Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Minns du om det är vid incheckning eller boarding man behöver ha det negativa testet?
Flyget till Miami går 9:25 och första lediga tid på vaccina är 8:15… Det känns lite väl tight om jag måste ha resultat innan jag får boardingkortet i handen.. Alternativet är expresscare som har öppet hela natten men kostar 3ggr så mycket.

Det kommer inte att funka. Det finns ju andra leverantörer än Vaccina, annars finns de även i Uppsala på två ställen med gångavstånd till stationen.

Minns du om det är vid incheckning eller boarding man behöver ha det negativa testet?
Flyget till Miami går 9:25 och första lediga tid på vaccina är 8:15… Det känns lite väl tight om jag måste ha resultat innan jag får boardingkortet i handen.. Alternativet är expresscare som har öppet hela natten men kostar 3ggr så mycket.
Det har tidigare funnits drop in tider på Arlanda. Men det är inget jag skulle chansa på, risken är ju att du missar hela resan om det inte finns tid för drop in samma dag.

Varför tar du inte testet dagen innan?

Det har tidigare funnits drop in tider på Arlanda. Men det är inget jag skulle chansa på, risken är ju att du missar hela resan om det inte finns tid för drop in samma dag.

Varför tar du inte testet dagen innan?

Flera skäl till att det skulle vara mycket smidigare att göra på plats på morgonen, men då blir det inte vaccina på Måndagmorgon iallafall, går hitta en annan lösning. Tack för hjälpen!

Ser att det finns flera alternativ på Arlanda som har betydligt bättre öppettider än vaccina.
genetika.se
lakarintyg.se
expresscare.se

Det får bli någon av dem helt enkelt

Då var man hemma efter min första bonusresa någonsin, CPH-LAX.

Businessincheckingen var helt tom 3 timmar före avgång. De kollade mitt covidtest från kvicktest.se som då var lite över 25 timmar gammalt (kl 8 dagen innan) samt vaccinpass. Fasttrack security var också helt tom och gick jättesnabbt. Passkontrollen ett par timmar senare gick på kanske 5 minuter. Vid gaten kunde man få CDC-attesteringspapperna om man inte hade de redan. Dessa samlades in vid boarding.

Efter ankomst till gaten i LA tog det nog inte mer än 20min tills man var ute i terminalen och hämtat väskan. Ingen koll av vaccinpass eller tester här.

Vid hemresan tog det kanske 15min totalt vid incheckning och säkerhetskontrollen. Man ville se vaccinpass vid incheckning, vilket som jag förstår det inte ska behövas, men inget jag orkade tjafsa om.

Någon minut för passkontroll på Kastrup och ett par minuters väntan på väska. Priority på bagaget verkar ha fungerat perfekt denna resan.

Då var man hemma efter min första bonusresa någonsin, CPH-LAX.

Businessincheckingen var helt tom 3 timmar före avgång. De kollade mitt covidtest från kvicktest.se som då var lite över 25 timmar gammalt (kl 8 dagen innan) samt vaccinpass. Fasttrack security var också helt tom och gick jättesnabbt. Passkontrollen ett par timmar senare gick på kanske 5 minuter. Vid gaten kunde man få CDC-attesteringspapperna om man inte hade de redan. Dessa samlades in vid boarding.

Efter ankomst till gaten i LA tog det nog inte mer än 20min tills man var ute i terminalen och hämtat väskan. Ingen koll av vaccinpass eller tester här.

Vid hemresan tog det kanske 15min totalt vid incheckning och säkerhetskontrollen. Man ville se vaccinpass vid incheckning, vilket som jag förstår det inte ska behövas, men inget jag orkade tjafsa om.

Någon minut för passkontroll på Kastrup och ett par minuters väntan på väska. Priority på bagaget verkar ha fungerat perfekt denna resan.
+1 på allt du skriver fast idag istället. Otroligt snabbt och smidigt på LAX. Samma när vi kom hit.

Verkar enklare och enklare att komma in i USA men fortfarande långa blanketter som ska fyllas i? Något speciellt förutom pass, ESTA och negativt PCR dagen innan som jag behöver tänka på? Åkte på Covid-19 igår så sitter hemma i 5 dagar nu.

ARN-VIE-JFK den 31/3 med Austrian business.

Hälsa på polare. Käka. Dricka. Flyga lite (mer info kommer separat )

En natt på TWA hotell.

JFK-FRA-ARN den 3/4 med Lufthansa business.

Verkar enklare och enklare att komma in i USA men fortfarande långa blanketter som ska fyllas i? Något speciellt förutom pass, ESTA och negativt PCR dagen innan som jag behöver tänka på? Åkte på Covid-19 igår så sitter hemma i.
Antigen funkar ju också bra, som alternativ till PCR. Sen är det CDC-attestation, många papper men ganska få kryss och bokstäver man ska fylla i. Finns ett gäng länkar i här i tråden innan. Tror detta är den officiella:
Amended Order: Requirement for Proof of Negative COVID-19 Test Result or Recovery from COVID-19 for All Airline Passengers Arriving into the United States
| Quarantine | CDC

Samlas in vid boarding till långa benet över till USA.

Kanske har varit uppe tidigare men värt att påminna: För er som reser direkt med SAS ARN-EWR så är det speciella incheckningsdiskar ungefär mitt i T5, alltså inte till höger där SAS normalt håller till. Gick dit av gammal vana men fick snällt vända tillbaka efter att ha köat en stund. Om man bemödar sig med att titta på monitorn över incheckningsdiskar så får man korrekt info där…

Hos Vaccina har man rabatt om man har en SAS-biljett, men räknas det som att man har en SAS-biljett om enbart hemresan sker med SAS? I dagsläget har vi biljett med Swiss CPH-ZRH-MIA och sen med SAS på hemvägen.

Toppen