Tjena forumet! Long time/first time. Måste börja med ett stort tack för all den värdefulla kunskap och alla suveräna tips jag fått från medlemmarna genom åren.
Nu till mitt problem, där jag behöver lite inspel:
Har sedan någon månad tillbaka bokat en bonusresa (business, 2-för-1, voucher som fortfarande är giltig) med SAS. Utresa ARN–EWR, hemresa ORD–ARN, i april. Nu är direktflyget hem från Chicago inställt, och för några dagar sedan blev vi – utan att SAS informerade/kontaktade mig, för övrigt – ombokade via CPH. Det innebär en försening på över nio timmar och ankomst 16.45 i Stockholm vilket funkar väldigt dåligt för mitt resesällskap då vi har ett evenemang på kvällen som vi behöver delta i.
Jag har varit i kontakt med kundtjänst på SAS vid tre olika tillfällen för att försöka få till en hemresa dagen innan istället, ORD–CPH–ARN. Alternativt direktflighten EWR–ARN på samma dag som vi nu är bokade. Men det är tvärnej varje gång, med hänvisning till att det inte finns bonusplatser (och inte heller några bokningsklasser som går att omvandla till bonusplatser, när jag frågar om det).
Resan är mer än två veckor bort så någon kompensation relaterad till EU261/2004 fattar jag att det inte är tal om – men enligt regelverket ska väl SAS ändå erbjuda mig ”re-routing /…/ at the earliest opportunity”? Och det är ju rimligtvis inte flyget som landar 9+ timmar efter den ursprungliga bokningen. Men kundtjänst hävdar att det är ”andra regler för bonusresor” när jag ber om ombokning. Ska jag fortsätta testa, eller är jag shit out of luck så länge bonusplatser inte dyker upp i systemet?
Nu till mitt problem, där jag behöver lite inspel:
Har sedan någon månad tillbaka bokat en bonusresa (business, 2-för-1, voucher som fortfarande är giltig) med SAS. Utresa ARN–EWR, hemresa ORD–ARN, i april. Nu är direktflyget hem från Chicago inställt, och för några dagar sedan blev vi – utan att SAS informerade/kontaktade mig, för övrigt – ombokade via CPH. Det innebär en försening på över nio timmar och ankomst 16.45 i Stockholm vilket funkar väldigt dåligt för mitt resesällskap då vi har ett evenemang på kvällen som vi behöver delta i.
Jag har varit i kontakt med kundtjänst på SAS vid tre olika tillfällen för att försöka få till en hemresa dagen innan istället, ORD–CPH–ARN. Alternativt direktflighten EWR–ARN på samma dag som vi nu är bokade. Men det är tvärnej varje gång, med hänvisning till att det inte finns bonusplatser (och inte heller några bokningsklasser som går att omvandla till bonusplatser, när jag frågar om det).
Resan är mer än två veckor bort så någon kompensation relaterad till EU261/2004 fattar jag att det inte är tal om – men enligt regelverket ska väl SAS ändå erbjuda mig ”re-routing /…/ at the earliest opportunity”? Och det är ju rimligtvis inte flyget som landar 9+ timmar efter den ursprungliga bokningen. Men kundtjänst hävdar att det är ”andra regler för bonusresor” när jag ber om ombokning. Ska jag fortsätta testa, eller är jag shit out of luck så länge bonusplatser inte dyker upp i systemet?