avianca har 7 platser i business här.
screenshot-www.sas.se-2022.03.18-18_14_12.png

Toppen