Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Ja de har jag gjort och jag har fått vaccinationsbevis via eHälsomyndigheten, men jag har inte fått något testbevis via eHälsomyndigheten trots att jag redan fått ett negativt antigentest.

Behöver jag ringa eHälsomyndigheten / firman som utför testerna och fråga vad som pågår eller kan jag lita på att vårdinrättningens intyg de skickade över mail är tillräckligt för att göra alla parter nöjda och låta mig förbi incheckning och sedan in i landet :)

Det ska räcka med vårdutgivarens.
Notera att vissa vårdutgivare kräver att du loggar in och ber om intyget genom att klicka på en knapp. Så gör vaccina. ”Ladda ner intyg” står det och klickar man där plingar det till på Kivra.

Det ska räcka med vårdutgivarens.
Notera att vissa vårdutgivare kräver att du loggar in och ber om intyget genom att klicka på en knapp. Så gör vaccina. ”Ladda ner intyg” står det och klickar man där plingar det till på Kivra.
Tack för svar. Jag vill tro att det är så också, vill inte minnas att jag använde mig av testbeviset senast heller.

Jag tror dock att jag åker tidigt till flygplatsen för säkerhetsskull, bara för att dubbelkolla med SAS personal. Så att det finns tid för ett nytt test om det blir något frågetecken.

Last edited:
Du måste vara fullvaccinerad (som Covidbeviset från eHälsomyndigheten visar), samt ha tagit ett antigentest från en godkänd testleverantör med utfärdat resebevis (ex. Vaccina, EJ hemtest) senast dagen innan flighten till USA!
Tidigast dagen innan. Det går fint att testa sig på avresedagen.

Tack för svar. Jag vill tro att det är så också, vill inte minnas att jag använde mig av testbeviset senast heller.

Jag tror dock att jag åker tidigt till flygplatsen för säkerhetsskull, bara för att dubbelkolla med SAS personal. Så att det finns tid för ett nytt test om det blir något frågetecken.

Ja, åk tidigt så finns det utrymme för det mesta att lösa sig om det skiter sig och man kan kasta lite pengar på det.

@Simon90 Med Vaccina så fick jag via Kivra ett bevis, när vi testade oss via Legehuset så är de inte anslutna till den tjänsten utan man får ladda ner och får ett läkarintyg via deras app. Det gick utmärkt att visa upp det i pappersform och allt var frid och fröjd.

Börjar känna mig stressad över att behöva göra antigentestet inför USA resan o_O
Planerat resan i över ett års tid nu....känns ju fruktansvärt snopet om antigenen visar posetivt och man inte har någon symtom alls.

Någon som fått vända vid incheckning och åka hem med lång näsa?

Börjar känna mig stressad över att behöva göra antigentestet inför USA resan o_O
Planerat resan i över ett års tid nu....känns ju fruktansvärt snopet om antigenen visar posetivt och man inte har någon symtom alls.

Någon som fått vända vid incheckning och åka hem med lång näsa?
Jag sitter lite värre till än dig, testade positivt för en vecka sen. "Frisk" sen i söndags. Om en vecka åker jag till NY med syrrans kids, och jag testade positivt senast idag. Så jag har en vecka på mig att kroppen skall få väck Covid, vetigudarna om det går vägen.

Toppen